خلأ قانونی در برخورد با موتورسواران متخلف

در ۴ ماه نخست امسال، بیش از ۵۰هزار موتورسیکلت به پارکینگ منتقل و بیش از ۸۰۰هزار موتورسوار به علت تخلفات مختلف جریمه شدند که این آمار افزایش ۱۵درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
از دیدگاه مردم، هیچ اقدامی از سوی پلیس برای برخورد با موتورسواران متخلف نشده است. اینکه از پلیس توقع داشته باشیم این معضل را به تنهایی رفع کند، انتظار منطقی نیست و راه به جایی نخواهد برد. بلکه رفع این معضل نیازمند این است که همه نهادهای مسئول پای کار آمده و تکالیف خود را انجام دهند زیرا تعداد قابل‌توجهی از راکبان موتورسیکلت به دلیل شغل و کسب درآمد از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند بنابراین تنها پلیس در این زمینه مسئولیت ندارد.
در حال حاضر تعدادی از پارکینگ‌ها به دلیل رها شدن موتورسیکلت از سوی مالکان آنها اشباع شده است و شفاف نبودن و خلأهای قانونی در این زمینه یکی از معضلاتی است که با آن مواجه هستیم. نبود مکان‌هایی برای انتقال موتورسیکلت‌های متخلف در کنار بی‌کیفیتی و ارزان‌قیمت بودن این وسیله نقلیه از دیگر معضلات این بخش است. نازل بودن قیمت این وسیله نقلیه باعث شده مالکان متخلف، هیچ اقدامی برای ترخیص آن از پارکینگ نکرده و دوباره موتورسیکلت دیگری خریداری کنند. به نظر می‌رسد امروز نیازمند استانداردسازی و ارتقای کیفیت تولید موتورسیکلت هستیم. نباید موتورسیکلت بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت وجود داشته باشد، از این‌رو کیفیت بالای این وسیله نقلیه موجب می‌شود مالکان نسبت به ترخیص آن اقدام کنند.
موتورسواران باید بدانند در صورت ارتکاب تخلف و هدایت وسیله نقلیه به پارکینگ نمی‌توانند قید موتورسیکلت خود را زده و از تخلفی که مرتکب شده‌اند، شانه خالی کنند بلکه باید قانون، تکلیف متخلفان را مشخص کند. در زمینه مشکلات موتورسیکلت‌سواران نباید تنها از پلیس انتظار برخورد داشت بلکه باید علت بروز این معضلات ریشه‌یابی شده و همه دستگاه‌های دست‌اندرکار تکالیف خود را به طور مطلوب انجام
دهند.

سردار سید تیمور حسینی - رییس پلیس راهور تهران


چاپ