هدف ایمیدرو، ارتقای ایمنی معادن

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، خداداد غریب‌پور در مراسم افتتاح پروژه بومی‌سازی و ساخت شبیه‌ساز رانندگی دامپتراک افزود: امروز با بومی‌سازی و ساخت شبیه‌ساز رانندگی دامپتراک، شاهد یک موفقیت علمی در بخش معدن و صنایع معدنی هستیم.
وی ادامه داد: ورود شبیه‌ساز رانندگی دامپتراک به معادن، جامعه معدنی را وارد مرحله جدیدی می‌کند. این موفقیت را به جامعه معدنی کشور، دانشگاه‌های کشور، بخش خصوصی اجراکننده پروژه و همکاران ایمیدرو تبریک می‌گویم.

کاهش حوادث ترافیکی با شبیه‌ساز

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه گرچه ساخت شبیه‌ساز رانندگی دامپتراک، موضوع کوچکی به‌نظر می‌رسد، اما بخش قابل‌توجهی از حوادث معادن روباز مربوط به حوادث ترافیکی است، تصریح کرد: با ساخت و استفاده از این دستگاه در معادن، شاهد کاهش هزینه‌های مربوط به تلفات انسانی در بخش مذکور خواهیم بود و ضریب تکرار و شدت حوادث به حداقل می‌رسد. وی افزود: اجرای این پروژه، جزو افتخارات دانشگاه خواجه‌نصیر است؛ البته این دانشگاه در بخش‌های دیگر خودرو سواری و اتوبوس نیز اقدامی مشابه را اجرایی کرده است. امروز با رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر توافق کردیم تفاهمنامه همکاری در زمینه‌های مهندسی مواد و مکانیک منعقد کنیم. وی ادامه داد: برای امسال ۵۰۰ میلیون دلار بومی‌سازی در بخش معدن و صنایع معدنی هدف‌گذاری شده است. غریب‌پور اظهار کرد: در فولاد قائنات، تجهیزات بسیار مهمی بومی‌سازی شده که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رشد بسیار پایین حوادث

غریب‌پور با اشاره به اینکه توجه به سلامت کارکنان و منابع انسانی در اولویت برنامه‌های ایمیدرو قرار دارد، گفت: خوشبختانه باوجود افزایش ۳۰ درصدی تولید بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۸، حوادث معدنی رشد بسیار پایینی (کمتر از ۵ درصد) داشته است.
وی ادامه داد: ایمیدرو توجه و تمرکز خود را به حفظ منابع انسانی به‌عنوان باارزش‌ترین منابع سازمانی معطوف کرده و پس از آن به حفظ ماشین‌آلات معدنی کشور توجه دارد. وی افزود: اکنون در سیمان، مس، فولاد، آلومینیوم و اغلب محصولات این حوزه مازاد تولید داریم و اقدام به صادرات می‌کنیم.

اجرای پروژه برای ارتقای بهره‌وری

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان تنها به‌دنبال افزایش تولید نیست، بلکه درصدد کیفی‌سازی تولید است، گفت: در کنار تولید، ارتقای بهره‌وری در برنامه ایمیدرو قرار دارد و اکنون با دانشگاه امیرکبیر در زمینه بهره‌وری پروژه اجرا می‌کنیم.
رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: به‌دنبال نوآوری در بخش‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری هستیم.
وی ادامه داد: تامین ماشین‌آلات معدنی از دیگر اولویت‌های ایمیدرو است و اکنون با شرکت هپکو و یک شرکت خودروساز برای ساخت دامپتراک ۳۵ و ۱۲۰ تنی در حال مذاکره هستیم که اگر به نتیجه برسد، نقش بسیار مهمی در تامین ماشین‌آلات معدنی خواهد داشت.

