شفافسازی اطلاعات برای کسبوکارها
سازمانمدیریتصنعتی از سال ۱۳۷۷ رتبهبندی شرکتهای برتر ایران را هر ساله انجام داده است.
برترین ها معرفی می شوند
امسال نیز این مراسم برگزار شد و ۵۰۰ شرکت به عنوان شرکت های برتر معرفی شدند. این رتبه بندی با الهام از رسالت سازمان با فراهم نمودن آمار و اطلاعات شفاف و مفید در مورد بنگاه های اقتصادی کشور، فضای روشن تری از کسب وکار اقتصادی کشور ارائه می دهد و به مدیران بنگاه های اقتصادی، سیاست گذاران و پژوهشگران، یاری می رساند تا شناخت و درک دقیق تری از مقیاس، ساختار مالی و اقتصادی صنایع و بنگاه های اقتصادی بزرگ کشور بیابند. صمت در این گزارش به برگزاری بیست و پنجمین دوره انتخاب شرکت های برتر ایران پرداخته است. سازمان مدیریت صنعتی، باهدف تولید اطلاعات در مورد بنگاه های اقتصادی کشور و شفاف سازی فضای کسب وکار، ارائه تصویری روشن از جایگاه بنگاه های اقتصادی و گروه های صنعتی مختلف، گسترش رقابت بین بنگاه های اقتصادی کشور و علمی تر نمودن فضای تصمیم گیری مدیران، «رتبه بندی شرکت های برتر ایران» را برای بیست و پنجمین سال متوالی اجرا کرد. به گزارش ایدرو نیوز، این رتبه بندی مشابه با رتبه بندی معتبر Fortune شرکت های بزرگ و برتر ایران را در فهرست های متنوع معرفلی کرده و این فهرست را نشر می دهد؛ امسال نیز ۵۰۰ شرکت به عنوان شرکت های برتر معرفی شدند.
شاخص های انتخاب برترین ها
طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و در ۲۵ سال گذشته، ۵۰۰ شرکت منتخب به عنوان برترین های ایران، ابتدا براساس شاخص میزان فروش (درآمد) مشخص می شوند. پس از آن، بر اساس مجموع ۳۳ شاخص رتبه بندی دیگر با هم مقایسه و رتبه بندی می شوند.این روند در سال های گذشته اجرا شده و هر سال نیز شاخص های جدیدی به این فهرست اضافه می شوند. از آن جمله ۴ شاخص بهره وری کل، بهره وری کل عوامل، بهره وری نیروی انسانی و بهره وری سرمایه در سال های اخیر به فهرست سنجش شرکت های برتر ایران اضافه شده اند.
جایزه برترین ها
براساس ارزیابی از روند رشد شرکت های برتر طی ۴ سال اخیر، از بین ۱۰۰ شرکت برتر به ۱۰ شرکت به عنوان «شرکت های پیشرو» تندیس اهدا می شود. همچنین از شرکت های برتر از نظر رشد سریع، شرکت های برتر صادرات گرا، شرکت های اول در گروه های صنعتی و شرکت های برتر در برخی شاخص ها تقدیر می شود.در این ارزیابی ۵۰۰ شرکت بزرگ ایران با ۵۰۰ شرکت بزرگ ترکیه و ۵۰۰ شرکت بزرگ امریکا مقایسه می شوند. به عنوان نمونه در این ارزیابی رشته های مختلف کسب وکار در ایران با رشته های کسب وکار در این دو کشور از جنبه های مختلف مقایسه می شوند.
۳۳ شاخص برای ارزیابی
معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی و مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر ایران با اشاره به معرفی شرکت های برتر ایران گفت: در بیست و پنجمین دوره انتخاب شرکت های برتر ایران ۳۳ شاخص مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. مجید درویش اندازه و رشد شرکت، سودآوری و عملکرد، بهره وری، صادرات، نقدینگی، بدهی و بازار را از جمله دسته بندی های اصلی ( IMI - ۱۰۰ ) برای ارزیابی شرکت ها عنوان کرد که هر یک شامل شاخص های مختلفی هستند. درویش افزود: در رتبه بندی علاوه بر اینکه جایگاه هر شرکت در فهرست های عمومی نشان داده شده، جایگاه شرکت در گروه صنعتی مربوط نیز مشخص می شود.
معاون سازمان مدیریت صنعتی افزود: حضور شرکت ها در این رتبه بندی کاملا اختیاری و داوطلبانه است و آمارهای عملکردی ارائه شده از سوی آنها، از صورت های مالی مستند و حسابرسی شده استخراج شده است.
مدیر مرکز رتبه بندی شرکت ها با اشاره به اهداف سازمان مدیریت صنعتی از رتبه بندی شرکت های بزرگ ایران گفت: تولید اطلاعات بنگاه های بزرگ اقتصادی و شفاف سازی فضای کسب وکار، میزان اثرگذاری شرکت ها در اقتصاد ملی و گسترش رقابت بین بنگاهها از جمله اهداف رتبه بندی است.
سهم برترین ها در تولید ناخالص داخلی
مجید درویش معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی اظهارکرد: مطابق رتبه بندی انجام شده ۵۰۰ شرکت برتر کشور حدود ۲۰ درصد در تولید ناخالص داخلی سهم دارند. وی بیان داشت: طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، رشد واقعی فروش ۵۰۰ شرکت یادشده گویای آن است که این بنگاه ها همچون لکوموتیوی برای اقتصاد کشور عمل کردند.
