راهکار ساماندهی بازار خودرو، عرضه است

مدتی است قیمت خودرو در بازار بسیار هیجانی بوده و دلال‌ها سود بسیاری از این بازار کسب می‌کنند.

به گزارش صمت در مقابل، دست‌اندرکاران دولتی هم به‌دنبال ساماندهی این بازار هستند و طرح سازماندهی بازار خودرو که گاهی به‌عنوان صنعت خودرو از آن نام برده می‌شود، در دست بررسی است. گویا هرچه بیشتر تلاش می‌کنیم، کمتر به‌نتیجه مورد انتظار دست می‌یابیم.

تامین بازار
در حالی که بازار جهانی تحت‌تاثیر کرونا دچار رکود و افت قیمت‌ها شده است، بازار خودرو کشور از این امر مستثنا بوده و همچنان مدیریت سوداگران این بازار را به‌بازی گرفته است. به گزارش ایرنا، کارشناسان معتقدند این روزها بازار خودرو در شرایط رکودتورمی قرار دارد. در عین حال، در شرایطی که انتظار می‌رفت شیوع ویروس کرونا همچون دیگر نقاط جهان به کاهش قیمت‌ها در این بازار بینجامد، قیمت‌ها را صعودی کرد. 
کارشناسان یک دلیل مهم این مسئله را عرضه اندک خودرو در بازار عنوان می‌کنند این در حالی است که در پیش‌فروش‌های اخیر دو خودروساز بزرگ کشور، زمان تحویل خودروها اسفند ۹۹ یا فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام شده و نمی‌تواند تاثیری در این بازار داشته باشد.
بررسی شرایط بازار نشان می‌دهد وقتی نمایندگی‌های خودروسازان و همچنین نمایشگاه‌ها خودرویی برای عرضه ندارند، نبض بازار را افرادی در دست می‌گیرند که در ماه‌های گذشته نسبت به پیش‌خرید خودرو و سرمایه‌گذاری در این بازار اقدام کرده و این روزها قیمت‌های دلخواه خود را به خریداران ارائه می‌دهند. 
به اعتقاد کارشناسان، فاصله قیمتی ایجاد شده کارخانه و بازار نیز مربوط به محدودیت عرضه بوده و موضوع اصلی کمبود محصول در کف بازار است. 
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو معتقد است، برای خارج کردن فضا از دست دلالان و واسطه‌ها، باید عرضه خودرو در بازار افزایش یابد؛ این مهم با افزایش عرضه خودروسازان داخلی یا واردات خودروهای کارکرده محقق می‌شود. 
موتمنی با بیان اینکه انبارکنندگان خودرو، نبض بازار را در اختیار دارند، گفت: افرادی که خودرو در پارکینگ‌های خود انبار کرده‌اند، مرتب نوسان‌های ارزی، اخبار و شایعات را دنبال می‌کنند و به هیجان بازار دامن می‌زنند. به‌عنوان نمونه، شایعه درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان یا افزایش نرخ ارز، سبب شده این افراد از فروش خودروها خودداری کنند. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو همچنین به چگونگی فاکتور شدن و عرضه خودرو از سوی خودروسازان انتقاد کرد و گفت: شاهدیم یکی از خودروسازان برای چند هفته فقط پژو ۲۰۶، برای چند هفته دیگر فقط سمند و همین طور دنا، رانا و... فاکتور می‌کند و این شیوه عرضه که با وقفه انجام می‌شود، اختلال بازار را به‌دنبال دارد.
وی تاکید کرد: وقتی عرضه به‌طور مناسب انجام شود، دلالان نمی‌توانند به انبار و احتکار خودروها بپردازند و هیچ‌گاه مسائلی مانند دو نرخی شدن قیمت‌ها و فاصله قیمتی به‌وجود نمی‌آید. 

تقاضای کاذب
کارشناسان بازار خودرو، شرایط این روزهای جامعه را یادآور می‌شوند و عنوان می‌کنند کاهش سطح عمومی درآمدها ناشی از شیوع ویروس کرونا، سبب شده کمتر شاهد مراجعه افراد برای خرید یا تبدیل به احسن خودروها باشیم. 
آنها به رونق پیش‌فروش‌های دو خودروساز بزرگ کشور در چند روز گذشته اشاره می‌کنند و معتقدند، استقبال بسیار افراد ناشی از تقاضایی «کاذب» است که به‌دلیل اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار به‌وجود آمده و افراد را برای سرمایه‌گذاری ترغیب می‌کند. 
یکی از فعالان بازار خودرو در این‌باره معتقد است، از سال ۹۶ تاکنون حدود ۶۰ درصد بازار نمایشگاه‌داران از دست رفته، زیرا تا آن زمان واردات آزاد بود و با کمترین سود امکان خرید و فروش و جابه‌جایی خودرو وجود داشت اما در ۲ سال گذشته واردات ممنوع شده و شرکت‌ها نیز فروش فوری ندارند؛ بنابراین دلالان و افرادی که خودرو احتکار کرده‌اند، نبض بازار را در دست گرفته‌اند، از این‌رو شاهدیم برخلاف سایر نقاط جهان که کرونا موجب شکست قیمت‌ها شده در ایران قیمت‌ها را صعودی کرده است. 
این نمایشگاه‌دار خودرو با بیان اینکه شیوع کرونا سبب رکود سنگین این صنف شده است آن را از دیگر مشکلات نمایشگاه‌داران در دوره کرونا عنوان کرد. به اعتقاد کارشناسان، اگر خواهان بازار خودرویی آرام و بدون التهاب هستیم باید عرضه خودرو به‌طور مستمر باشد و همچنین با رصد و بررسی دقیق، نیاز بازار شناسایی و تامین شود. 
آنها معتقدند اگر اجازه واردات خودروهای کارکرده و دست دوم در شرایط کنونی که خودروسازان داخلی قادر به عرضه مداوم و با تعداد مناسب نیستند داده شود، خود به خود قیمت خودروهای داخلی نیز تنظیم می‌شود.


چاپ