-

کارتن سازی و انواع چاپ در تولید کارتن بسته بندی را بشناسید

در صنایع کارتن سازی و جعبه های مقوایی، چاپ جایگاه ویژه ای را به علت جنبه تبلیغاتی بودن و چون نماد شرکت سازنده است را به خود اختصاص داده است. یکی از دلایل پیشرفت برخی از شرکت های موفق در کارتن سازی و جعبه سازی، چاپ و طراحی حرفه ای آن هاست که این گام بزرگی برای پیشرفت در این صنعت به شمار می آید.

کارتن سازی و انواع چاپ در تولید کارتن بسته بندی را بشناسید

در صنایع کارتن ساز ی و جعبه های مقوایی، چاپ جایگاه ویژه ای را به علت جنبه تبلیغاتی بودن و چون نماد شرکت سازنده است را به خود اختصاص داده است. یکی از دلایل پیشرفت برخی از شرکت های موفق در کارتن سازی و جعبه سازی، چاپ و طراحی حرفه ای آن هاست که این گام بزرگی برای پیشرفت در این صنعت به شمار می آید.

در این مقاله قصد داریم در مورد انواع چاپ و خدمات پس از آن به طور مفصل صحبت کنیم. اگر علاقه مند به این موضوع هستید، ادامه ی مطالب را از دست ندهید.

چاپ و طرح روی کارتن و مقوا سبب جلب توجه ی مشتری شده و هرچه چاپ زیباتر و پر محتواتر باشد، متقاضی بیشتری را به خود جلب خواهد کرد.

در صنایع ذکر شده، انواع مختلفی از چاپ وجود دارد که تعدادی از این چاپ ها عبارت اند از: چاپ افست، فلکسو، سیلک، جوهرافشان، متالایز و دیجیتالی که در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

چاپ افست

از رایج ترین و پرکاربردترین چاپ در صنعت کارتن و جعبه های مقوایی محسوب میشود که ابتدا چاپ بر روی لایه ی نازکی مانند کاغذ یا مقوااعمال شده، سپس توسط فرآیندی با نام لمینت بر روی لایه های کارتن و مقوا چسبانده میشود. محدودیت رنگی نداشته در نتیجه هر نوع طرح و رنگی را میتواند چاپ کند. حال می خواهیم در مورد مزایا و معایب این نوع چاپ صحبت کنیم. نام ابزار اینو چاپ فیلم و زینک یا پلیت است.

مزایا

از مزایای این مدل چاپ میتوان به مواردی همچون تمیزی چاپ روی کارتن بسته بندی با تراکم رنگی بالا، تنوع دررنگ ها، سرعت بالا، هزینه ی کم در تیراژ بالا، کیفیت و ماندگاری بسیار، میتوان اشاره کرد.

معایب

طولانی بودن زمان چاپ و نامناسب برای تیراژهای کم، به صرفه نبودن در تیراژ پایین

چاپ فلکسو

این نوع چاپ کارتن به طور مستقیم روی سطح آن انجام میشود که امکان آن در چاپ افست وجود ندارد. این مدل چاپ اغلب بر روی کارتن های قهوه ای رنگ گاها بر روی کارتن های سفید انجام میشود.

مزایا

سرعت و ماندگاری بالا، ارزان قیمت تر افست و اینکه بر روی سطوح ناهموار قابل انجام است.

معایب

محدودیت در انتخاب رنگ و طرح، پایین بودن کیفیت به نسبت افست

چاپ سیلک

آیا تا کنون به نوشته های روی برخی تی شرت ها و پارچه ها دقت کرده اید؟ آیا برایتان این سوال پیش آمده که از خود بپرسید این نوشته ها چگونه بر روی لباس ها و پارچه ها اعمال میشود؟ باید بدانید که تمامی این نوشته ها با چاپ سیلک صورت میگیرد. لازم به ذکر است که این نوع چاپ بر روی کاغذ ، مقوا و انواع جعبه ها و کارتن نیز قابل انجام است. هم چنین، ابزار کاربردی در این چاپ کلیشه است و بسیاری از مراحل آن به صورت دستی انجام میشود.

مزایا

از مزایای این چاپ این است که به علت هزینه ی کم، امکان تیراژهای کمتر از 1000 عدد در این چاپ وجود دارد.

معایب

تنها عیب آن این است که به علت خطای انسانی و دستی انجام شدن اکثر مراحل آن ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشد.

چاپ جوهر افشان

چاپ جوهرافشان نوعی چاپ دیجیتال محسوب میشود که در موارد ضروری انجام میشود ولی در تولید انبوه استفاده نمیشود. این مدل چاپ میتواند بر هر سطحی اعمال شود.

مزایا

سرعت بالا بدون نیاز به دستگاه چاپ و تنها با یک پرینتر و یک کامپیوتر امکان پذیر است.

معایب

مقرون به صرفه نبودن در تیراژ تولیدی بالا

چاپ متالایز

چاپ متالایز را میتوان روشی نوین در عرصه کارتن سازی تلقی کرد که از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و در کالاهای لوکس و شیکی هم چون جعبه های عطر، موبایل، زیورآلات همچون طلا و جواهرات و ادکلن کاربرد دارد.

مزایا

شفاف بودن و مقاوم در برابر رطوبت

معایب

هزینه نسبتا بالا که در تیراژ میتوان بالا میتوان آن را پوشش داد.

چاپ دیجیتال

در موارد ضروری که مشتری وقت کافی ندارد از این نوع چاپ کمک میگیرد و میتوان گفت که در تولید انبوه کارایی ندارد.

تا به ابنجا در مورد انواع چاپ و چگونگی انجام آن بر روی جعبه های کارتنی و مقوایی گفته شد که در انتهای هر کدام هم به مزایا و معایب آنها با یکدیگر گفت و گو کردیم. در نتیجه برای انتخاب یک چاپ متناسب با کار خود باید در کوتاه ترین تعریف این گویه گفته شود اگر جذابیت جعبه و قیمت برایتان مهم است چاپ افست و اگر مهم نیست چاپ فلکسو، اگر زمان برایتان مهم است فلکسویی، اگر یه نمونه میخواهید دیجیتال و جوهر افشان.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین