خودروسازی و قطعهسازی در سیطره مافیا
مافیای صنعت خودرو آنقدر گردنکلفت شده که صدای سازمان ملی استاندارد را هم در آورده است. رئیس سازمان ملی استاندارد میگوید که مافیای واردات قطعات خودرو در مسیر تدوین استانداردها اختلال ایجاد میکنند.
مافیای صنعت خودرو آنقدر گردنکلفت شده که صدای سازمان ملی استاندارد را هم در آورده است. رئیس سازمان ملی استاندارد میگوید که مافیای واردات قطعات خودرو در مسیر تدوین استانداردها اختلال ایجاد میکنند. به گزارش تسنیم، مافیای صنعت خودرو، تنها در صنعت قطعهسازی و واردات نیستند، بلکه مسیر صنعت خودرو، میزان تولید خودرو و حتی چه خودروهایی باید تولید شوند را هم تعیین میکنند.در شرایط کنونی بازار و صنعت خودرو اگر مدیر خودروسازی بخواهد به بقای خود ادامه دهد و صندلیاش را حفظ کند باید با ساز ناکوک مافیا، همراه شود. هر فردی که روبهروی این افراد (پشت پرده صنعت خودرو) قرار گیرد، چارهای جز رفتن نخواهد داشت. گفته میشود مافیای صنعت خودرو، برخی از قطعهسازان هستند که طی چند وقت اخیر با ایجاد شرکتهای اقماری متعدد، عرصه را برای فعالیت قطعهسازان کوچک تنگ کردند؛ این قطعهسازان مشخص میکنند مسیر راه خودروسازان چه باشد و مدیر خودروسازی باید با چه اصولی حرکت کند.
ماندگاری به چه قیمت
حسن حسنزاده از فعالان صنعت خودرو به ایران اقتصادی گفت: اگر خودروسازی بخواهد رویه و اصول خود را داشته باشد و به مافیا توجه نکند، به یکباره با چالشهای جدی روبهرو خواهد شد. بهعنوان مثال، یکی از قطعات مهم و ضروری خودرو، کمیاب میشود یا قطعهساز از تامین آن قطعه بهدلیل کمبود نقدینگی، امتناع میکند.
وی ادامه داد: مدیران خودروسازی برای آنکه میز و صندلی خود را حفظ کنند یا خوشبینانه اجازه ندهند خطوط تولید خودرو به خواب برود، مجبور میشوند به خواسته برخی از قطعهسازان یا همان مافیا تمکین کنند. حسنزاده اظهارکرد: قطعهسازان و خودروسازان همواره میگویند که صنعت خودرو در انحصار نیست و ضرورت دارد که بازار خودرو براساس عرضه و تقاضا تعیین شود، اما به واقع اینچنین نیست. وقتی خودروسازان با تعداد محدودی از قطعهسازان همکاری دارند و خیلی از شرکتهای قطعه ساز مستقل جایی در خطوط تولید و تامین قطعات کارخانهای خودرو ندارند، طبیعی است که انحصار شکل بگیرد.
حسنزاده گفت: یکی از امیدواریهای جدی ما این است که دولت سیزدهم وضعیت صنعت خودرو و قطعهسازی را ساماندهی کند و اجازه ندهد که مافیای صنعت خودرو به فعالیت خود ادامه دهد و تعیینکننده مسیر راه باشد.
این فعال صنعتی تاکید کرد: برخی از قطعه سازان که همان مافیای صنعت خودرو هستند، در تامین قطعات خودرو سهلانگاری میکنند و بارها دیدیم که خودروسازان هم به عمد و یا غیرعمد با آنها همراهی میکنند و هرگونه کاهش تولید را به گردن دولت (قیمتگذاری دستوری) یا نبود قطعه میاندازند. این درحالی است که خودروسازان میتوانند منابع تامین قطعات محصولات خود را تغییر دهند.
اختلال در مسیر استانداردسازی
مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد هم معتقد است که برای استانداردسازی قطعات خودرو، مقاومتهایی در صنعت وجود دارد و معمولا قطعهسازان همکاری نمیکنند و حتی در برخی موارد دستاندازهایی در مسیر ایجاد میکنند، بهویژه مافیای قطعات وارداتی که تلاش دارند در مسیر استانداردسازی اختلال ایجاد کنند.
