-

آقای رئیس‌جمهور و انزوای صنعت خودرو

علیرضا یعقوبی‌آوینی-کارشناس صنعت خودرو

رئیس‌جمهور پس از مراسم تنفیذ عنوان کرد اولویت دولت چهاردهم پشتیبانی از تولید داخلی، تقویت سفره‌های هموطنان و حل مشکلات اقتصادی است و در مراسم تحلیف نیز وفاق ملی را راه‌حل عبور از بحران‌ها عنوان کردند.

حال باوجود تاکید بر اجرا فرمایشات مقام جمهور، مهم است که ایشان و تیم اقتصادی دولت برای تحقق این برنامه‌ها، نگاه ویژه‌ای به صنعت و به‌ویژه صنعت خودرو، صنایع وابسته و همچنین بازار فروش محصولات آن که ارتباط مستقیمی با سفره هموطنان دارد، داشته باشد و به‌دنبال تکرار تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری‌های نادرست دولتمردان پیشین که این صنعت راهبردی را به انزوا کشانده‌اند، نباشند.

یعقوبی-آوینی

در همین راستا آقای رئیس‌جمهور باید مطلع باشد که امروزه صنعت خودرو کشور با هزاران مشکلات ریزودرشت مواجه بوده و وفاق ملی که از آن نامبرده‌اند، گره‌گشا نیست، بلکه چاره؟ کار، اخذ تدابیر درست و رویکرد استفاده از مدیران با انگیزه، با دانش و با برنامه بوده تا شاهد شکوفایی مجدد صنایعی باشیم که باتوسل به امید، تلاش و تولید توانسته‌اند از مرحله زیان انباشته و فروش به ثمن بخس به صنایعی سودآور تبدیل شوند.

آقای رئیس‌جمهور، باید مطلع باشید که طی سال‌های اخیر سیاست‌هایی مانند قیمت‌گذاری دستوری، نحوه تخصیص ارز، عدم‌حمایت از تولیدکنندگان داخلی، رکودهای متعدد معاملات خودرو در بازارهای آزاد رقابتی، واردات بی‌رویه خودروهای تجاری، مشکلات انرژی، مالیات‌ها و تسهیلات با نرخ سود سرسام‌آور و فاقد توجیه اقتصادی، افزایش بی‌سامان نرخ مواد اولیه (ورق و فولاد) و نهایتا تغییرات نرخ ارز، بلای جان این صنعت شده که باید مسببان اصلی آن را در سیاست اتخاذی دولت‌ها پیدا کرد.

آقای رئیس‌جمهور، آیا می‌دانید افزایش خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان به جهت کسری قطعات و مجموعه‌ها دوباره رنگ و بوی تازه گرفته و نشان می‌دهد فعلا خودروسازان از برنامه تولید تعیین‌شده عقب هستند و براساس استانداردهای اقتصادی اگر مجموع تولید دو خودروساز جاده مخصوص به تولید حدود ۲ میلیون خودرو در سال نرسد، همچنان شاهد افزایش زیان انباشته و ماندن در شرایط ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند.

آقای رئیس‌جمهور باید مطلع باشید که بزرگ‌ترین چالشی که صنعت خودرو طی سال‌های اخیر با آن دست‌وپنجه نرم کرده و بر شدت وخامت وضعیت آن نیز افزوده شده، زیان ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت است که کارشناسان و کارآزموده‌ها عمده دلیل آن را قیمت‌گذاری دستوری و نبود نقشه راه مشخص و مدون برای صنعت خودرو کشور می‌دانند.

آقای رئیس‌جمهور، آیا مطلع هستید که از مرداد ۱۳۹۶ تا امروز، وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان بی‌ثبات‌ترین وزارتخانه مهم دولت، ۷ سرپرست و وزیر به خود دیده است و این یعنی به ازای هر سال یک مسئول و هر شخصی هم که آمده برنامه‌ای با تصدی‌گری‌های مختلف تدوین کرده و آن را کاشته در شوره‌زار خودروسازی کشور.

آقای رئیس‌جمهور، باید بدانید خودروسازی بیمار کشور شعار نمی‌خواهد، درمان می‌خواهد آن هم از جنس پول برای خلق ارزش و تجهیز به ادوات روز دنیا، تولید برای دوام خود انرژی باثبات و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت می‌خواهد، تولید مالیات‌بردار نیست آن هم مالیات‌های گوناگون که کمر تولیدکننده را شکسته است و در اصل تولید حامی می‌خواهد، حمایتی به رنگ آقای دولت.

آقای رئیس‌جمهور، مطلع هستید که در چند سال اخیر، سازمان‌های مختلف از قبیل حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده، شورای رقابت، وزارت صمت و نهادهای مختلف هر چه ریل‌گذاری کردند، قطاری به مقصد نرسید تا جایی‌که این صنعت را به پرتگاه و نابودی نیز نزدیک کردند؛ بنابراین برای نجات این صنعت نیاز است که دولت جدید برنامه‌ای دقیق و راهگشا برای کنترل این افزایش زیاندهی و جبران آن داشته باشد.

و در پایان جناب آقای رئیس‌جمهور، بازار خودرو وضعیت نابسامانی دارد و اقدامات عملیاتی تاکنون همواره با زیان مواجه بوده است و باید ازجمله اولویت‌های اصلی دولت چهاردهم، برنامه‌ریزی منسجم، انتخاب وزیر آگاه به مشکلات خودروسازان، جلوگیری از دخالت برخی از سیاسیون و شرکت‌های خصوصی قطعه‌ساز در تصمیمات خودروسازان، حمایت کامل از زنجیره تولید و تامین، کنترل نرخ تمام‌شده مواد اولیه مصرفی، ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای نوسازی تجهیزات تولید، برنامه کاهش و کنترل میزان دریافت مالیات از تولیدکننده و احیاء مجدد تیروان ‌های تولید باشد تا شاید بتوان بعد از حدود چند دهه شاهد یک رویکرد جدید در نوآوری، تعدد و کیفیت رقابتی محصولات در صنعت خودرو کشور باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین