-

روند رو به جلوی «میدکو» در توسعه

البته هدف میدکو در توسعه تنها افزایش کمی و کیفی سبد محصولات خود نیست. برند سازی یکی از مهمترین اهداف میدکو است که توسعه را در این راستا جلو می‌برد.

روند رو به جلوی «میدکو» در توسعه

شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی است که توسعه را آرام آرام در بخش‌های مختلف جلو می‌برد. فروش ۲۵ درصدی در حوزه صادرات نیز نقش مهمی در تامین سرمایه مورد نیاز این مجموعه برای پیش برد اهداف دارد.

البته هدف میدکو در توسعه تنها افزایش کمی و کیفی سبد محصولات خود نیست. برند سازی یکی از مهمترین اهداف میدکو است که توسعه را در این راستا جلو می‌برد.

در چند سال اخیر و با شکل گیری هلدینگ های تخصصی و فعالیت آنها توسعه با سرعت بیشتری در حال انجام است.  شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه یکی از هلدینگ های قدیمی فعال در حوزه معدن است که توانسته توسعه را از معدن تا محصول نهایی در حوزه های مختلف پیش ببرد.

میدکو توسعه را با مدل استراتژیک خود پیش می برد و تقریبا واحدهای زیرمجموعه آن مستقل و تابع هیات مدیره هستند.  میدکو با در اختیار داشتن برخی معادن و همچنین احداث کارخانه های تولیدی به سراغ ایجاد ارزش افزوده رفته است. اما نکته مهم در این بین توجه به حفظ محیط زیست و دستیابی به توسعه پایدار است که در کارنامه میدکو نیز دیده می شود.

با چنین نگاهی میدکو در سال گذشته توانست به درآمد خوبی در فروش داخلی و همچنین صادرات خود دست پیدا کند  و چندین پروژه را به بهره برداری برساند.

این مجموعه در مجمع اخیر خود افزایش سرمایه را هم مصوب کرد که  بی شک بر اجرای پروژه های در دست اجرا آن اثر خواهد داشت و بخشی از آنها در سال جاری به بهره برداری می رسد.

این افزایش سرمایه در سه مرحله سرمایه این مجموعه را از ۲۰ هزار میلیارد به ۵۰ هزار میلیارد می رساند.  البته بیشترین سهم از این افزایش سرمایه به مجموعه فولاد زرند ایرانیان می رسد که دومین واحد فولادی کوره بلند کشور است.

اما در سال گذشته این مجموعه میزان عملیات معدنی خود را به بیش از ۱۰۰ میلیون تن رساند که در افزایش تولید و فروش نیز بسیار اثر گذار است.

میدکو در سال گذشته ۷۵ درصد فروش داخلی و ۲۵ درصد فروش صادراتی را به ثبت رسانده است.

این مجموعه در سال گذشته از چندین پروژه خود بهره برداری کرد که می توان اثر آن را در برنامه های سال جاری و میزان درآمدها مشاهده کرد.

همچنین این مجموعه در سال گذشته  از کارخانه شمش منیزیم با ظرفیت سالانه ۶ هزار تن، واحد گازی نیروگاه برق بوتیا، پروژه دیواترینگ زرند و درایر کنسانتره زرند  بهره برداری کرده است.

میدکو تولید فولاد، کنسانتره، شمشم منیزیم، کاتد ، لوله های مسی و قطران را در سبد محصولات خود دارد و افزایش تولید هرکدام می تواند بر میزان سهم این مجموعه در بازار داخلی و صادراتی اثر گذار باشد. در واقع این مجموعه در تلاش است تا در سال جاری با بهره برداری از دیگر پروژه های خود ظرفیت خود در گندله سازی را افزایش دهد که در ادامه میزان تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد نیز بالا رود.

اهداف مهم میدکو

البته تنها هدف میدکو افزایش تولید نیست بلکه برند سازی در منطقه یکی از مهمترین برنامه های این مجموعه محسوب می شود که بی شک نیازمند عرضه در میزان بالا با کیفیت و استانداردهای جهانی است. از سویی دیگر این مجموعه به دنبال حرکت در راستای تغییرات جهانی است که می تواند در تحقق هدف اول نیز موثر باشد. این موضوع باعث می شود که میدکو در کنار افزایش تولید به سراغ ارتقای دانش و تکنولوژی برود. تحقق این موضوع علاوه بر به روز بودن این مجموعه در حفظ محیط زیست که از مهمترین ارکان توسعه پایدار و یکی مهمترین موضوعات در حوزه مسئولیت های اجتماعی است، اثر گذار خواهد بود.

