بررسی نقش صنعت روابط عمومی در توسعه صنعتی

در عصر کنونی، محیط‌های اجتماعی، ارتباطات سازمانی و فضای کسب‌وکار از پیچیدگی‌های زیادی برخوردارند و شناسایی آنها نقش موثری در توسعه بازاریابی و ارتقای نشان (برند) دارد.

با این حال، روابط عمومی در مواردی همچون بهبود آگاهی، افزایش فروش، ایجاد انگیزه در کارکنان فروش و عوامل توزیع، سهامداران و سایر ذی‌نفعان، معرفی محصولات و خدمات جدید، توسعه نشان (برند)، تصویرسازی مثبت در جوامع و در بسیاری دیگر از موضوعات سازمانی نقش‌آفرینی کرده و به حمایت از بازاریابی سازمان می‌شتابد. از طرفی در جوامع فعلی روابط عمومی یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تبلیغات پیشبردی محسوب می‌شود. روابط عمومی، ایجاد مناسبات مطلوب با اقشار و جوامع مختلفی که با بنگاه یا شرکت سر و کار دارند، است. این مناسبات در روابط مطلوب از طریق کسب شهرت، ایجاد «ذهنیت مطلوب»، رفتار مناسب، رفع مسائل، خنثی کردن شایعات و وقایع نامطلوب یا غیرواقع امکانپذیر خواهد شد. روابط عمومی از ابزارهای مختلفی مانند: روابط مطبوعاتی و رسانه‌ای، ایراد سخنرانی، معروف کردن کالا، ارتباطات جمعی و مشاوره استفاده می‌کند. در زمینه ایجاد آگاهی و در مقایسه با تبلیغات غیرشخصی، روابط عمومی تاثیر بیشتر و کم‌هزینه‌تری دارد. با استفاده از روابط عمومی، بهره‌گیری سازمان‌ها و شرکت‌ها از فضا یا زمان در بیشتر رسانه‌های جمعی بدون پرداخت هزینه امکانپذیر است. هماهنگی بین روابط عمومی و تبلیغات بدون داشتن اطلاعاتی شفاف از نقاط قوت و ضعف میسر نمی‌شود، بنابراین زمانی این موفقیت حاصل می‌شود که مدیریت روابط عمومی بتواند با آگاهی و درک کامل، بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی را هماهنگ کند. از طرفی در فضای رقابتی امروز، اگر برای ارتقا و تقویت نشان (برند) برنامه‌ای تدوین نشود، نه‌تنها نشان (برند) آسیب‌پذیر می‌شود، بلکه از یاد خواهد رفت. در زمینه نقش روابط عمومی در ارتقا و توسعه نشان (برند) باید نکاتی را یادآور شویم. روابط عمومی، علمی در مورد ارتقای نشان (برند) و خوشنامی سازمان است. اگر روابط عمومی سازمان، رقابت را جدی نگیرد از محیط کسب‌وکار حذف می‌شود.
روابط عمومی نتیجه تحولات جوامع و سیستم‌ها و نظام‌های ارتباطی سازمان‌هاست که در دو بعد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی اتفاق
 می‌افتد تا اعتماد میان افراد در محیط‌کار و جامعه نسبت به آنچه که ازسوی سازمان انجام می‌شود به‌دست آید. بنابراین ایجاد رابطه مناسب نیازمند شناخت نگرش‌های افراد در داخل و خارج سازمان است. برنامه‌های ارتباطی، اطلاع‌رسانی و معرفی مناسب نشان (برند)، پایش رسانه‌ها، تولید خبر و اثرگذاری در افکار عمومی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی، از یکپارچگی، انسجام و تمامیت نشان (برند) محافظت کرده و ارتقا و پیشرفت آن را به بهترین نحو مدیریت می‌کند. به جرات می‌توان گفت یکی از دغدغه‌های مدیران روابط عمومی شناخت نداشتن صاحبان صنایع و بنگاه‌ها از علم روابط عمومی مدرن و کارکردهای صنعت روابط عمومی است، بنابراین ضرورت دارد با تشکیل کمیته‌ای متشکل از متخصصان و کارشناسان حوزه روابط عمومی و تدوین برنامه‌ای منسجم، برای شناساندن صنعت روابط عمومی به صاحبان صنایع کشور و نقش آن در توسعه نشان (برند) گام برداشت. اخیرا بسیاری از شرکت‌های بزرگ صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی با گرایش به بازاریابی، همه توان و امکانات روابط عمومی‌ها را برای حفظ نشان (برند) تجاری خود بسیج کرده‌اند تا بتوانند نشان (برند) خود را حفظ کنند و درواقع به این‌باور رسیده‌اند که روابط عمومی قادر است با تبلیغ نام تجاری بازاریابی مناسبی داشته باشد. درحال‌حاضر مدیران ارشد از روابط عمومی‌ها علاوه‌بر وظایف اصلی آنها، انتظار دارند که فعالیت‌ها و وظایف خود را با گرایش به سمت معرفی و بازاریابی خود شرکت به انجام برسانند، اما مدیران بازاریایی و روابط عمومی بیشتر اوقات یکدیگر را درک نمی‌کنند. زیرا برخی مدیران روابط عمومی، حرفه اصلی‌شان را ایجاد و توسعه ارتباطات می‌پندارند.

شهرام شیرکوند - کارشناس صنعت خودرو


چاپ