-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->مهدی پیرهادی

خنثی سازی بمب‌های ساعتی پایتخت

مهدی پیرهادی-عضو شورای اسلامی شهر تهران

خنثی سازی بمب‌های ساعتی پایتخت

رعایت نکات ایمنی در ساختمان ‌ سازی از ضرورت ‌ های اصلی است، ریزش ساختمان ‌ هایی مانند متروپل آبادان، پلاسکو و موارد دیگر نشان می ‌ دهد که حادثه، ساختمان ‌ های ناایمن بلندمرتبه را تهدید می ‌ کند.بنابراین باید ساختمان ‌ سازی در کلان ‌ شهرها مطابق مقررات و با رعایت تجهیزات ایمنی انجام شود تا از تهدید ریزش و خطر سقوط ساکنان به دور باشد.

برای جلوگیری از ساخت ‌ وساز ساختمان ‌ های ناایمن در شهر رعایت مقررات ساختمان ‌ سازی و برخوردهای قانونی نقش مهمی دارد. آنچه مسلم است؛ رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط شهرسازی، ایمنی، اصول فنی، کنترل ساخت ‌ وسازها برای ساختمان ‌ سازی ایمن و توجه به معضلات بافت فرسوده و احیای بافت تاریخی می ‌ تواند از بروز حوادث ناگوار در شهرها پیشگیری کند، برخورد قانونی با تخلفات ساختمانی نیز امری مهم در جلوگیری از حوادث است.

با اینهمه هرچند وقت یک ‌ بار، با اتفاقاتی ناگوار داغی بر دل ‌ های ‌ مان می ‌ نشیند؛ حادثه ‌ ای رخ می ‌ دهد که حجم سوء ‌ مدیریت و بی ‌ توجهی به هشدارها و رعایت نشدن استانداردهای لازم ایمنی نمایان می ‌ شود.

در همین راستا ضرورت دارد تا به ساختمان ‌ های ناایمن شهر تهران بپردازیم. ساختمان ‌ هایی که به ‌ قدری ناایمن و پرتعداد هستند که هرکدام ‌ شان ممکن است هر لحظه فاجعه عظیمی را رقم بزنند، آن ‌ هم در حالی ‌ که تاکنون به ‌ دفعات مختلف با هشدارهای زیادی روبه ‌ رو و خودشان از وخامت اوضاع مطلع هستند و می ‌ دانند بمب ساعتی تهران شده ‌ اند! متاسفانه سوءمدیریت و بی ‌ توجهی به هشدارها در کشور ما به ‌ قدری شدید است که تنها زمانی که فاجعه ‌ ای رخ می ‌ دهد، توجهات به علل و چرایی و راه جلوگیری از تکرار حوادثی مانند ریزش ساختمان پلاسکو در تهران یا متروپل آبادان جلب و بعد از آن، ‌ همه ‌ چیز فراموش می ‌ شود.متاسفانه سالیان متمادی برخی سازندگان و مالکان، بی ‌ قاعدگی را مبنای کار خود قرار داده ‌ اند و کشورمان، جولانگاه تاخت ‌ وتاز بی ‌ قاعده بسازو بفروش ‌ ها شده است.

به هنگام وقوع حوادث هولناک ساختمانی گفته می ‌ شود که اخطارها و هشدارهای لازم درباره نقص موارد ایمنی به مالکان آن ابلاغ ‌ شده، اما همان ‌ طور که شاهد بوده ‌ ایم، هیچ تاثیری بر آنها نداشته است. به ‌ طورمثال، در حادثه آتش ‌ سوزی کلینیک سینااطهر همین عبارت مطرح شد و به ‌ گفته سخنگوی آتش ‌ نشانی تهران، وضعیت ایمنی این ساختمان از سال ۹۴ تاکنون توسط کارشناسان بررسی و حدود ۴ اخطار در زمینه توجه به ایمنی این ساختمان صادر شده بود. بااین ‌ حال، مدیران شهری سال ‌ ها است، معتقدند ابزار لازم قانونی را در اختیار ندارند و نمی ‌ توانند ساختمان ‌ های ناایمن را پلمب کنند.باوجود اینکه تجربه حوادث مذکور را داشته ‌ ایم، اما مدت ‌ ها اقدام جدی نظارتی یا قضایی برای برخورد با بی ‌ توجهی این ساختمان ‌ ها به هشدارها و ایمن ‌ سازی و رفع خطر انجام نگرفته است و می ‌ توان در تصدیق این موضوع اشاره کرد که علاوه بر افزایش روزافزون تعداد ساختمان ‌ های پرخطر و بحرانی، همچنان ۱۶۷ گودبرداری ساختمانی غیراصولی با شرایط ایمنی نامناسب نیز در تهران انجام گرفته است.

بنابراین آنچه برای رفع شرایط خطرناک فعلی ساختمان ‌ های بحرانی نیاز است، اقدامات قضایی و اجرایی برای برخورد و حمایت ساکنان آنها است. هرچه سریع ‌ تر باید جلوی فجایعی مانند پلاسکو و متروپل گرفته و با نهادها و مالکان مرتبط با ساختمان ‌ های ناایمن و پرخطر برخورد شود. تکرار چنین حوادثی یادآوری می ‌ کند که این مسئله به ‌ هیچ ‌ وجه یک موضوع ساده نیست که امکان موکول کردن به زمان دیگری را داشته باشد.

این در حالی ‌ است که رعایت اصول ایمنی در ساخت ‌ وساز و نظارت بر آن از مهم ‌ ترین عوامل ساختمان ‌ سازی مطلوب به ‌ شمار می ‌ رود. از طرفی، طبق مطالعاتی که درباره وضعیت بافت ‌ های فرسوده انجام ‌ شده، ۴۰ درصد بافت ‌ های نوسازی ‌ شده در بافت فرسوده از نظر کیفیت ساخت، مطلوب نیستند و به ‌ دلیل رعایت نشدن استانداردهای ساخت ‌ وساز و بکارگیری مصالح غیراستاندارد، جزو ساختمان ‌ های ناایمن به ‌ شمار می ‌ روند،بنابراین تداوم چنین شرایطی به ‌ طورقطع، آسیب ‌ های جانی و مالی بسیاری را در پی خواهد داشت که در این میان، متضرر نهایی مالک، خریدار و مردم کشورمان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین