-
فناوری‌های نوین، لازمه توسعه زنجیره فولاد

نگاه جدید گل‌گهر به معدنکاری

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در طول سال‌های گذشته تلاش کرده به قطب سنگ آهن ایران و حتی منطقه بدل شود. این شرکت درحال‌حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره و گندله کشور شناخته می‌شود.

در حالت کلی معدن نخستین حلقه از زنجیره تولید محصولات مختلف در صنایع معدنی است. از آنجا که معادن سنگ آهن ماده اولیه اصلی تولید در زنجیره فولاد را تامین می‌کنند، فعالیت در این بخش اهمیت دوچندانی دارد. تولید فولاد در رده صنایع مادر و استراتژیک کشور قرار دارد؛ بنابراین سرمایه قابل‌توجهی به روند توسعه فولادسازی در کشور جذب شده است. در چنین شرایطی توسعه فعالیت‌های معدنکاری و استخراج سنگ آهن اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز در طول سال‌های گذشته تلاش کرده با اتکا به جایگاه خود در روند فعالیت زنجیره فولاد کشور، از روش‌ها و فناور‌ی‌های نوین برای استخراج ظرفیت‌های سنگ آهن کشور استفاده کند. بدون تردید بهره‌مندی از این روش‌های جدید تاثیر بسزایی در بهبود شرایط تولید و ارتقای کارآمدی در این بخش دارد.
معدن به‌عنوان تامین‌کننده مواد اولیه زنجیره تولید فولاد، وظیفه تامین و تولید مواد اولیه برای خوراک صنایع پایین‌دستی را بر عهده دارد و چون بدون تامین خوراک، چرخه تولید متوقف می‌شود و از طرفی چون معادن جزو ذخایر تجدیدناپذیر هستند، باید توجه ویژه‌ای به استفاده بهینه از آنها داشت. به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر امید محتشمی‌فر، مدیر امور معدن مجتمع گل‌گهر گفت: تامین سنگ مورد نیاز خطوط تولید و استفاده از روش‌های نوین به‌منظور استخراج بهینه و کاهش هزینه‌ها از اهداف اصلی مدیریت امور معدن است که با برنامه‌هایی چون توسعه شبکه برق معدن، امکان استفاده بهینه از آب‌های حاصل از زهکشی، پایش دیواره‌ها توسط رادار و دوربین رباتیک و هم‌ چنین استفاده از روش‌های بهینه آتشباری انجام می‌شود.
راهکارهای بهبود تولید
وی درباره راهکارهای این بخش برای بهبود عملکرد اظهار کرد: حفاری‌های افقی برای تخلیه آب‌های پشت دیواره‌های معدن برای افزایش پایداری دیواره‌ها، حفاری‌های ژئوتکنیک و آبشناسی، مطالعات پایداری شیب دیواره‌ها، پروژه رینگ آب معدن، خرید دستگاه استمینگ تراک برای افزایش راندمان آتشباری و همچنین همکاری و تعامل با دانشگاه برای اجرای پروژه‌های بهبود راندمان عملیات استخراج، جزو راهکارهای ما بوده است.
محتشمی‌فر گفت: طی ۱۰ ماه گذشته توانسته‌ایم برنامه کمی و کیفی تولید و استخراج سنگ را محقق کنیم و در بخش باطله‌برداری نیز باوجود مشکلات و کمبودهای تجهیزاتی با تلاش و کار جهادی همکاران و پیمانکاران بخش معدن توانسته‌ایم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به میزان ۹درصد افزایش استخراج داشته باشیم.
وی درباره اقدامات موردنیاز تکمیلی بیان کرد: تامین و ورود تجهیزات معدنی جدید و تامین به‌موقع نرم‌افزارها و تجهیزات پیشرفته جزو این اقدامات است که خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های خوبی در این باره انجام گرفته و در حال انجام است.
مدیر امور معدن مجتمع گل‌گهر مهم‌ترین چالش این بخش را چالش فرسودگی ناوگان و کمبود ماشین‌آلات معدنی خواند و گفت: فرسودگی ناوگان اساسی‌ترین چالش تمامی معادن کشور است. به‌منظور حل این مشکل شرکت گل‌گهر در زمینه نوسازی ناوگان معدنی اقدامات خوبی انجام داده و به‌زودی شاهد ورود ماشین‌آلات جدید خواهیم بود.
وی درباره جدیدترین دستاوردهای این بخش گفت: اورهال و بازسازی شاول‌های کابلی که کاملا بلااستفاده شده بودند، به‌دست همکاران معدن و پیمانکار مربوطه با قطعات یدکی تولید شده در داخل کشور بعد از حدود ۵ سال انجام شده است.
محتشمی‌فر افزود: استفاده از روش‌های بهینه آتشباری مانند وری استم، پاوردک و ایردک که منجر به کاهش ۱۵ درصدی خرج ویژه مواد ناریه و در نهایت کاهش هزینه‌های معدنکاری می‌شود از دیگر دستاوردهای ما در امسال بوده است.
مدیر امور معدن شرکت گل‌گهر اظهار کرد: خرید و استفاده از دستگاه استمینگ تراک ( دستگاه گل‌گذاری مکانیزه) برای افزایش راندمان انفجارات و کاهش اثرات منفی آن، استفاده از پهپادهای بال‌ثابت برای نقشه‌برداری معدن و دپو محصول برای افزایش دقت، ایمنی و کاهش هزینه‌ها در کمترین زمان ممکن، انجام حفاری‌های افقی به‌منظور تخلیه و زهکشی آب پشت دیواره‌های معدن به‌صورت ثقلی و بدون نیاز به پمپاژ نیز جزو دستاوردهای ما در امسال بوده است.
سخن پایانی
در دنیای کنونی بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در فرآیندهای تولید تاثیر بسزایی بر بهبود شرایط کاری و ارتقای کارآمدی صنایع دارد. این فناوری‌های نوین به‌ویژه در حوزه معدن و معدنکاری جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. در شرایطی که توسعه زنجیره فولاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده، فعالیت در بخش معدن و صنایع معدنی با بهره‌مندی از فناوری‌‌های نوین اهمیت بیشتری می‌یابد و در همین حال تاثیر بسزایی بر کاهش هزینه‌های تولید دارد. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در طول سال‌های گذشته در راستای ارتقای تجهیزات تولید خود کوشیده است. تلاش‌های کمی و کیفی این مجموعه عظیم معدنی و صنعتی زمینه ارتقای سطح استخراج از این مجموعه را به‌دنبال داشته است. فعالان بخش استخراج در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در ۱۰ ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته توانسته‌اند میزان استخراج سنگ آهن خود را ۹ درصد افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*