-

توسعه حمل‌و‌نقل عمومی اولویت نیست!

وحید نوروزی- کارشناس حمل‌ونقل:

توجه به زیرساخت ‌ های شهری، توسعه کلانشهرها در بخش ‌ های گوناگون را به همراه دارد و بدون فراهم ‌ آوری زیرساخت ‌ های مناسب و کارآمد، هیچ ‌ یک از انواع توسعه شهری امکان ‌ پذیر نخواهد
بود. امروزه در آلودگی شهرهای بزرگ، خودروها نقش زیادی دارند؛ بنابراین ضروری است مدیران شهری برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک خودروهای تک ‌ سرنشین در خیابان ‌ های شهری به ‌ دنبال یک راه ‌ حل منطقی باشند. توسعه حمل ‌ ونقل عمومی به عنوان یکی از مهم ‌ ترین مؤلفه ‌ های زیرساختی، تاثیر بسیار زیادی در توسعه اقتصادی و پایدار شهری دارد.

در این بخش توسعه حمل ‌ ونقل عمومی و توجه ویژه به این مقوله مهم برای دستیابی به توسعه و مدیریت بهتر شهرها، باعث شده همواره پیشرفت و نحوه اداره سیستم ‌ حمل ‌ ونقل شهری یکی از دغدغه ‌ های اساسی مدیران کلانشهرها باشد.

پس با توجه به شرایط ذکر شده، دولت باید توجه ویژه ‌ ای به حمل ‌ ونقل عمومی داشته باشد اما در کلانشهر تهران، ناوگان فرسوده معضل ترافیک را رقم زده تا آنجا که در حال ‌ حاضر فرسودگی حمل ‌ ونقل شهر تهران موجبات نارضایتی شهروندان و عدم ‌ تمایل آنها برای استفاده از ظرفیت حمل ‌ ونقل عمومی را رقم زده و منجر به گسترش ترافیک شده است.

یکی از مهم ‌ ترین راهکارها برای رهایی از ناوگان فرسوده حمل ‌ ونقل عمومی شهر تهران، بازسازی اتوبوس ‌ های فرسوده است که به ‌ عنوان مثال با هزینه بسیار کمتر از خرید یک دستگاه اتوبوس نو، قابلیت اجرا دارد.

فروپاشی ساختار حمل ‌ ونقل تهران به ‌ دلیل فرسودگی شدید ناوگان بسیار محتمل و بهانه ‌ تراشی دولت ‌ ها برای کمک به توسعه حمل ‌ ونقل بسیار آشکار است.

آنچه به وضوح مشخص است این است که چه این دولت و چه دولت ‌ های قبل، هیچ ‌ گاه توسعه حمل ‌ و ‌ نقل عمومی را اولویت اصلی قرار نداده ‌ اند. مجلس شورای اسلامی در حوزه حمل ‌ ونقل عمومی مصوبات خوبی داشته اما قوانین مصوب به ‌ دلایل و بهانه ‌ های گوناگون اجرا نشده ‌ اند.

در حالی ‌ که قوانین خوبی همچون قانون حمایت از سامانه ‌ های حمل ‌ ونقل ریلی شهری و حومه مصوب ۸۵ ، قانون توسعه حمل ‌ ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب ۸۶ ، قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل ‌ ونقل ریلی و عمومی شهری مصوب ۸۸ ، قانون هدفمند کردن یارانه ‌ ها مصوب ۸۸ ، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۸۹ و قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ داریم که یا اصلا اجرا نشده یا ناقص اجرا شده ‌ اند.

در این بین، دولت ‌ ها همیشه در برابر اصرار مدیریت شهری برای تامین سهم خود برای خرید ناوگان ‌ حمل ‌ نقل عمومی بهانه ‌ تراشی می ‌ کنند و حتی در دوره ‌ ای، صددرصد بهای اتوبوس ‌ های بی ‌ آرتی شهر تهران از محل عوارض شهر تهران و از بودجه شهرداری تهران پرداخت شد.

به هر حال این روزها نه ‌ تنها در بحث توسعه، بلکه حتی در موضوع نگه ‌ داشت نیز با مشکلات زیادی در اتوبوسرانی و مترو مواجه هستیم. وضعیت به قدری نگران ‌ کننده است که باید نگاه ویژه ‌ ای به حمل ونقل عمومی تهران داشته باشیم. جلسات شهردار تهران و رئیس شورای ‌ شهر تهران با مسئولان دولتی از جمله سازمان برنامه و بودجه نیز آغاز شده تا بتوانند برای توسعه حمل ‌ ونقل عمومی سهم بیشتری از دولت بگیرند. در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز آن ‌ طور که باید به حمل ‌ ونقل عمومی توجه نشده است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که به هر میزان منابع دولتی محقق شود، رافع مسئولیت شهرداری نبوده و این سازمان باید با همت بلند، گام ‌ های اساسی برای بهبود وضعیت حمل ‌ ونقل عمومی بردارد.

تمرکز مدیریت شهری باید بر تقویت حمل ‌ ونقل عمومی باشد و در همه سطوح حمل ‌ ونقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تاکسی این تقویت انجام شود. به علاوه اینکه باید بتوانیم در حوزه بازسازی و نوسازی مترو، اتوبوس و تاکسی برنامه داشته باشیم تا با بهره ‌ گیری از این ظرفیت ‌ ها، سقف خدمتی خود را ارتقاء دهیم و شرایط بسیار بدی که امروز با آن مواجه هستیم را جبران کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*