چالش‌های مرکباتی از نوع اسفند ماه

مازندران که با تولید انواع مرکبات به قطب تولید در کشور معروف شده در بخش صادرات با مشکلاتی مواجه است که صادرات بیش از ۲۰۰ هزار تن مرکبات مازندران در سال یکی از این موارد است در صورتی که توان صادراتی استان تا بیش از ۴۰۰هزار تن در سال است اما زیرساخت‌ها مناسب نیست همچنین قیمت تمام‌شده محصولات در ایران بیشتر از سایر کشورهاست.


استان مازندران نیمی از نیاز مرکبات بازار شب عید را در کشور تامین می‌کند و مابقی به‌وسیله سایر استان‌ها تامین می‌شود، پس جای نگرانی از کمبود محصول و نیاز به واردات نیست ضمن آنکه پایه قیمت میوه خارجی بسیار بیشتر از میوه داخلی است که با وجود حمل‌ونقل و هزینه‌های جانبی بسیار گران به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد و درنهایت تاثیر منفی در بازار خواهد داشت.
متاسفانه عملکرد صادراتی ما در سال‌های دور موفق نبود، بازارها را رها کردیم، استانداردسازی نکردیم و این ابهام ایجاد شد که ما محصولات ضعیفی داریم که برای جبران آن لازم است با مدیریت صحیح، ممانعت از صدور محصولات غیرکیفی و رعایت استانداردهای مربوط در تمام کالاهای صادراتی تلاش کنیم تا بازارهای صادراتی را احیا کنیم. حمایت از بخش خصوصی، استفاده از تجربیات صادراتی و علم بازاریابی در تقویت تجارت این محصول تاثیرگذار است. همچنین زیرساخت‌های صادراتی و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل، تولید محصول برای صادرات و الگوی کشت و حفظ کیفیت و سلامت محصول در مدت‌زمان صادرات از جمله اقداماتی است که در توسعه بازارهای صادراتی ضروری است.
با این وجود کشورهای حاشیه دریای خزر و کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان بهترین بازارها برای صادرات مرکبات استان مازندران هستند که باید نیازسنجی و بازاریابی شود همچنین موقعیت بسیار خوبی است تا وارد بازارهای روسیه شویم در صورتی که برنامه‌ریزی‌ها دقیق و صحیح و حمل‌ونقل هم مناسب باشد.
بنابراین دولت باید در برنامه‌های خود با سایر کشورها تعرفه ترجیحی صادرات میوه را کمتر کند چراکه میوه‌های ما در کشورهای هدف قیمت‌های بالایی دارند. سود بهره بانکی برای تامین سرمایه در گردش تاجران بسیار بالاست و بیش از ۲۵درصد تاجران به بانک‌ها بدهی دارند به‌طوری‌که صادرکنندگان با ریسک بالا وارد بازارهای صادراتی می‌شوند، همچنین بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به باغداران ۳۰ درصد بهره بانکی مطالبه می‌کنند که کاهش این بهره‌ها فضا را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان رقابتی می‌کند.
البته مشوق‌های صادراتی اندکی در گذشته وجود داشت اما مدتی است که هیچ‌کدام آنها انجام نمی‌شود در صورتی که در تمام کشورها جوایز صادراتی ارائه می‌شود. همچنین برای حمایت از صادرکنندگان بازارهای صادراتی باید نیازسنجی شود و به اطلاع تولیدکنندگان برسد، زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تجهیز ناوگان در بحث صادرات میوه مهم است که با ورود دولت و حمایت از بخش خصوصی قابل رفع است چراکه کیفیت میوه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محمدرضا شعبانی / مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران


چاپ