نیاز اورژانسی آمبولانس‌ها به نوسازی

علاوه بر این، آمبولانس‌هایی که از نظر کیلومتر، کارکرد بالایی دارند، باید نوسازی شوند.
درحال حاضر حدود ۳ هزار آمبولانس در ناوگان اورژانس کشور فعال است که به گفته رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (اورژانس)، بیش از یک سوم آنها یعنی حدود یک هزار و ۲۰۰ دستگاه فرسوده هستند. آنطور که او گفته، حدود یک هزار آمبولانس بیمارستانی نیز در وزارت بهداشت وجود دارد که ۲۰۰ تا ۲۵۰ دستگاه از آنها فرسوده هستند.
با وجود بیان این سخنان، رقم دقیقی درباره میزان فرسودگی ناوگان آمبولانس کشور وجود ندارد، صابری‌نیا در دی ماه سال گذشته اعلام کرد: نیمی از آمبولانس‌های موجود در کشور یعنی حدود یک هزار و ۵۰۰ دستگاه فرسوده‌اند و نیاز ضروری به ترمیم و نوسازی دارند.


همچنین محمد آقاجانی، دبیر ستاد کشوری برنامه طرح تحول نظام سلامت، در مهر سال ۹۳ اعلام کرد: ۳هزار آمبولانس در کشور وجود دارد که عمر تعداد زیادی از آنها بیش از ۱۰ سال و بیشتر از حد استاندارد آن بوده است. وی در آن زمان از کمبود بیش از ۲ هزار دستگاه آمبولانس در کشور و اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران این کمبود خبر داد و گفت: با این اعتبار امیدواریم تا پایان سال حدود یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس خریداری شود.
از سوی دیگر سیدحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در روزهای پایانی سال ۹۳ گفت: با توجه به وسعت کشور، حوزه بهداشت به ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس نیازمند است. وی تاکید کرد با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال ۹۴ بیش از یک هزار دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور افزوده خواهد شد.
این اعداد و ارقام بیانگر آن است که چیزی بین یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ آمبولانس کشور، نیاز به نوسازی دارند که به گفته معاون پارلمانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تکمیل طرح نوسازی آنها به ۸ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. طاهر موهبتی، در اسفندماه ۹۳ تاکید کرد: ۳ هزار دستگاه آمبولانس برای تکمیل طرح نوسازی ناوگان آمبولانس کشور باید تامین شود. آنطور که موهبتی گفته است، در سال ۹۳ به میزان یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای از رده خارج کردن آمبولانس‌های بالای ۷ سال هزینه شده است.

 

برنامه نوسازی در سال ۹۴
آنطور که وزیر بهداشت تاکید کرده است، برنامه وزارتخانه متبوع وی، افزودن بیش از یک هزار دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور تا پایان سال ۹۴ است. به گفته فرج‌الله عارفی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، مجلس اعتبار خرید این تعداد آمبولانس را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است.
از سوی دیگر، به گفته صابری‌نیا، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید آمبولانس نو و نوسازی ناوگان اورژانس کشور اختصاص یافته است. وی افزود: با ورود آمبولانس‌های نو، تنها نوسازی انجام شده و ظرفیت جدیدی به مجموعه اورژانس کشور اضافه نمی‌شود.

 

انتقاد از آمبولانس‌های داخلی با وجود نبود حمایت
درحال حاضر بخش زیادی از آمبولانس‌های کشور وارداتی است، این را قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت اعلام کرد و گفت: تنها با گذاشتن کپسول اکسیژن و برانکارد داخل ماشین آمبولانس، نمی‌توان گفت ساخت داخلی آمبولانس داریم. در این زمینه مشکلات زیادی پیش رو است؛ از جمله تاخیر در ورود آمبولانس‌ها به کشور که جای تعجب دارد. وی معتقد است در ایران، تولید داخلی برای آمبولانس وجود ندارد و باید تلاش شود از امکانات موجود، تولید به اندازه و در سطح موردنیاز انجام شود.
از سوی دیگر، صابری‌نیا، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت، در دی‌ماه ۹۳ اعلام کرد: پول و اعتبار برای نوسازی وجود دارد اما مشکل این است که براساس قوانین، باید کمبود آمبولانس از طریق تولید داخل برطرف شود، این در حالی است که آمبولانس‌های داخلی با نیازهای اورژانس کشور هماهنگی ندارند. صابری‌نیا تاکید کرد وزارت بهداشت به دنبال تامین آمبولانس‌هایی است که کیفیت لازم را داشته و آسیب کمتری به مردم برساند اما تولیدکنندگان داخلی در حال حاضر نمی‌توانند این خواسته وزارت بهداشت را تامین کنند.

