کاهش تیراژ قطعات، معیوب‌ها را هم مصرفی کرد

فاطمه امیراحمدی: در حالی بازار لوازم یدکی خودرو یکی از حوزه‌هایی است که در چند سال گذشته دچار نوعی نابسامانی شده است.

پیش‌تر، این بازار با معضلاتی همچون قطعات قاچاق و بی‌کیفیت درگیر بوده اما امروز با ممنوعیت واردات و سختگیری‌هایی که در این زمینه از آغاز تیر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعمال شد تا حدودی معضل قاچاق کمرنگ شده است. مشکلی که امروز این بازار را دوباره به خود مشغول کرده موضوع برگشت قطعات معیوب به چرخه مصرف است. این امر گلایه تعمیرکاران را به دنبال داشته است. در حالی این موضوع از سوی رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران تایید شد که رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو آن را رد می‌کند.


کاری غیراخلاقی
مصطفی نیک‌آیین، رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران درباره درستی فروش قطعات مرجوعی پس از اصلاح به صمت گفت: قطعات یدکی که مرجوعی و معیوب هستند در بازار لوازم یدکی در حال ورود به چرخه مصرف بوده است. از این رو، برخی قطعات‌ که برای تعمیرات خودرو به‌دست تعمیرکاران می‌رسند معیوب هستند. وی افزود: این موضوع تحریف نشود که قطعه‌سازان مبادرت به ارائه این قطعات می‌کنند بلکه با وجود کمبود، محصولات معیوب که مرجوعی هستند از سوی فروشندگان وارد چرخه مصرف می‌شود. او در این باره تاکید کرد: این قطعات به چرخه مصرف می‌آید و تعمیرکاران ناگزیر به تعمیر آنها هستند. رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران درباره اینکه تعمیر و استفاده این قطعات به لحاظ ایمنی مشکل‌ساز نخواهد بود، گفت: شاید به لحاظ ایمنی مسئله‌ساز نباشد اما از نظر اصول اخلاقی تجارت ایراد دارد. این فعال صنف تعمیرکاران درباره این موضوع که چند درصد قطعاتی که وارد چرخه مصرف شده معیوب هستند، گفت: درصدی نمی‌توان تعیین کرد زیرا برای آمار دقیق نیاز به بررسی است. اما می‌توان گفت درصد قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.


تردد خودروهای معیوب
رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا کمبود قطعات لوازم یدکی خودرو مشکلی را برای تعمیرکاران به لحاظ تعمیر به وجود آورده است یا خیر، گفت: متاسفانه تعمیرات به شکل استاندارد در کشور انجام نمی‌شود زیرا برخی قطعات هنگام مراجعه خودرو به مکانیکی‌ها نیاز به تعویض دارند اما کمیابی محصولات سبب شده تا همان قطعه نیازمند تعویض، تعمیر و دوباره استفاده شود که به لحاظ استاندارد دارای اشکال‌هایی است. نیک‌آیین درباره این موضوع که با شرایط موجود، چند درصد مراجعه‌ها به تعمیرگاه کاهش یافته، گفت: آمار خودروهایی که نیاز به تعمیر و تعویض قطعات دارند بالا است. درحال‌حاضر خودروهای زیادی در خیابان‌ها تردد دارند که متاسفانه معیوب بوده و نیاز به تعمیر دارند‌ اما به دلیل نبود قطعه و گرانی آنها در کنار کاهش قدرت خرید مردم، صاحبان خودرو کمتر مراجعه می‌کنند. وی افزود: امروز خود تعمیرکاران برای خرید روغن موتور دچار مشکل هستند در حالی که یکی از محصولات جانبی خودرو بوده که تولید داخل هم داریم. گفتنی است، پیش‌تر یکی از تولیدکنندگان روغن موتور در گفت‌وگو با صمت گفته بود که تولید همچون گذشته ادامه دارد و این روزها کمبودی در بازار محصولات جانبی خودرو وجود ندارد اما ممکن است با آغاز فصل سرما برخی محصولات در بازار کمیاب شوند. رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران در این باره گفت: این‌طور نیست؛ در شرایط کنونی تعمیرگاه‌ها دچار کمبود چنین محصولاتی هستند زیرا یکی از مواد اولیه مورد نیاز تولید روغن موتور(ادتیوها) وارداتی است و در بازار موجود نیست.