همچنین این مجموعه در تلاش است تا بهای تمام شده خود را در روند تولید کاهش دهد، این موضوع بر افزایش بهره وری تاثیر مستقیم دارد و می تواند علاوه بر افزایش سوددهی، قدرت رقابتی این مجموعه را افزایش دهد. در پی افزایش قدرت رقابت میدکو می تواند سهم خود در صادرات را افزایش دهد.

در مجموع این موارد با افزایش سوددهی جایگاه این نماد در بورس نیز ارتقا پیدا می کند.

اما برای رسیدن به چنین اهدافی پروژه هایی در دستور کار است که بخشی از آنها در حوزه انرژی و بخشی دیگر در زنجیر ه فولاد و سایر مجموعه های دیگر است. پیشرفت این پروژه ها نشان بخش عمده ای از آنها در سال جاری وارد مدار تولید خواهند شد و می تواند در فروش و صادرات سال ۱۴۰۳ میدکو نقش آفرین باشد.

پروژه هایی برای توسعه بیشتر

این مجموعه سه پروژه در حوزه احیای مستقیم در واحدهای زرند، بردسیر و بوتیا دارد که با بهره برداری از آنها سهم میدکو در زنجیره ارزش بیش از سال ۱۴۰۲ خواهد بود. اما دو پروژه مهم در حوزه انرژی می تواند تا حدودی بر کاهش چالش های این بخش برای واحدهای فولادی اثر گذار باشد.

نیروگاه برق بوتیا به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات می تواند بخشی از کمبود های موجود در حوزه برق را جبران کند. صنعت فولاد در ۳ سال اخیر شاهد ضرر و زیان های بسیاری از محل کمبود برق بوده است. در نتیجه یکی از راهکارهای میدکو برای غلبه بر این موضوع احداث نیروگاه است.

اما در حوزه آب نیز  پروژه جمع آوری و تصفیه فاضلاب کرمان که آن هم برای مجموعه فولاد بوتیا است علاوه بر اقدامی در راستای حفظ محیط زیست، می تواند در تامین آب نقش آفرین باشد. درواقع این مجموعه در کنار افزایش تولید در بخش های دیگر به دنبال تامین زیرساخت های مورد نیاز هم بوده و برای چنین پروژه هایی سرمایه گذاری می کند.

از دیگر پروژه های در دست اجرای این مجموعه تولید کنسانتره مس است که می تواند میدکو را به یکی از شرکت های فعال در این حوزه تبدیل کند.

البته آن طور که کارنامه تولیدی این شرکت نشان می دهد عمده طرح ها در حوزه زنجیره ارزش فولاد است اما دیگر حوزه های معدنی نیز از چشم میدکو غافل نمانده اند.

روند اجرای پروژه‌ها و سرمایه گذاری‌های این مجموعه نشان می دهد که میدکو توسعه را آرام آرام پیش برده و سهم خود را در بخش معدن افزایش می دهد. استراتژی این مجموعه در این سال ها و با توجه به ثبات مدیریت به معنای حرکت در مسیری است که نقشه راه آن به صورت کارشناسی شده تدوین شده و در حال اجرا است.

ثبات در تیم مدیریتی و نگاه توسعه ای را باید از مهمترین دلایل موفقیت میدکو دانست. با چنین نگاه کارشناسی می توان چشم انداز میدکو را در ۵ سال آینده حضور پر قدرت در حوزه های یاد شده و حتی ورود به حوزه های جدید داشت. رویکرد توسعه ای منجر به افزایش سوددهی و ارتقای تکنولوژی می شود و میدکو می تواند به عنوان هلدینگ تخصصی معدنی در این حوزه خوش بدرخشد.

با بهره برداری از پروژه های یاد شده این مجموعه علاوه بر آن که کارنامه سال ۱۴۰۳ خود را طلایی می کند، به سراغ پروژه های جدید دیگری می رود که منجر به توسعه حداکثری و بهره برداری هر چه بیشتر از ذخایر معدنی خواهد شد. تمرکز میدکو در اجرای این پروژ ها  تولید محصولاتی کیفی است تا بتواند سهم ۲۵ درصدی صادرات محصولات خود را در سال جاری افزایش دهد. حضور پررنگ در بازارهای صادراتی می تواند توان میدکو در اجرای پروژه های خود را با تامین ارز بیش از پیش کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین