استفاده بهینه از شبکههای اجتماعی
قربانعلی تنگشیر- استاد دانشگاه
۱ _ آیا باید به درخواست فرزندان تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر، یا بازیهای رایانهای برای آنها تهیه کرد؟
۲ _ آیا فرزندان اجازه استفاده از اینترنت و شبکههای مجازی را دارند؟ از چه سنی؟
۳ _ اگر پاسخ منفی است چگونه باید رفتار کرد. بازیهای مناسب برای فرزندان کدامند و از کجا میتوان اطلاعاتی در این زمینه کسب کرد؟ یا نحوه خرید نگهداری و مدیریت هر یک از این ابزارهای رسانهای چگونه باید باشد؟ کاربردهای استفاده درست از رسانهها کدامند؟اینکه والدین پاسخی برای این پرسشها ندارند، باعث ایجاد تنشهایی در نظام تربیتی خانواده و برخورد نادرست با فرزند میشود. در بعضی از این برخوردها، والدین احساس عجز و ناتوانی میکنند و خسته از تلاش برای مدیریت و تربیت فرزند، تن به خواستههای فرزندشان میدهند. در برخی از موارد نیز در مقابل خواست فرزندشان بدون داشتن پاسخ منطقی ایستادگی میکنند که ممکن است باعث پرخاشگری و ایجاد تنش بین فرزندان و والدین شود.
در هر دو حالت، نقش درست تربیتی والدین کمکم فراموش شده و بهدنبال آن نوعی سرگشتگی در نظام خانواده حاکم میشود؛ این به معنای نقطه آغاز آسیب برای والدین و فرزندان است. والدین باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند که تربیت فرزندان فقط یکبار توسط آنها انجام میشود و راه بازگشت و تکراری ندارد. آیا میشود فرزندان را طوری تربیت کرد که تحتتاثیر رسانهها قرار نگیرند؟ مهمترین مشکلات و نقش خانواده در این زمینه چیست؟ عدماختصاص وقت مناسب برای تربیت فرزندان، نبود آگاهی والدین، فقدان برنامهریزی، فقدان هماهنگی، عدمحمایت، فقدان فضای عاطفی مناسب، عدمقاطعیت والدین، فقدان اعتماد به نفس، نبود مدیریت و نظارت والدین، وجود چشم و همچشمی، فقدان دوراندیشی(آیندهنگری) نبود الگویهای رفتاری مناسب. خود والدین بیشتر از فرزندان از رسانههای جمعی و شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و ابزارهایی مانند موبایل، ماهواره، تلویزیون آنچنان در ساختار خانواده ریشه دوانده که جایی برای مطالعه کتاب باقی نگذاشته است. یک ضربالمثل عربی میگوید: اگر پدر پیاز باشد و مادر سیر، چگونه میتوان انتظار داشت فرزند آنها رایحه خوشی داشته باشد.