-
رکوردزنی فولاد مبارکه ادامه دارد

تبلور خودباوری و تکیه بر توان داخلی

در سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» ثبت رکورد تولید روزانه ۱۶۰ ذوب با تناژ ۲۸ هزار و ۴۰۰ تن توسط تلاشگران ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه نشان از پیشران بودن این شرکت در عرصه تولید کشور دارد.

به گزارش ایراسین، غیورمردان عرصه تولید فولاد مبارکه در راستای لبیک به منویات رهبر معظم انقلاب و تامین نیاز بازار داخل کشور موفق شدند طی ۳ روز متوالی ۱۱ تا ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، رکورد روزانه تولید ذوب در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم را از ۱۵۰ ذوب با تناژ ۲۶ هزار و ۴۰۰ تن تختال که در ۲۹ مهرماه ۱۴۰۰ محقق شده بود به ۱۵۳، ۱۵۵ و ۱۶۰ ذوب با تناژ ۲۸ هزار و ۴۰۰ تن تختال برسانند و رکورد تازه‌ای را در آغازین روزهای قرن جدید و سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» ثبت کنند.
کاربرد گسترده فولاد در صنایع مختلف از جمله خودروسازی و تولید لوازم‌خانگی، منجر به افزایش بیش‌ازپیش تقاضای فولاد در کشور شده و ضروری است که فولادسازان باوجود محدودیت‌های بی‌سابقه انرژی که بر آنها اعمال شده، گام‌به‌گام در راستای تامین نیاز بازار تلاشی مضاعف داشته باشند.


کاهش خروج ارز
این مسئله در شرایط سیاسی-اقتصادی ایران که از تحریم‌های بین‌المللی گسترده رنج می‌برد، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ علاوه بر آن، با توجه به حجم واردات محصولات فولادی و خروج ارز از کشور، تقویت فولادسازان بزرگ داخلی به‌ویژه فولاد مبارکه نقش قابل‌توجهی در جلوگیری خروج ارز از کشور خواهد داشت.
فولاد مبارکه با بررسی تقاضای داخلی و باوجود همه محدودیت‌ها از جمله تحریم‌ و دشواری‌های تولید در کشور درصدد آن است تا فرآیند توسعه‌ای پیوسته خود را پیش ببرد و به نقش پررنگ خود در بخش‌های مختلف از جمله تولید فولاد خام و در نهایت ورق‌های فولادی، جامه عمل بپوشاند.


«فولاد» پیشران عرصه تولید
این بنگاه بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور، با برنامه‌ریزی‌های مدون تولید و رکوردزنی‌های پی‌درپی در تلاش است تا علاوه بر تامین پایدار فولاد کشور، ضمن پاسخ کامل به نیازهای داخلی، بخشی از تقاضاهای بین‌المللی را نیز پاسخگو باشد. این در حالی است که ثبت رکورد تولید روزانه ۱۶۰ ذوب با تناژ ۲۸ هزار و ۴۰۰ تن توسط تلاشگران ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه نشان از پیشران بودن این شرکت در عرصه تولید کشوردارد.


همت والا و تعالی سرمایه‌های انسانی
عباس محمدی، مدیر تولید فولاد مذاب شرکت فولاد مبارکه با اشاره به رکوردزنی‌های پی‌درپی در این بخش اظهار کرد: جهادگران جبهه صنعت در فولاد مبارکه در ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۹، موفق به ثبت رکورد تولید روزانه ۱۴۰ ذوب، در ۲۹ مهرماه ۱۴۰۰ موفق به ثبت رکورد تولید روزانه ۱۵۰ ذوب و نهایتا پس از ثبت رکوردهای ۱۵۳ و ۱۵۵ در روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، در سیزدهمین روز از قرن جدید، موفق به ثبت رکورد تولید روزانه ۱۶۰ ذوب شدند.
وی افزود: علاوه بر این، در ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، بیش از ۳۵ هزار تن ماده شامل آهن اسفنجی، آهک، دولومیت و... به کوره‌های قوس الکتریکی فولاد مبارکه وارد شد که رکورد دیگری در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به‌شمار می‌رود. همچنین رکورد تولید روزانه با رکورد عملکرد تجهیزات به‌صورت پیمانه‌ای ۹۲ درصد و هم‌راستایی ۶۱ درصد صورت گرفته است.
مدیر تولید فولاد مذاب شرکت فولاد مبارکه گفت: در روزهای ۱۱، ۱۲ و ۱۳ فروردین‌ماه امسال، تعدادی از کوره‌های قوس الکتریکی به‌میزان ۲۲ ذوب روزانه و بیشتر کوره‌ها در شیفت ۱۲ساعته خود هرکدام ۱۱ ذوب تولید کردند که تحقق این امر نشان از همت والا و تعالی سرمایه‌های انسانی فولاد مبارکه دارد. برای درک بهتر از این رکورد، لازم است از متوسط تولید هر کوره در طول شبانه‌روز به میزان ۱۵ ذوب آگاه باشید.
وی با بیان اینکه واحد فولادسازی شرکت فولاد مبارکه براساس تولید ماهیانه ۶۰۰ هزار تن تختال طراحی شده است، خاطرنشان کرد: برای تولید با ظرفیت‌های بالاتر که ناشی از رکوردهای روزانه تولید است، باید روش‌های آماده‌به‌کاری و عملکردی تجهیزات را به چالش کشید که این امر با وجود سرمایه‌های انسانی هوشمند و تغییر در نحوه برنامه‌ریزی با تسریع در فرآیندهای عملیاتی محقق شده است.
محمدی اذعان داشت: در این رکوردزنی، زمان‌ها و تجهیزات قابل‌بهبود شناسایی و راهکاری برای آنها مشخص شده تا بتوانیم زمان و دوره کاری تولید هر ذوب را به حداقل برسانیم و چنانچه تجهیزی نیاز به زمان آماده‌به‌کاری دارد، به‌صورت موازی، سایر تجهیزات در واحدهای تولید فولاد، متالورژی ثانویه و ریخته‌گری مداوم فعالیت‌های آماده‌به‌کاری انجام دهند.
وی تاکید کرد: برای تعداد ۱۶۰ ذوب روزانه بیش از هزار گردش پاتیل مذاب با نقل‌وانتقال آنها توسط ترانسفرکارها و جرثقیل‌های سنگین نیاز است. هر ذوب پس از تخلیه کوره به واحدهای متالورژی ثانویه جهت همگن‌سازی آنالیز شیمیایی و تنظیم دمای ذوب می‌رود و سپس در ماشین‌های ریخته‌گری تبدیل به تختال با گرید خاص می‌شود؛ این تعداد ذوب روزانه نیاز به بهینه‌سازی زمان‌های آماده‌سازی و فرآیند هر ایستگاه (کوره‌های قوس، متالورژی ثانویه و ماشین‌های ریخته‌گری) دارد.


سخن پایانی
شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز کشور، در طول سال‌های گذشته توانسته رکوردهای متفاوتی از تولید را به ثبت برساند.
با توجه به آنکه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است، شرکت فولاد مبارکه در تلاش است تا توان خود را بر تحقق این شعار متمرکز کند.
بدون تردید، تحقق این هدف مزیت‌هایی را برای اقتصاد کشور به‌همراه دارد، ازجمله آنکه از خروج ارز کشور جلوگیری و در همین حال موقعیت‌های شغلی جدیدی را در کشور ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین