چالش‌های صادراتی مازندران

تجارت در استان مازندران خالی از مشکلات خاص خود در بحث زیرساخت‌های حمل‌ونقلی نیست اما بازهم تاجران استان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و با وجود همه محدودیت‌ها دست از تلاش برنمی‌دارند البته همراهی و مساعدت مسئولان استانی نیز برای بازرگانان استان مازندران امیدبخش است.


عمده مشکلی که تاجران مازندرانی با آن مواجهند، بحث تعیین ارزش کالا در گمرکات استان است. مورد دیگر مشوق‌های صادراتی است که سازمان توسعه تجارت بسته به تجارت تاجر جایزه صادراتی پرداخت می‌کرد اما چند سال است که آن هم به دلیل مشکلات کشوری قطع شده است و انگیزه‌ای برای تاجران وجود ندارد تا ارزش دلاری کالای خود را بالا ببرد.
مشکل بعدی تاجران استان مازندران در زمینه استانداردهایی است که گمرک‌های استان الزام دارند همراه کالای صادراتی وجود داشته باشد. گاهی گواهینامه همراه کالا هست اما مدت قید شده در آن در فرآیند طی کردن مسیر صادراتی به انقضا می‌رسد و در این صورت نیز گمرک از صادرات کالا ممانعت می‌کند.
رانندگان برای ترانزیت و دریافت ویزا در کشورهای شمال ایران و حاشیه دریای خزر با مشکل مواجهند. در مجموع سیستم حمل‌ونقل زمینی و دریایی در استان مازندران زیرساخت مناسبی ندارد و فاقد کانتینرهای یخچال‌دار است. تعداد کشتی‌هایی که بتوانند کامیون‌های یخچال‌دار را حمل کنند در استان مازندران بسیار کم است. حمل‌ونقل هوایی نیز از استان مازندران در بحث ترانزیت و تجارت کالا هزینه بسیار بالایی دارد و در نهایت قیمت تمام شده کالا را بالا برده و تاجران استان مازندران را از رقابت در بازارهای صادراتی بازمی‌دارد.
ایجاد خط هوایی از ساری به آستراخان روسیه و کشور جمهوری‌آذربایجان اهمیت بالایی در رونق تجارت در استان مازندران دارد زیرا بندر آستراخان درواقع دروازه ورود به کشور پهناور روسیه و بعد از آن کشورهای اروپایی است. ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی و تجهیز سیستم حمل‌ونقل زمینی و دریایی به کانتینرهای یخچال‌دار نقش مهمی در تجارت استان مازندران دارد و در واقع راهکار توسعه و رونق تجارت کالا در این استان است.
اکنون بتن و کلینکر بیشترین کالایی است که از بخش معدن استان مازندران صادر می‌شود. کیوی رتبه اول صادرات مواد غذایی از استان مازندران را دارد و بعد از آن سبزی و مرکبات است.

محمدصادق نیکزاد / عضو اتاق بازرگانی ساری


چاپ