چالش قطعات لوکس
نیک‌آیین درباره چالش در زمینه قطعات، به اقلام پرمصرف اشاره کرد و گفت: قطعاتی مانند لنت ترمز برای خودروهای لوکس چالش اصلی این حوزه است زیرا با تولید لنت ترمز در کشور، واردات آن ممنوع است.
گفتنی است، بر اساس مصوبه ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت هر کالایی که مشابه ساخت داخل داشته باشد وارداتش ممنوع است. این فعال صنف تعمیرکاران ادامه داد: توان تولید باکیفیت محصولات خودروهای لوکس در کشور وجود ندارد. این امر ما را دچار چالش کرده است. همچنین، سایر اقلام مانند فیلتر و روغن موتور از جمله محصولاتی هستند که امروز پاسخگوی نیاز داخل نیستند. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به فصل سرما و نیاز به برخی محصولات مانند ضدیخ مشکلات تعمیرکاران بیشتر شود. رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران در این باره توضیح داد: درحال‌حاضر مشکلی درباره این نوع اقلام نداریم اما باید پیش‌بینی‌های لازم انجام شود.


تعمیر و دستمزدها
نیک‌آیین در پاسخ به این پرسش که با افزایش حجم کار برای تعمیر قطعات معیوب آیا دستمزد تعمیرکاران افزایش یافته است یا خیر، گفت: خیر. دستمزدها تغییری نداشته است. حتی با وجود افزایش حجم کارهایی از این دست(تعمیر قطعات معیوب) تعمیرکاران دستمزد اضافه‌تری نمی‌گیرد و فقط همان ۱۰ درصد افزایشی آغاز سال است. او درباره مجرای تعیین نرخ دستمزد به اتاق اصناف اشاره کرد و گفت: درصد دستمزدها را این نهاد برای صنف تعمیرکاران تعیین می‌کند.


سنگین‌های کمیاب و گران
نیک‌آیین درباره قطعات لوازم یدکی خودروهای سنگین هم گفت: نرخ قطعات تجاری‌ها بسیار افزایش یافته است، ضمن آنکه کمبودهایی نیز در بازار وجود دارد. وی درباره وضعیت موجود افزو‌د: جای بسی شگفتی است که با وجود تولید قطعات در داخل، شاهد کمبود و افزایش قیمت‌ها هستیم. او خاطرنشان کرد: پیش از وضعیت موجود باید پیش‌بینی‌های لازم انجام و برای شرایط پیش‌رو برنامه‌ریزی می‌شد. نبود برنامه امروز ما را دچار بحران کرده است. نیک‌آیین در پایان گفت: کمبود و گرانی قطعات چند صنف را از کامیون‌داران تا تعمیرکاران با خود درگیر کرده است. اگر این روند ادامه پیدا کند مشکلات برای نیمه دوم سال بیشتر خواهد شد.


برخورد اتحادیه با قطعات مرجوعی
کمبود تیراژ منجر به استفاده دوباره از قطعات مرجوعی در بازار شده ‌اما لازم است اتحادیه روی این موضوع حساسیت داشته و آن را پیگیری کند. در ادامه، صمت به سراغ رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو رفت. غلامرضا بخشی‌زاده، درباره فروش قطعات معیوب و مرجوعی در بازار گفت: این‌گونه نیست و این موضوع نمی‌تواند صحت داشته باشد. در هر صنف و حوزه‌ای ممکن است افرادی باشند که تخلف کنند که انگشت‌شمار و محدود هستند. وی افزود: برخی از روی زیاده‌خواهی شاید به این سمت حرکت کنند. از این رو، اتحادیه کمیسیون رسیدگی به شکایت‌ها دارد. افراد و کارشناسانی تعیین شده‌اند که مشغول راهنمایی و رسیدگی به شکایت‌های خریداران هستند. در نتیجه، با چنین فروشندگانی برخورد می‌شود. رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو تاکید کرد: به هر صورت در کمیسیون ۶ تا ۷ نفر اتحادیه تشکیل شده تا به شکایت‌ها و درخواست‌ها رسیدگی شود و در صورت هرگونه تخلفی برخورد می‌شود. بخشی‌زاده درباره نحوه برخورد گفت: سعی می‌شود به عدالت رفتار شود و حق کسی ضایع نشود. در این باره هر کاری نیاز باشد اتحادیه آن را پیگیری می‌کند و انجام می‌دهد.


چاپ