میترا ممسنی – گروه صنعت: بهنظر میرسد طبق سنت همیشگی و با نزدیک شدن به ایام عید، معاملات خودرو در روزهای منتهی به پایان سال افزایش یابد؛ از اینرو خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودرو نیز در نظر دارند تا از این بازار داغ، بیشترین بهره را ببرند.
با این حال بهنظر میرسد در این شرایط خودروسازان داخلی با توجه به شرایط خاصی که در حوزه اقبال خریداران در بحث خودروهای داخلی همچنین خدمات پس از فروش گسترده و نمایندگیهای فروش خودروهای داخلی در کنار دسترسی راحت به لوازم یدکی موجود در بازار، از این مزیت بیشترین بهره را بگیرند. اما نباید فراموش کرد که تقویت بخشهای یاد شده به دلیل نارضایتی مصرفکننده از این بخش تا اندازهای میتواند به پررنگ شدن مزیت فروش خودروهای داخلی بیافزاید. با توجه به اینکه واردات خودرو نسبت به ماههای گذشته افزایش یافته از این رو باید زنگ خطری باشد برای خودروسازان داخلی که بازار گسترده داخلی را به رقبای خارجی خود ندهند. اگرچه میزان تولید خودروهای داخی نیز در مقایسه واردات خارجیها با افزایش قابلتوجهی روبهرو بوده اما نباید از این نکته گذشت که برخی رفتارهای نامتعارف در بازار خودرو میتواند مزیت خرید خودروهای خارجی را به داخلیها افزایش دهد. در این میان میتوان از افزایش میزان نارضایتی خریداران در حوزههای خدمات فروش و پس از فروش، همچنین تاخیر در تعهدات فروش خودروسازان یاد کرد که همچنان پرچمدار افزایش نارضایتی در میان مصرفکنندگان است. در این شرایط است که خودروسازان باید با افزایش کیفیت خدمات پس از فروش و بهبود خدمات یدکی و امدادی و شرایط خرید متنوع برای بازار شب عید همچنین با درنظر گرفتن امتیازات و تسهیلات ویژه سهم بیشتری از متقاضیان را در اختیار بگیرند. در شرایط فعلی که عملکرد خودروسازان نسبت به سالهای گذشته در حوزه افزایش تیراژ تولید بهتر شده و در مقایسه با سال ۹۲ میزان آن بیش از ۶۴ درصد افزایش یافته است، بهنظر میرسد ظرفیت کیفیسازی محصول و افزایش کیفیت خدمات فروش و پس از فروش بتواند همگام با رشد تولید، به بلوغ برسد. با این حال نمیتوان از این نکته گذشت که برخی خودروهای وارداتی نیز به دلیل نداشتن نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش موجب نارضایتی مصرفکننده میشود که خودروساز داخلی میتواند با تقویت ظرفیت این بخش بازار داخلی را برای خود حفظ کند. اما نباید فراموش کرد توجه به بخش کیفی خودرو و خدمات پس از فروش آن برای رقابت با خارجیهای موجود در بازار نیاز به توجه بخشهای مختلف و دستگاههای مربوط به این حوزه دارد. در این میان میتوان به نظارت دولت بر عملکرد خودروسازان و حمایت از تولیدکننده برای تقویت بخش کیفی تولید خودرو و خدمات پس از فروش آن اشاره کرد. همچنین به دلیل افزایش نارضایتی مصرفکنندگان از قطعات نامرغوب و تقلبی در بازار، نظارت بر واردات و استاندارد این قطعات و مرغوبیت آنها میتواند بخشی از نگرانیها و نارضایتیها را در میان مالکان خودرو کم کند.