این در حالی است که مدیر فروش یک شرکت تولیدکننده آمبولانس در کشور معتقد است آمبولانس تولید داخل،‌ هرچقدر به روز و دارای ویژگی‌های کیفی باشد، در مقایسه با خودروهای وارداتی به چشم نخواهد آمد. به گفته وی بخشی از مشکلات آمبولانس‌های داخلی ناشی از تحریم و بخشی نیز ناشی از مشکلات داخلی و نبود زیرساخت تولید است. فرانک حمیدپور به صمت گفت: تولیدکنندگان همه تلاش خود را می‌کنند که تولید کیفی داشته باشند اما در برخی مواقع، دست و پای تولید داخل بسته است و برخی مواد اولیه در خارج هستند که وقتی وارد کشور می‌شوند، بیش از حد گران هستند و هیچ توجیهی برای استفاده در تولید ندارند. وی افزود: از سوی دیگر توانایی تولید مواد اولیه در کشور پایین است، به عنوان مثال تولید داخلی کف‌پوش‌های «آنتی‌باکتریال استیل» که مورد استفاده آمبولانس‌هاست در کشور وجود ندارد اما در دنیا این مواد با استفاده از فناوری نانو تولید می‌شوند. اگر قرار باشد این کف‌پوش‌ها را وارد کنیم، قیمت به اندازه‌ای بالا می‌رود که صرفه با وارد کردن خودرو آماده خارجی خواهد بود.
به گفته این فعال حوزه تولید آمبولانس، تولید این نوع خودرو در کشور هیچ پشتوانه دولتی ندارد و همه روند سرمایه‌گذاری و تولید در این حوزه، به‌وسیله بخش خصوصی انجام می‌شود.

 


۱۰۰ میلیون دلار، سهم نوسازی آمبولانس از عوارض واردات سال ۹۳
عوارض نوسازی ناوگان آمبولانس در سال گذشته به عوارض واردات خودرو افزوده شد. در این راستا، بر اساس قانونی که در سال ۹۲ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، واردکنندگان خودرو باید برابر با ۵ درصد ارزش خودرو را به عنوان عوارض نوسازی ناوگان آمبولانس پرداخت کنند تا در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد. آمار رسمی گمرک نشان می‌دهد در ۲ ماه ابتدایی سال ۹۴ هیچ آمبولانسی وارد کشور نشده است. همچنین براساس این آمار، در سال ۹۳ تعداد ۱۰۲ هزار و ۶۸۳ دستگاه خودرو به صورت قطعی وارد کشور شده است. اگر ارزش متوسط هر خودرو وارداتی را به‌طور متوسط ۲۰ هزار دلار درنظر بگیریم، ۵ درصد این ارزش، برابر با ۱۰۲ میلیون و ۶۸۳ هزار دلار می‌شود؛ بنابراین در سال ۹۳ مبلغی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از محل واردات خودرو به نوسازی ناوگان آمبولانس اختصاص یافته است. از سوی دیگر آمار رسمی واردات آمبولانس در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد در سال ۹۳ تعداد ۲۲۸ دستگاه آمبولانس از گمرک وارد کشور شده که مجموع ارزش این آمبولانس‌ها، حدود ۱۰ میلیون دلار است.
نگاهی به این آمار، این سوال را ایجاد می‌کند که «چه میزان از سهم ۱۰۰ میلیون دلاری نوسازی ناوگان آمبولانس از محل واردات، در سال گذشته صرف این کار شده است» سوالی که با وجود پیگیری صمت از مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی کشور، پاسخ دقیقی به آن داده نشد. در این زمینه جعفر میعادفر، معاون اجرایی این نهاد،‌ تنها در پاسخ کوتاهی به صمت،‌ یادآوری کرد رقم ۱۰۰ میلیون دلاری که از محل عوارض ۵ درصدی واردات خودرو برای نوسازی ناوگان در سال ۹۳ محاسبه شده، رقم واقعی نیست، زیرا مجلس شورای اسلامی برای این قانون سقف ۵۰ میلیون دلاری قائل شده است و در نهایت ‌۱۵۰ میلیارد تومان به نوسازی اختصاص داده خواهد شد.
براساس این گزارش، درمجموع با وجود اعلام برنامه‌هایی نظیر نوسازی هزار دستگاه آمبولانس تا پایان سال‌جاری درکشور، اطلاعات دقیقی درباره سرنوشت عوارض ۵ درصدی واردات و سهم میلیونی آمبولانس‌های فرسوده از واردات خودروهای خارجی در دست نیست.


چاپ