-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->سید محمد موسوی

راهکارهای بهبود کیفیت زندگی

سید محمد موسوی-شهردار منطقه۱۱

راهکارهای بهبود کیفیت زندگی

زندگی در یک فضای آرام و با کیفیت همراه با سلامت و نشاط آن هم در کلان شهری مثل تهران و آن هم در مناطق مرکزی آنکه پر از هیاهو و اغتشاشات سمعی و بصری است شاید در نگاه اول یک رویا و یک تمنای دست ‌ نیافتنی به نظر برسد اما با به ‌ کارگیری فکر و اندیشه و بهره ‌ گیری از یافته ‌ های علمی روز و تجربه ‌ های دنیا می ‌ تواند به یک مطلوب دست ‌ یافتنی تبدیل شود.در گذشته به یکی از عوامل سلب آرامش از زندگی تهران یعنی نفوذ بافت تجاری در بافت مسکونی و تبدیل واحدهای مسکونی به انبارهای تجاری مطرح و به برخی از آثار مخرب آن پرداخته شد.در ضمن یادآوری و بیان مجدد مسئله به برخی از راهکارهای حل مسئله و بهبود کیفیت زندگی در محله ‌ های مرکزی شهر اشاره می ‌ گردد.شکل ‌ گیری بازار ‌ های تخصصی در مناطق مرکزی تهران پیشینه تاریخی دارد و بیشتر این بازار ‌ ها جزو عناصر هویتی تهران محسوب می ‌ شوند مهم ‌ ترین آثار ثبت این بازارها را می ‌ توان توسعه اقتصادی منطقه ‌ ای، سرزندگی و هویت بخشی در برخی از راسته ‌ ها نظیر کتاب در محور انقلاب صوت و تصویر در خیابان جمهوری لوازم ورزشی در میدان منیریه و غیره دانست.

از آثار منفی آن افزایش تقاضای سفر به منطقه و به دنبال آن از ازدحام ترافیک، راه بندان به علت بارگیری و باراندازی در معابر اصلی و فرعی، پارک دوبل آلودگی ‌ های صوتی و بصری، انسداد پیاده ‌ روها، شب مردگی و آلودگی ‌ های زیست ‌ محیطی است. این آثار مخرب سرجمع باعث کیفیت زندگی، کاهش جاذبه سکونت و در نهایت نارضایتی و سلب آرامش از زندگی ساکنان محله ‌ های قدیمی شهر شده است. به طور مشخص افزایش انبار ‌ های غیر مجاز تجاری در بافت مسکونی به طور محسوس امنیت و ناایمن شدن ساختمان ‌ ها را به دنبال داشته و از نظر ساکنان منطقه اصلی ‌ ترین شکل این انبارها ورود غریبه ‌ ها به محله و عدم امکان نظارت، رفت ‌ وآمد کارگران به ساختمان ‌ های دارای انبار می ‌ باشد. علاوه بر مزاحمت انبار ‌ ها در طی روز و زمان فعالیت بازارها ایجاد مزاحمت برای ساکنان در دو زمان کلیدی ساعت ‌ های ابتدای صبح و ساعت ‌ های پایانی شب بیشترین نارضایتی را به دنبال داشته است.برخی از مهم ‌ ترین راهکارهای بیرون رفتن از این وضعیت و ارتقاء کیفیت زندگی عبارتند:

۱ - احداث انبار ‌ های طبقاتی مکانیزه هوشمند. با این کار انبارهای غیرمجاز از بافت ‌ های مسکونی خارج شده و امنیت به فضای سکونت برمی ‌ گردد. از طرفی ورود و خروج کالا و تجهیزات به انبارها نیز ضابطه ‌ مند و قابل کنترل می ‌ شود و ایمنی انبار ‌ ها هم به طور قابل ملاحظه ‌ ای افزایش می ‌ یابد.

۲ -تبدیل واحد ‌ های انبار به خانه. خروج انبار ‌ ها از بافت مسکونی می ‌ توان خیلی از انبار ‌ ها را به خانه تبدیل کند.

در شرایطی که تامین مسکن به یکی از دغدغه ‌ های اصلی مردم تبدیل شده و دولت نیز بر این موضوع اهتمام دارد بی ‌ انصافی است که در محله ‌ های مرکزی تهران با وجود زیرساخت ‌ های مناسب هنوز گاراژ ‌ های صنعتی و انبار ‌ های غیر مجاز متعدد جای واحدهای مسکونی را بگیرد. براساس طرح تفصیلی انبارهای تجاری فقط می ‌ توانند در پهنه ‌ های s و m که مربوط به تجاری و تحت نظر هستند فعالیت کنند.بنابراین فعالیت آنها را در پهنه مسکونی R ممنوع است.

۳ -خروجی برخی از بازارهای تخصصی از مناطق مرکزی شهر. از سیاست ‌ های کلی مدیریت شهری برای رفع معضل ترافیک و غیره کاهش تقاضای نو به مرکز شهر می ‌ باشد. بر این اساس برخی از بازارهای تخصصی از جمله بازار پیچ و مهره، لوازم ماشین ‌ آلات سنگین بازار موتورسیکلت و غیر بایستی در یک برنامه ‌ ریزی زمان ‌ دار از مرکز شهر خارج شوند.

۴ -ساماندهی در محل. بخشی از مشکل هم می ‌ تواند با تجمیع واحدهای تجاری قدیمی در راسته ‌ ها با یکدیگر و تامین انبارهای استاندارد کوچک مقیاس در محل ساماندهی گردد.

۵ -تشدید نظارت ‌ های میدانی و به مشارکت گرفتن مردم برای شناسایی انبار ‌ های غیر مجاز و جلوگیری از فعالیت آنها که هم اکنون در دست اقدام است.

۶ -اعمال جریمه ‌ های سنگین و بازدارنده برای انبار ‌ های غیر مجاز در پهنه سکونت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*