اعتماد به دانشگاه

رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی گفت: خداداد غریب‌پور و همکاران او در ایمیدرو، اعتماد خود به دانشگاه‌ها را به اثبات رسانده‌اند. فرهاد یکه‌یزدان‌دوست در مراسم افتتاح پروژه بومی‌سازی و ساخت شبیه‌ساز رانندگی دامپتراک، گفت: این دانشگاه جزو ۱۳ دانشگاه برتر کشور و برتر صنعتی است که توفیقات علمی چشمگیری داشته است. وی ادامه داد: این موفقیت‌ها در رتبه‌بندی‌های جهانی ثبت شده است. افتخار ما این است که با دانشگاه‌های معتبر نظیر صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر و...، کنسرسیوم همکاری داریم و به نگاه فرابخشی و فرادانشگاهی بیشتر از گذشته توجه داریم.
رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی بیان کرد: به‌دنبال دانشگاه جامع‌محور، پاسخگو و دانشگاهی که با کمک به جامعه علمی کشور در ردیف یکی از دانشگاه‌های نسل سوم قرار گیرد، هستیم.

تغییر نگرش در رفتار رانندگی

علی نحوی، مجری پروژه بومی‌سازی و ساخت شبیه‌ساز رانندگی دامپتراک، در این آیین گفت: بسیاری از آموزش‌های کلاسی، به‌دلیل اینکه تغییری در نگرش افراد ایجاد نمی‌کنند به تغییر رفتار منجر نمی‌شوند. به‌گفته وی، این شبیه‌ساز رانندگی با آموزش در شرایط ایمن، به تغییر باور و نگرش افراد منجر و مانع انجام رفتارهای غیرایمن در رانندگی واقعی می‌شود. وی ادامه داد: اهداف استفاده از این شبیه‌ساز، کاهش حوادث با استفاده از شبیه‌ساز، ارتقای خدمات آموزشی معادن، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها و امکان صلاحیت‌سنجی افراد در شرایط ایمن است. 
مجری پروژه بومی‌سازی و ساخت شبیه‌ساز رانندگی دامپتراک با اشاره به مزیت‌های این سامانه تصریح کرد: در شبیه‌ساز، هنرجو خطرات رفتارهایی همچون خواب‌آلودگی یا استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی را تجربه می‌کند و می‌بیند که این رفتارها چه حوادث مرگباری به همراه دارد. وی ادامه داد: آمار حوادث برای استفاده‌کنندگان از این شبیه‌ساز در مقایسه با سایر وسایل نقلیه‌ای که از این روش مدرن آموزشی استفاده نکرده‌اند، کمتر بوده است. نحوی با اشاره به اینکه شبیه‌ساز دامپتراک از سال‌های گذشته در کشورهای دیگر استفاده می‌شود، گفت: خوشبختانه این روش نوین آموزشی در ایران از امسال آغاز شده است. استفاده از شبیه‌ساز، بخشی از چشم‌انداز صفر در معادن است که ایران سال گذشته به آن پیوسته است. وی افزود: برنامه‌های توسعه این شبیه‌ساز شامل اضافه کردن سایر ماشین‌آلات معدنی مانند آب‌پاش، گریدر و سایر ادوات به محیط مجازی، مدل‌سازی شبیه‌ساز دستگاه‌های بیل‌مکانیکی، شاول، لودر و سایر ماشین‌آلات، بروزرسانی محیط‌های جدید معدن و نیز شبکه کردن دستگاه‌های شبیه‌ساز انواع ماشین‌آلات معدن است.

سخن آخر...

شبیه‌ساز رانندگی دامپتراک با مشارکت سه‌جانبه ۳ بخش دولت، دانشگاه و خصوصی ساخته و اجرایی شده است. در این مشارکت، ۲ دستگاه شبیه‌ساز ازسوی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با حمایت‌های مشترک ایمیدرو (با همکاری مجتمع سنگ آهن سنگان و پیمانکاران آن شامل کنسرسیوم اپال کانی و آسفالت طوس و شرکت صنعتی-معدنی گل‌گهر و آرمان گهر سیرجان) برای نخستین بار در کشور بومی‌سازی و ساخته شد.


چاپ