فرآوری ابزار تجاری‌سازی مواد معدنی

این نشان(برند)سازی‌ها بیشتر درباره سنگ‌های تزئینی بوده است، به گونه‌ای که در کشور ایتالیا واحدهای فرآوری برای سنگ‌های تزئینی وجود دارد که با استفاده از تجهیزات پیشرفته این سنگ‌ها را با کیفیت بسیار بالایی برش می‌دهند که نشان(برند) جدیدی در بازار به وجود آورده‌اند. در ایران نیز سنگ‌های تزئینی وجود دارد که بنام معدن معروف شده و با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند مشتریان خاص خود را به‌دست آورده‌اند. با این حال نمی‌توان تنها عامل نشان(برند)سازی را ویژگی ذاتی مواد معدنی دانست چراکه برخی مواد معدنی با استفاده از تجهیزات پیشرفته به عنوان یک نشان(برند) از کیفیت فرآوری بالایی برخوردار می‌شوند و سهم قابل توجهی از بازار را به‌دست می‌آورند. برای نمونه در گذشته بخشی از سنگ‌های تراورتن ایران قابلیت عرضه به بازار را نداشتند اما پس از ورود ماشین‌آلات پیشرفته فرآوری این مواد معدنی قابلیت عرضه جهانی پیدا کردند.
اگر بخواهیم به نشان(برند)های برتر مواد معدنی در بازارهای جهانی نگاه کنیم باید علاوه بر فناوری‌های روز در ارتقای فرآوری از مواد معدنی با کیفیتی برخوردار باشیم که مزیت‌های موجود در آن بتواند نیاز مشتریان را پاسخگو باشد. حال این مسئله ممکن است به دوام مواد معدنی یا رنگ و ویژگی‌های ظاهری مواد معدنی برگردد؛ بنابراین نشان(برند)سازی نیازمند منابع در کنار امکانات است.

بیژن پناهی زاده - معاون معدنی خانه صنعت، معدن وتجارت


چاپ