کارگران خدماتی بیشترین آسیب را دیدند
هادی ابوی-دبیرکل کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران
مشاغل زیادی در کرونا آسیب دیدند و کارگران بسیاری در حوزه خدمات شغل خود را از دست دادند. براساس برآورها، عمده بیکاری کارگران در حوزه هتلها و گردشگری بوده است. برای برگزاری یک مراسم عروسی، چندین شغل درگیر میشدند؛ قنادی، میوهفروشی، تالار عروسی، زیورآلات، لباس و... همه و همه شغلهایی بودند که با کرونا و محدودیتها در این زمینه همه این مشاغل تعطیل شدند. صنوفی مانند آرایشگاهها و خشکشوییها مشتری خود را در دوران کرونا از دست دادهاند. میزان مراجعه مردم به خشکشوییها از ترس کرونا بسیار کم شده است، بسیاری از خشکشوییها میگویند با توجه به اینکه حجم مشتری کاهش یافته است، صرفه اقتصادی ندارد که دیگ بخار خشکشویی را روشن نگه دارند. از دیگر کارگرانی که آسیب جدی دیدند، کارگران نظافتچی منازل و مغازهها بودند. بسیاری از خانوادهها از ترس شیوع این ویروس دیگر نظافتچی به منزل خود راه نمیدهند. این دسته از کارگران در کف جامعه بودند، بیمه و قرارداد کار و درآمد ثابت نداشتند و در حال حاضر با وضعیت دشواری دستوپنجه نرم میکنند.
اینکه بارها مسئولان بیان کردهاند مشاغل باید به سمت مشاغل اینترنتی برود، باید گفت همه کارگران سواد کافی برای رفتن به سمت مشاغل مجازی را ندارند. به طور مثال، افرادی بودند که سالها با یک ماشین شخصی مسافرکشی میکردند، هیچوقت هم به سمت تاکسیهای اینترنتی نرفتند چراکه سواد کافی در این زمینه ندارند. این دسته از افراد در حال حاضر یا بیکار هستند یا با درآمدهای کم مشغول کار هستند. دولت باید راهکارهای دقیقتری برای رفع بیکاری کارگران داشته باشد.