خودروسازان از توسعه محصول جامانده‌اند

دانیال درویش - گروه صنعت: انتظارات از صنعت خودرو ایران به دلیل ظرفیت بالای تولید و تقاضای گسترده بازار آن تا اندازه‌ای است که مصرف‌کننده همواره با قیاس خودروهای تولید داخل و خارجی‌های خوش‌ساخت و باکیفیت، توقع خرید محصولی را دارد که تا اندازه‌ای به روز باشد.

 

اگر چه این خواسته مصرف کننده باید در اولویت قرار گیرد اما این را هم باید در نظر داشت که رسیدن به این خواسته تا اندازه‌ای دشوار و همچون دیگر بخش‌های این صنعت تحقق آن خالی از دردسر و اشکال نیست. خودروسازان ما اکنون در حال تولید خودروهایی هستند که سال‌هاست خطوط تولیدی آنها با کمترین تغییر وارد بازار می‌شوند. از سوی دیگر خودروهایی نیز در حال تولید هستند که تازه وارد خطوط تولید آنها شده یا در شرف تولید هستند که نسبت به سال تولید آنها در کشور مبدا همخوانی ندارند. اما سوال اینجاست که آیا خودروسازان ما توان این را دارند که خودروهایی تولید کنند که با تغییر سال به سال از سوی خودروساز خارجی هماهنگی داشته و نیاز به‌روز بودن مصرف‌کننده را تامین کنند. در این خصوص خبرنگار ما در گفت‌وگویی اختصاصی با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، دلایل به روز نبودن خودروسازان را جویا شد که بخشی از آن را می‌خوانیم.

به چه دلیل خودروهای خارجی ساخت داخل نسبت به سال ساخت کشور مبدا که در ایران تولید می‌شود به روز نشده و ارتقا پیدا نمی‌کند؟
قراردادهایی که میان شرکت‌های داخلی با شرکای خارجی آنها منعقد می‌شود در طول زمان و با تغییراتی که در خودرو در راستای بهبود محصول صورت می‌گیرد، شرکت‌های سازنده ایرانی را به تبعیت از خودروساز، ملزم می‌کند. به‌طور مثال شرکت پژو پس از تولید پژو ۲۰۶ و بعد از چند سال تغییراتی را در سیستم ترمز خود در راستای بهبود و رضایت مشتری اعمال می‌کرد که شرکت سازنده ایرانی نیز آن را در سیستم ترمز اعمال کرد. اما مشکل اینجاست که در حال حاضر این خودرو از خط تولید شرکت پژو فرانسه خارج شده است، اما در شرکت خودروسازی ایران‌خودرو، تولید آن ادامه پیدا کرده اما ارتقایی نداشته است.

در خصوص قراردادهای جدید خودروسازان این وضعیت چگونه است؟ به اعتقاد شما در حال حاضر خودروسازی سایپا برای تولید کیا سراتو امکان به روز شدن را دارد؟
قرارداد ساخت کیا سراتو ۳ سال پیش منعقد شده بود که برای واردات قالب‌ها و تجهیزات ساخت و تولید این خودرو، هزینه‌هایی نیز انجام شد اما در شرایط تحریم این خودرو به تولید نرسید که در حال حاضر روی خط تولید است. در این شرایط از شرکت سایپا جویا شدیم که آیا سراتوی جدید با سال ساخت جدید تولید می‌شود که آنها عنوان کردند به دلیل هزینه خرید تجهیزات در ۳ سال گذشته، این خودرو با همان سال ساخت تولید می‌شود. این در حالی‌است که باید وقتی قراردادی برای تولید یک خودرو منعقد می‌شود، با اعمال تغییراتی در خودروسازی کشور مبدا، آن تغییرات در خودروسازی داخل نیز اعمال شود.
خودروسازان اذعان دارند که ساخت خط تولید برای به روز کردن محصولات امکان‌پذیر است اما هزینه‌بر بوده و به صرفه نیست. حال می‌توان این موضوع را از این زاویه بررسی کرد که شاید مصرف‌کننده ایرانی قانع بوده و به تکراری بودن محصولات عادت کرده است. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
در حال حاضر مشکل اصلی صنعت خودروی ایران که ما نیز به آن اعتقاد داریم این است که خودروسازان ما در توسعه محصول عقب افتاده‌اند. این یک نقطه ضعف محسوب می‌شود که برخی خودروها هنوز بعد از ۲۰ سال در حال تولید و عرضه به بازار هستند. درحال حاضر به این نتیجه رسیدیم که تداوم این روند هم موجب نارضایتی مصرف‌کننده است و هم به بدنه خودروسازی ما زیان وارد خواهد کرد. از این رو در سند چشم‌انداز خودرو ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده تا ۵ پلتفرم طراحی و ساخته شود که از هر کدام آن چندین خودرو تولید خواهد شد. بر این اساس با شرایط حال حاضر تولید، فقط می‌توان برای صادرات محصولات تنها به کشورهایی چون عراق حساب کرد.


چاپ