-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->سیامک اخطاری

نقش مستندسازی در صنعت سنگ

سیامک اخطاری-فعال صنعت سنگ

نقش مستندسازی در صنعت سنگ

حفظ حقوق مالکیت معنوی یکی از عوامل مهم در توسعه و رشد شرکت ‌ ها در صنعت سنگ ایران است. در واقع، این حقوق به شرکت ‌ ها امکان می ‌ دهد که مزیت رقابتی خود را افزایش دهند و از تولید محصولات و خدمات نوآورانه استفاده کنند. با حفظ حقوق مالکیت معنوی، شرکت ‌ ها می ‌ توانند به ‌ راحتی از نتایج تحقیقات و توسعه خود استفاده کنند و برای دستیابی به محصولات و خدمات نوآورانه تلاش بیشتری به ‌ خرج دهند و این محصولات و خدمات، به ‌ دلیل داشتن مزیت رقابتی بیشتر، می ‌ توانند به فروش بیشتر و در نهایت به توسعه و رشد شرکت کمک کنند.همچنین، با حفظ حقوق مالکیت معنوی، شرکت ‌ ها می ‌ توانند از کپی کردن محصولات و خدمات خود توسط دیگران جلوگیری کنند و مانع افت قابل ‌ توجه در فروش محصولات و خدمات خود شوند. این امر باعث می ‌ شود که اعتماد مشتریان به شرکت ‌ ها افزایش پیدا کند و در نتیجه، رشد و توسعه بیشتری حاصل شود.این قاعده کلی در صنعت سنگ ایران هم صادق است و حفظ حقوق مالکیت معنوی به شرکت ‌ های فعال در این زمینه کمک می ‌ کند تا با ارائه محصولات و خدمات نوآورانه، مزیت رقابتی خود را افزایش دهند و در نتیجه به توسعه و رشد بیشتری دست یابند. ضرورت به رسمیت شناخته شدن حقوق مالکیت معنوی در کسب ‌ وکار در صنعت سنگ ایران رفته ‌ رفته بیشتر حس می ‌ شود، زیرا در دنیای تجارت امروز متمایز بودن در تولید، خدمات و کیفیت؛ امتیاز تجاری یک شرکت است. اگر بدون هیچ محدودیتی طراحی ‌ ها و نوآوری ‌ های برندی تقلید شود، به ‌ دلیل بالا رفتن ریسک انتشار اطلاعات و طرح ‌ های نوآورانه رفته ‌ رفته میل و رغبت به شفاف ‌ سازی و ایجاد طرح ‌ ها و ایده ‌ های نو کمرنگ ‌ تر و راه ‌ های یک رقابت سالم دچار مسدود می ‌ شود. آنچه در کشورهای توسعه ‌ یافته امروز در حال اجرا است، حمایت همه ‌ جانبه از طرح ‌ ها و ایده ‌ ها و مالکیت معنوی و حقوقی آنها است. به ‌ نظر می ‌ رسد، چنانچه متولیان تصمیم ‌ سازی صنعت و معدن کشور ما هم بتوانند با استناد به آیین ‌ نامه ‌ های اجرایی مدون به ‌ صورت عملی و قاطعانه از صاحبان ایده و ابداع ‌ کنندگان اولیه دفاع کنند، می ‌ توانیم امیدوار باشیم که بستر ایده ‌ پردازی و طرح ‌ های نوآورانه روزبه ‌ روز هموارتر شود و حس اطمینان و اعتماد در همکاری ‌ ها برای سرمایه ‌ گذاری افزایش یابد.

برای حصول به نتیجه مطلوب یکی از روش ‌ های متداول حقوقی در کشور آلمان، مستندسازی جلسات، نوشتارها و گفتارها در حضور طرفین و شاهدان طرح و بررسی ایده ‌ ها است. به ‌ عبارت ‌ دیگر، با تهیه صورت ‌ جلسه دقیق از ایده، نام طراح، صاحب ایده و امضای اعضای جلسه، مستندسازی دقیقی انجام می ‌ گیرد که در زمان بروز اختلافات یا سرقت احتمالی، دارای پایه حقوقی است و وکلای حفظ حقوق مالکیت می ‌ توانند با استناد به وجود چنین اسنادی، ادعاها و اولویت ‌ ها را موردبررسی قانونی قرار دهند. ثبت ایده در موسسات مرتبط هم، یکی دیگر از راه ‌ های ایجاد پایه حقوقی است. بدون ‌ شک در آینده نیازمند بانک اطلاعات قوی سراسری از مستندات خواهیم بود و این شبکه باید قابلیت جست ‌ وجوی داده ‌ ها و اطلاعات سراسری را داشته باشد و به ‌ شکل هوشمندانه مانع ثبت تکراری ایده ‌ ها شود که این مهم با استفاده از فناوری ‌ های نوین و هوش ‌ مصنوعی قابل ‌ دسترسی است.حفظ مالکیت معنوی در توسعه فضای امن و اطمینان ‌ بخش اهمیت فراوان دارد، زیرا چنین محیطی نوآوران و ایده ‌ ها را به خود جذب می ‌ کند. بنابراین، مادامی ‌ که فضای رقابت برای صاحبان کسب ‌ وکار ناامن است، نمی ‌ توان از رشد و توسعه صحبتی به ‌ میان آورد.برخی اصول اولیه حفظ حقوق مالکیت شخصی، معنوی عبارت است از:

ثبت اختراعات و طرح ‌ های صنعتی: با ثبت اختراعات و طرح ‌ های صنعتی می ‌ توان از حقوق مالکیت شخصی خود محافظت کرد. استفاده از قراردادهای محرمانه: امضای قراردادهای محرمانه، راهی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات و محصولات است. ایجاد برند و نشان تجاری: با ایجاد برند و نشان تجاری، می ‌ توان از حقوق مالکیت شخصی محافظت کرد و مانع کپی کردن ایده ‌ ها شد. حمایت از حقوق مالکیت فکری: با حمایت از حقوق مالکیت فکری و استفاده از مراکز حقوقی و قانونی، می ‌ توان درباره حفظ حقوق مالکیت شخصی در صنعت سنگ، بهترین تصمیمات را اتخاذ کرد.

مشارکت با شرکت ‌ ها و کارخانه ‌ ها دیگر: از طریق استفاده از تجربیات شرکت ‌ ها و کارخانه ‌ های دیگر می ‌ توان اطلاعات مناسبی برای حفاظت از حقوق مالکیت به ‌ دست آورد.

انتشار ایده در جراید و روزنامه ‌ های رسمی هم راهکار مناسب دیگری است، مشروط بر اینکه پیش ‌ تر در یک ‌ نهاد و موسسه رسمی ثبت ‌ شده و به ‌ شکل سند حقوقی درآمده باشد. ثبت رسمی تولید انحصاری یک سنگ خاص با نام مشخص و اسناد معتبر محضری، می ‌ تواند مانند لگوی تجاری و نام شرکت ‌ ها، مانع تقلید و کپی ‌ کاری در صنعت سنگ ایران شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*