-

اجازه ندهید اقتصاد بمیرد

محمدصادق مشایخ- رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان

اجازه ندهید اقتصاد بمیرد

رفاه خانوارهای ایرانی در دهه اخیر با افت قابل ‌‌ توجهی همراه بوده است. رکود بنگاه ‌ های تولیدی، کاهش سرعت رشد اقتصادی، افزایش تورم و عقبگرد درآمد سرانه فاکتورهای مهم تاثیرگذار بر رفاه خانوارها در دهه یادشده هستند.

هرچند توسعه ‌ نیافتگی به مسئله ‌ ای ثابت در اقتصاد ایران در دهه ‌ های گذشته تبدیل شده، اما آمارها از شدت گرفتن عقب ‌ ماندگی کشور در سال ‌ های دهه ۹۰ خبر می ‌ دهند؛ موضوعی که پیامدهای آن را می ‌ توان در کاهش سطح رفاه خانوارها و کوچک شدن سفره معیشتی آنان مشاهده کرد.

حال مسئولان قصد دارند با صحبت از کالابرگ، اندکی از شعله آتش تورم بکاهند. آنچه مشخص است، توزیع کالابرگ موجب افزایش تولید نمی ‌ شود.

تجربه ثابت کرده توزیع کالابرگ نه ‌ تنها کمکی به تامین سفره مردم نخواهد کرد، بلکه فساد ایجاد می ‌ کند. ممکن است کالابرگ با بروز فساد، بحران بزرگی را در کشور ایجاد ‌ کند که نتیجه بی ‌ تدبیری دولت خواهد بود.

توزیع کالابرگ تنها هزینه سنگین روی دست دولت می ‌ گذارد و سود دیگری ندارد.

دولت باید طرح کالابرگ را به ‌‌ طور کامل فراموش کند، زیرا اگر کالابرگ حذف شود برای مردم بهتر است.

بحران تورم با ارائه کالابرگ آرام نمی ‌ گیرد و در حقیقت تورم دیگر قابل ‌ کنترل نیست.

وقتی نرخ دلار به ‌ سرعت از ۳۵ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان می ‌ رسد، قطعا کنترل این تورم به ‌ آسانی ممکن نخواهد بود.

متاسفانه این دولت نمی ‌ خواهد از تجربیات افراد متخصص استفاده کند که نتیجه آن تصمیمات یک ‌ شبه است.

راهکار اقتصادی درست این بود که ابتدا یارانه به حساب تولیدکننده واریز و پس از تولید، کمک ‌ هزینه لازم برای خرید نیازهای اولیه به حساب مردم واریز شود. این اقدام پیش از بررسی شرایط بازار و تحلیل عرضه و تقاضا انجام شد.

افراد دارای تمکن مالی با خرید بیش از نیاز و احتکار کالا از تصمیمات ناگهانی و نادرست آسیبی نمی ‌ بینند و در مقابل، کمبود کالا، نتیجه مخرب این سیاست برای سفره قشر ضعیف است.

برای رشد درست اقتصاد، مسئولان و کارشناسان باید بدانند مفهوم اصلی اقتصاد چیست و فرمولی علمی برای حل مشکلات اقتصادی داشته باشند؛ بنابراین اصلاح وضعیت فعلی اقتصاد نیازمند اراده و عزمی قوی است.

تا زمانی که ما نخواهیم از سرمایه ‌ های ملی کشور مانند کارشناسان و دانشمندان استفاده کنیم هیچ چیز درست نمی ‌ شود.

همچنین تا زمانی که رانت و فساد موجود در ساختار اقتصادی کشور از بین نرود، وضعیت اقتصادی درست نخواهد شد.

تا زمانی که تولید نداشته باشیم، اوضاع اقتصادی هر روز بدتر از دیروز می ‌ شود، این در حالی است که ما اصلا منابع تولید نداریم و بسیاری از کارخانه ‌ های ما تعطیل هستند.

در نتیجه این روند، اوضاع برای قاچاقچیان، عروسی و برای تولیدکننده عزا است. نباید بگذاریم اقتصاد بمیرد که سپس برای آن مجلس عزا بگیریم.

برگشت قیمت ‌ ها به شهریور ۱۴۰۰ رویایی بیش نیست، این در حالی است که با توزیع کالابرگ رانت افزایش می ‌ یابد.

بهتر است دولت هزینه لازم برای کالابرگ را به مبلغ یارانه اضافه کند، نه اینکه بحران جدیدی ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*