او افزود: در ابتدای دولت، فقط ۵۰ قطعه استاندارد در صنایع قطعهسازی خودرو وجود داشت و مابقی قطعات بدون استاندارد تولید و عرضه میشدند، اما تا پایان امسال استانداردهای هزار قطعهخودرو مصوب خواهند داشت. بعد از تصویب استانداردها در کمیتههای فنی و ملی، عرضه این هزار قطعه صرفا با نشان استاندارد انجام خواهد شد تا مصرفکننده هم نسبت به ایمنی و کیفیت آنها اطمینان داشته باشد.
رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: تدوین استانداردها براساس معیارهای علمی و مشخصههای بینالمللی است و ما در تعیین شاخصها سهلگیری نداریم. در تدوین استانداردها نظر جامعه نخبگانی را هم جویا میشویم و استانداردها بعد از تدوین، منتشر میشوند تا نظرات افکار عمومی را هم بررسی کنیم، چنانچه موضوعی نیاز به تغییر داشته باشد در استانداردها لحاظ میکنیم.
شفافسازی وزیر سابق صمت
سیدرضا فاطمیامین، وزیر سابق صمت هم ۹ اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد یکی از خودروسازان بهطور مشخص، مبالغ هنگفتی را در رسانهها هزینه میکند تا آشفتهبازار خودرو را آشفتهتر کند. صنعت خودرو یک صنعت بیمار تحت درمان است، اما مافیاهایی در بازار و برخی خودروسازان وجود دارد که نمیخواهند نرخ خودرو کاهش پیدا کند؛ چراکه از این وضعیت نفع میبرند. در حقیقت مافیاهایی در بازار و برخی خودروسازان وجود دارند که نمیخواهند نرخ خودرو کاهش پیدا کند.به هر ترتیب، مافیای صنعت خودرو سالیان متمادی است که در این حوزه ورود کردند. این مافیا با ولخرجیهای پرشمار و تطمیع برخی از افراد، مسیری که میخواهند را جلوی پای خودروسازان و قطعه سازان میگذارند. اخیرا هم شاهد آن هستیم که ایرانخودرو و سایپا با کمبود قطعه روبهرو شدند و صحبت از ۱۳۰ همت (خودروسازان ادعا دارند که تا پایان امسال زیان انباشتهشان به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان میرسد) زیان انباشته به میان میآورند.حال این سوال باقی است که کمبود قطعه به خاطر هماهنگی خودروسازان با مافیاست و یا اینکه مافیا در حال تحت فشار قراردادن خودروسازان هستند تا دولت سیزدهم با آزادسازی قیمتها موافقت کند. تجربه سالهای گذشته نشان میدهد همواره مدیران خودروسازی و مافیا به جهت منافع مشترک، یکدیگر را همراهی میکنند. این مافیا که در بخشهای گوناگون ریشه دارند، ۱۰ اردیبهشت باعث شدند تا فاطمی امین با رأی نمایندگان مجلس از وزارتخانه صمت خارج شود.
مافیایی فاقد تشکیلات سازمانی
سعید مدنی، کارشناس صنعت خودرو اعتقاد دارد مافیای صنعت خودرو، جریانی نیست که از بیرون شخصی در حال برنامهریزی به صورت شبکهای باشد. این مافیا به صورت خودکار ایجاد و متولد میشود. زمانی که قیمتها درب کارخانهها به شکل تعیینشده هستند و دو نرخی در بازار وجود دارد، تولد مافیا حتمی خواهد بود. زمانی که شکاف عمیقی میان نرخ خودرو در بازار و تحویلی کارخانه وجود دارد، ایجاد شدن یک شبکه مافیا کاملا طبیعی به نظر میرسد. اینکه شخص یا اشخاصی بخواهند خودروها را از کارخانه خریداری کنند و با نرخ بالاتر در بازار بفروشند، به یک رویه تبدیل شده است. البته برخیها شاید تشکیلاتی کار کنند؛ یعنی با روشهای خاصی که دارند، تعداد بسیار زیادتری خودرو را بتوانند خریداری و سود هنگفتی را کسب کنند. عنوان چنین شبکهای را میتوان مافیای بازار خودرو گذاشت؛ یعنی مافیایی فاقد تشکیلات سازمانی، با قواعد نانوشته و حضور محسوس.