اهمیت برندسازی در رشد تولید کیفیتمحور
شهرام شیرکوند-پژوهشگر صنعت
رشد در تولید همواره باید منجر به «رشد در فروش» شود تا شاهد آثار مثبتی در بخش تولید و اقتصاد کشور باشیم. به این معنی که با ارائه تولیدات باکیفیت به بازار و ایجاد آسودگیخاطر برای مصرفکننده، ضمن ایجاد وفاداری در مشتریان، سهم بازار و فروش محصولات داخلی تضمین شود و در این مسیر، توسعه صادرات و بازار خارجی نیز، مدنظر قرار گیرد. باتوجه به این نکته که «برندسازی در جهان سبب تمایز تولیدات یک کشور یا سازمان با کالاهای مشابه آن در بازار میشود»، ضرورت دارد با تحقیق و پژوهش برای ایجاد یا توسعه برند تولید داخلی (بهویژه در صنایع پیشرفته کشور) اقدام شود.در راستای حمایت از تولید داخلی، باید با نشان (برند)سازی داخلی که از مهمترین مبانی و فرمولهای اقتصادی در کشور است، مردم را به مصرف کالاهای ساخت داخل ترغیب کرد. برندسازی یکی از مسائلی است که در حوزه مدیریت بازاریابی میتواند موجب توسعه بازار و معرفی هرچه بیشتر توانمندیهای صنعتگران داخلی به جامعه شود، چراکه رشد تولید، توزیع و مصرف کالاهای جعلی با نشان (برند)های معتبر و لوکس در کشور تهدیدی برای تولید داخلی بهشمار میرود.
حقوق مصرفکنندگان از دیرباز همواره موردتوجه قرار داشته و بهطورحتم، این توجه مبتنی بر اصول اخلاقی بوده است. در حقیقت، حاکمان جوامع خود را موظف کردهاند که بهعنوان یک اصل اخلاقی، از حقوق مصرفکنندگان دفاع و در جایگاه یک فضیلت اخلاقی برای برقراری عدالت در جامعه تلاش کنند و حامی اصول اخلاقی و عدالت اجتماعی باشند. بنابراین، دولت بهدنبال گسترش فضای رقابتی بین بنگاهها در راستای حمایت از حقوق مصرفکننده است. توجه به کیفیت تولیدات با برند ملی و ارائه توانمندی واقعی تولیدکنندگان، اهمیت حمایت مالی دولت را نمایان میکند. حمایت از تولیدات داخلی از جمله موضوعاتی است که در سالهای اخیر در محافل اقتصادی موردبحث و گفتوگو قرار گرفته و بدیهی است همزمان با حمایت از تولید ملی، باید از حقوق مصرفکننده نیز حمایت شود و این حق طبیعی مصرفکننده ایرانی است که از کالای بادوام، باکیفیت و دارای نام و نشان معتبر استفاده کند و خرید هر محصولی اعم از داخلی یا خارجی برای خریدار رفاه و امنیتخاطر بیاورد. بنابراین، برندسازی، رقابتپذیری و استفاده از فرصتها برای ورود به عرصههای رقابتی بینالمللی، بهترین شیوهای است که میتوان مردم را به مصرف کالای باکیفیت با برند ایرانی ترغیب کرد. از اینرو، رمز ماندگاری بنگاههای اقتصادی در بازار رقابتی به انتخاب مصرفکننده بستگی دارد، زیرا مشتری به مطالعه و ارزشگذاری مواردی همچون قیمت، مرغوبیت و کیفیت میپردازد و در نهایت، کالا یا خدمات را انتخاب میکند. همانگونه که مصرفکننده در پی نرخ مناسب و کیفیت مطلوب است، این تفکر باید در فرهنگ تولید نیز نهادینه شود تا تولید رقابتی و اقتصاد سالم در بازار ایجاد شود، بنابراین در یک بازار رقابتی سالم، تولیدکننده و مصرفکننده در پی جلب رضایت یکدیگرند و فرهنگسازی مناسب در زمینه شناساندن حقوق حقه مصرفکنندگان به عامه مردم، بخشی غیرقابلانکار در روند دستیابی به امنیتخاطر مصرفکننده است. بیتردید بنگاههای اقتصادی و صاحبان صنایع برای تحقق برندسازی داخلی و رشد در فروش باید در راستای استیفای حقوق مصرفکننده بیشتر تلاش کنند، هرچند برخورداری از سرمایه مالی، دانش، تجهیزات و دسترسی به مواد اولیه از مزیتهای تولید بهشمار میرود، اما داشتن مشتری وفادار همراه با مزیتهای فوق، مهمترین ابزار و بزرگترین سرمایه بوده که رکن اصلی بقا و توسعه بنگاههای اقتصادی است. در واقع، موفقیت بنگاه اقتصادی در گرو رعایت حقوق مصرفکننده و حفظ مشتری است. به این لحاظ، رشد تولید برای تحقق افزایش فروش و توسعه سهم بازار، نیازمند برندسازی داخلی است تا در رقابت با محصولات خارجی، امکان موفقیت در بازارهای داخلی و صادراتی وجود داشته باشد. بهبیان دیگر، از آنجا که یکی از مهمترین الزامات «رشد در تولید» رقابتپذیر بودن محصولات با برند داخلی است و اگر بخواهیم رشد تولید به افزایش فروش منتج شود و محصولات تولیدشده داخلی علاوه بر بازارهای داخلی در بازار خارجی نیز سهمی از بازار داشته باشند، باید برای محصولات استاندارد ایرانی برندسازی کرد. البته تاکید بر برندسازی داخلی به این دلیل است که کالای برند در بازار داخلی و صادراتی، رقابتپذیری بالاتری دارد و میتواند از رقبا پیش افتد، اما باتوجه به تنوع برند در بازار، اگر محصولی با برند جدید برای نخستینبار در بازار عرضه میشود، باید از نظر نرخ وکیفیت، توان رقابت با محصولات مشابه و دستیابی به بازارهای مختلف داخلی و خارجی را داشته باشد و چنانچه پیشتر سابقه حضور در بازار را داشته، با تقویت برند، سهم بازار خود را حفظ کند یا توسعه دهد، زیرا در بازارهای خارجی، رقابت سختتری را با محصولات مشابه خارجی در پیش خواهد داشت.
بنگاههای تولیدی و اقتصادی که با هدف تولید کالا و خدمات ایجاد شده باشند، برای پایداری و توسعه بازارهای داخلی و خارجی ملزم به تولید کالایی با کیفیت رقابتی برای جلب رضایت مشتریان خود هستند، زیرا مشتریمداری در بازار علاوه بر تقویت تولید پایدار و رقابت برای بقا در بازار، موجب ارتقای برند، رونق و رشد تولید کیفیتمحور، افزایش فروش و سودآوری بیشتر میشود. امید است در آیندهای نهچنداندور با ارتقای مستمر کیفیت محصولات و خدمات ایرانی و راهیابی برندهای معتبر و خوشنام کشورمان به بازارهای جهانی، زمینه مناسبی برای معرفی برندهای برتر ایرانی در سطح بینالمللی فراهم شود.