-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->مجتبی دیبا

امید بورسی‌ها در روزهای پایانی سال

مجتبی دیبا-کارشناس بازار سرمایه

امید بورسی‌ها در روزهای پایانی سال

بورس تهران در طول یک سال اخیر روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشته و بازدهی کلی آن در قیاس با سایر بازارهای موازی، محدود برآورد می ‌ شود. باوجود افت ‌ وخیزهای مداوم بازار سرمایه، عملکرد این بازار در هفته ‌ های پایانی امسال امیدبخش بوده است؛ تا جایی که در هفته ‌ های اخیر شاهد رکوردشکنی ‌ های مداوم و صعود شاخص بوده ‌ ایم.روند نوسانی بورس تهران در هفته ‌ های اخیر با تغییرات و رفتار هیجانی در بازار دلار و طلا همراه بوده است؛ به ‌ بیانی دیگر بازار سرمایه در هفته ‌ ها و روزهای گذشته تحت تاثیر رفتار هیجانی معامله ‌ گران دلار و طلا بوده است؛ بنابراین می ‌ توان این ‌ طور ادعا کرد که بازار با شرایط کما کوتاه ‌ مدت روبه ‌ رو بود. با رغبت حداکثری برای حضور در بازارهای موازی و خرید طلا و دلار، اقبال عمومی برای حضور در بازار سرمایه کاهش یافت.

فاصله معنادار و بزرگی که میان نرخ دلار نیمایی به ‌ عنوان مرجع اصلی مبادلات صنایع با نرخ دلار در بازار آزاد به ‌ واسطه سیاست ‌ گذاری غلط دولت و بانک مرکزی به ‌ وجود آمده، تاثیر منفی قابل ‌ توجهی بر عملکرد بازار سرمایه داشته است. در واقع باتوجه به گپ یادشده، فروش شرکت ‌ های بورسی صادرات ‌ محور از جذابیت خارج می ‌ شود. علاوه بر این شرکت ‌ های بورسی نیز رغبتی برای فعالیت و فروش محصولات ‌ شان با این نرخ دلار نداشتند.در هفته ‌ های اخیر مصوبات ارزی بانک مرکزی در دست اصلاح قرار گرفت و مقرر شده نرخ ارز شرکت ‌ های صادراتی و بورسی براساس تقابل میان عرضه و تقاضا تعیین شود. چنانچه دلار نیمایی تعیین ‌ شده ازسوی فرزین، رئیس ‌ کل بانک مرکزی از مبنای معاملات حذف شود، بخش بزرگی از مشکلات صنایع بورسی مرتفع می ‌ شود. علاوه بر این می ‌ توان به بازگشت دوباره رشد به بازار سرمایه امید داشت؛ کما اینکه از روز نخست اسفند شاهد بازگشت دوباره رونق به معاملات بورس تهران بوده ‌ ایم.

چنانچه تصمیمات ارزی موردبحث به اجرا در آید، شاهد صعود شاخص در بازار سهام خواهیم بود؛ البته بی ‌‌ تردید این مسیر صعودی هیجانی و قابل ‌ توجه نخواهد بود.در حال ‌ حاضر شرایط سیاسی کشور به ‌ نحوی است که امکان پیش ‌ بینی آینده در طولانی ‌ مدت وجود ندارد؛ کما اینکه دورنمای مذاکرات برجامی هنوز روشن نیست و همین موضوع نیز آینده عملکردی این بازار را در هاله ‌ ای از ابهام قرار می ‌ دهد. علاوه ‌ براین دورنمای اقتصاد دنیا نیز دارای ابهام است. اقتصاد امریکا و چین در سایه مشکلات مالی این کشورها و دورنمای تورمی قرار گرفته و همین موضوع نیز ریسک فعالیت ‌ های اقتصادی را در این بخش بیش ‌ از پیش می ‌ کند. این دست چالش ‌ ها عملکرد صنایع فلزی بورسی را تحت تاثیر منفی قرار می ‌ دهد.با این ‌ وجود باید تاکید کرد در حال ‌ حاضر بازار سرمایه، ارزنده ‌ ترین بازار مالی کشور است؛ هرچند این موضوع به ‌ منزله خروج سرمایه از سایر بازارها نیست. در شرایط بحرانی افراد به ‌ دنبال ذخیره سرمایه و فضای امن سرمایه ‌ گذاری هستند که بازار دلار و طلا این امنیت را به صاحبان سرمایه می ‌ دهد؛ در نتیجه جریان ورود پول به این بازارها ادامه ‌ دار خواهد بود؛ کما اینکه هرچه می ‌ گوییم نرخ سکه حباب قابل ‌ توجهی دارد، باز هم سرمایه قابل ‌ توجهی جذب این بازار می ‌ شود.در موقعیت کنونی بهترین روش برای سرمایه ‌ گذاری چیدمانی از ریسک ‌ های مختلف در بازار طلا، دلار و بازار سرمایه است و سرمایه ‌ گذاری همزمان در حوزه ‌ های یادشده نتیجه ‌ بخش خواهد بود.روند رو به رشد نرخ دلار در بازار آزاد تا زمانی که ریتم خریدوفروش شرکت ‌ های بورسی تحت تاثیر آن قرار نگیرد، بر عملکرد بازار سرمایه، اثرگذاری قابل ‌ توجهی نخواهد داشت، اما در حال ‌ حاضر مصوبات مثبتی در مراحل نهایی قرار دارند و چنانچه این مصوبات به مرحله اجرا برسند، تاثیر مثبت بر سودآوری صنایع بورسی خواهند داشت، چراکه از فاصله نرخ میان دلار در بازار آزاد و دلار نیمایی کاسته خواهد شد؛ بنابراین می ‌ توان به تداوم این مسیر صعودی کم ‌ جان در کوتاه ‌ مدت امید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*