وی با اشاره به تولید این اطلاعات در ۲۵ سال گذشته، ادامه داد: بررسی روند این اطلاعات، نشان دهنده افت و خیزهای صنایع مختلف است که می تواند در سیاست گذاری های اقتصادی و صنعتی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
درویش معاون سازمان مدیریت صنعتی در مورد صحت سنجی اطلاعات ارائه شده از سوی بنگاه های اقتصادی گفت: اطلاعات از مستندترین اطلاعات شرکت ها یعنی صورت های مالی حسابرسی شده شرکت ها استخراج می شود. در این فرآیند کنترل می شود که صورت های مالی حتما حسابرسی شده باشد.
تفاوت شرکت های بزرگ با کوچک ها
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در نشست خبری بیست و پنجمین سال رتبه بندی شرکت های برتر ایران اظهارکرد: هدف اصلی از رتبه بندی شرکت های برتر کشور، شفاف سازی اطلاعات برای کسب وکارها است.
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، ابوالفضل کیانی بختیاری افزود: امروز ربع قرن تلاش در سازمان مدیریت صنعتی برای رتبه بندی شرکت های بزرگ اتفاق افتاده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی بیان داشت: یکی از تفاوت های اصلی شرکت های بزرگ با شرکت های کوچک و متوسط، زنجیره تامین بسیار گسترده آنها در سطح کشور است و به طور معمول یک زنجیره ارزش بین المللی را نیز به دنبال خود دارند؛ بر این اساس شرکت های بزرگ، شرکت پیشران در اقتصاد کشورها محسوب می شوند.
کیانی بختیاری ادامه داد: اشتغالزایی بزرگ و پایدار برخلاف شرکت های کوچک و متوسط، از دیگر مشخصه های شرکت های بزرگ است و در هر منطقه ای که این شرکت ها به وجود آمده اند یک توسعه منطقه ای نیز به وجود آمده است.
وی با تشریح اهداف رتبه بندی شرکت های بزرگ، خاطرنشان کرد: علاوه بر شفاف سازی اطلاعات برای کسب وکارها، تولید و تحلیل اطلاعات برای برنامه ریزان و تصمیم گیران حوزه های اقتصادی، تولید اطلاعات برای خود این بنگاه ها در راستای رقابت پذیری و تولید اطلاعات برای جامعه علمی کشور انجام می شود.
اعتلای برند کارفرمایی
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ادامه داد: این سازمان محل رجوع بخش هایی از حاکمیت برای اطلاع گیری از بنگاه های برتر کشور است و برنامه هایی همچون دیدار کارآفرینان و مدیران شرکت های بزرگ با مقامات عالی از طریق وجود اطلاعات همین سازمان انجام می شود.
وی اضافه کرد: اعتلای برند کارفرمایی برای بنگاه ها دیگر هدف از این ارزیابی است که سبب می شود شرکت های بزرگ یاد شده مورد رجوع مشتریان قرار بگیرند و سازمان ها و نهادهایی که تسهیلات و امکانات می دهند با خیال راحت تری وام های خود را در اختیار آنها قرار دهند و همچنین مگا پروژه ها و پروژه های ملی به این شرکت ها ارجاع داده شود.
کیانی بختیاری گفت: همچنین اطلاعات رتبه بندی به سایر زبان ها ترجمه شده و در اختیار سفارتخانه های کشورمان قرار می گیرد که می تواند یاری رسان شرکت های بزرگ برای حضور در پروژه های بین المللی، ایجاد اتحاد استراتژیک خوب و قرار گرفتن آنها در زنجیره ارزش بین المللی باشد.
علت تداوم رتبه بندی
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی درباره شاخص ها و علت تداوم رتبه بندی گفت: دلیل اصلی این است که ما متدولوژی ساده اما شفافی است که وجود دارد. نخستین شاخص درآمد بوده است. شرکت هایی که درآمد خوبی دارند به این معنا است که اثرگذاری بالایی در تولید ناخالص داخلی بالا، زنجیره تامین گسترده و مشتریان پایدار دارند. به دنبال این شاخص، موارد دیگری نظیر اشتغالزایی و ارتباطات بین المللی نیز در نظر گرفته شده است. همچنین بحث شعارهای سال نیز به عنوان یکی از شاخص های رتبه بندی در نظر گرفته می شود. شرکت های دانش بنیان نیز معمولا کوچک مقیاس هستند اما می توانند درآمدزایی خوبی داشته باشند.
سخن پایانی
از آنجا که شرکت های برتر فهرست IMI - ۱۰۰ سهم زیادی در تولید ملی دارند، رسالت مرکز رتبه بندی شرکت های برتر در سازمان مدیریت صنعتی، شناسایی و معرفی این شرکت ها بوده است. بنابراین مانند سال های گذشته، سازمان مدیریت صنعتی در سال ۱۴۰۱ نیز، اقدام به رتبه بندی شرکت های برتر ایران (رتبه بندی IMI - ۱۰۰ ) نموده است. این رتبه بندی که ۵۰۰ شرکت بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را معرفی کرد که با هدف شناسایی جایگاه بنگاه های اقتصادی و کمک به سیاست گذاران اقتصادی کشور انجام می شود.