ایجاد فرصتهای شغلی با توسعه شبکه ریلی
حمزه مستوفی_کارشناس حملونقل
کریدور شمال به جنوب ایران به مجموعهای از راهآهن، جادهها و ارتباطات حملونقل دیگر اشاره دارد که از شمال کشور تا جنوب آن امتداد دارد. این کریدور علاوه بر مهم بودن در حوزه حملونقل و ارتباطات، اهمیت بسیاری در جنبههای اقتصادی و اجتماعی دارد.کریدور شمال ـ جنوب ایران بهعنوان یک ارتباط مستقیم و موثر بین مناطق شمال و جنوب کشور، نقش بسیار مهمی را در حملونقل بار و مسافران ایفا میکند. این کریدور با اتصال شبکههای جادهای و راهآهنی، بهشکلی موثر و سریع، امکان انتقال کالاها و مسافران را ارائه میدهد.این اتصالات بین نواحی شمالی و جنوبی کشور، باعث کاهش هزینهها، زمان و انرژی میشود و در نتیجه، تجارت و توسعه اقتصادی را تسهیل میکند.این کریدور بهعنوان یک محور حملونقل اصلی، این امکان را برای سرمایهگذاران و کارآفرینان فراهم میکند تا در مناطق مختلف کشور سرمایهگذاری کنند و تجارت را گسترش دهند. این موضوع سریع و موثر، بهویژه برای صنایع و کارخانجات، امکان دسترسی به بازارهای جدید را فراهم و به توسعه اقتصادی مناطق عقبمانده کمک میکند.همچنین کریدور شمال ـ جنوب نقش مهمی در تعادل و توازن مناطق شمال و جنوب کشور دارد. با توسعه و سرمایهگذاری در مناطق جنوبی، این کریدور به ایجاد فرصتهای شغلی و رونق اقتصادی در این مناطق کمک میکند. بهعلاوه، اتصال مناطق شمالی و جنوبی کشور، باعث کاهش فقر و برقراری عدالتاجتماعی میشود و به توسعه پایدار و متوازن بین مناطق کشور کمک میکند. موقعیت استراتژیک و بینالمللی کشور ما بهعنوان یک مسیر حملونقل قارهای، از اهمیت بسیاری در تسهیل تجارت بینالمللی برخوردار است. با اتصال مناطق شمال ایران به بنادر جنوبی و امکان صادرات و واردات از طریق آنها، تجارت با کشورهای همسایه و سایر کشورها بهبود مییابد. این کریدور، بهعنوان یک پل ارتباطی بین خاورمیانه و آسیای مرکزی، نقش استراتژیکی را در تسهیل تجارت بینالمللی ایفا میکند.
از طرفی، این اقدام با اتصال مناطق طبیعی و تاریخی متنوع، از جمله کوهستانها، دریاچهها، شهرهای تاریخی و مکانهای گردشگری، به توسعه صنعت گردشگری کشور کمک میکند و به گردشگران امکان میدهد تا بهسرعت و راحتی از مناطق شمالی به جنوبی کشور سفر کنند و از زیباییها و جاذبههای گوناگون ایران لذت ببرند.
وی در پایان گفت: بهطورکلی بهمنظور بهرهبرداری کامل از این کریدور، نیاز است تا سرمایهگذاریهای لازم در زمینه حملونقل و ارتباطات انجام و زیرساختهای لازم برای توسعه آن فراهم شود.همزمان با انعقاد قرارداد ساخت راهآهن رشت ـ آستارا بین ایران و روسیه که مسیر ریلی غربی کریدور شمال ـ جنوب را کامل میکند، در مسیر ریلی کشورهای شرق دریای خزر نیز تکاپو برای رونق حمل کالا مشهود است. پیشنهاد راهاندازی قطارهای باری پرسرعت در مسیر روسیه ـ قزاقستان ـ ایران از سوی رئیسجمهوری قزاقستان، اراده تهران و مسقط برای فعالسازی موافقتنامه عشقآباد برای کریدور حمل کالا در مسیر عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان و همچنین رایزنیهای مقامات ترکمنستان در تهران با موضوع همکاریهای ترانزیتی و اختصاص یارانه حمل از سوی روسیه به کالاهای این کشور، گویای آخرین تلاشهایی است که برای رونق بخش شرقی کریدور شمال ـ جنوب در دستور کار است.سیرهای متداول برای ارسال کالا از هند بهسمت سنپترزبورگ روسیه حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد، اما کریدور ایران در این مسیر تنها ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهرهگیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینههای حملونقل را کاهش میدهد.
این کریدور ۳ مسیر شامل ۲ مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی دریایی: روسیه ـ دریای خزر ـ ایران را شامل میشود. در بخش ریلی شرق دریای خزر، کریدور شمال ـ جنوب هماینک فعال است.کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از ۲ مرز ریلی ایران در سرخس و اینچهبرون وارد کشورمان میشوند و از طریق خطآهن به بندرعباس میرسند. در این شرایط و بهدنبال گامهای مشترک ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای تجارت آزاد و همچنین اراده دیگر کشورها برای مشارکت در حلقههای تکمیلی کریدور شمال ـ جنوب بهسمت جنوبشرق آسیا و نیز افریقا، چشمانداز خوبی برای این مسیر حمل کالا ترسیم شده است که کشورهای منطقه از منافع این همکاری مشترک بهرهمند خواهند شد و در این میان، کشور ما نقش کلیدی را در این سازکار ترانزیت ایفا خواهد کرد.