-
رئیس هیات‌عامل ایدرو:

دستورالعمل سرمایه‌گذاری در حال بازنگری است

رشد و توسعه اقتصادی استان‌ها براساس فرصت‌ها و امکاناتی که دارند، یکی از اهداف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) است. در این راستا، جهرم یکی از مناطق ویژه اقتصادی در استان فارس بوده که با هدف توسعه صادرات و ایجاد تحرک در صنعت و تجارت راه‌اندازی شده است.

حضور در بازارهای جهانی و تولید و صادرات کالا، رشد و توسعه اقتصادی استان و بهره ‌ گیری از توانایی ‌ های بالقوه استان فارس، تشویق سرمایه ‌ گذاران داخلی و خارجی برای ورود به عرصه تولید، اقدام عملی در جهت ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان، جذب سرمایه ‌ های داخلی و خارجی و استفاده از حجم عظیم نقدینگی موجود در استان فارس که درحال ‌ حاضر پس از تهران مقام دوم کشور را داراست، جذب دانش و انتقال فناوری از طریق همکاری علمی و صنعتی با شرکت ‌ های بین ‌ المللی و حمایت از صنایع و صنعتگران داخلی و ایجاد تسهیلات برای آنها از دیگر اهداف ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی است.

اهداف و مزایا

کاهش بروکراسی اداری برای جذب سرمایه ‌ گذاران در منطقه ویژه اقتصادی جهرم، قوانین مرتبط با اشتغال افراد و موضوعات بیمه تامین اجتماعی مشابه مناطق آزاد است؛ بنابراین هزینه ‌ های بالاسری برای کارفرمایان به مراتب کمتر از سرزمین اصلی است و محدودیت ‌ های قانون کار در سرزمین اصلی در مناطق جاری نیست.

هرگونه مبادلات تجاری بین شرکت ‌ های مستقر در مناطق ویژه و آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش ‌ افزوده معاف است. معافیت ‌ های گمرکی قابل اعمال در منطقه موجب کاهش قابل ‌ توجه هزینه ‌ های سرمایه ‌ گذاری اولیه می ‌ شود، به ‌ ویژه در مواردی که برای انجام سرمایه ‌ گذاری نیاز به تامین تجهیزات و ادوات از کشورهای خارجی باشد. درباره طرح ‌ های بزرگ همانند پتروشیمی و پالایشگاه تا ۲۵ درصد هزینه کاهش می ‌ یابد.

تضمین خروج اصل و فرع سرمایه ‌ گذاری خارجی طبق قوانین مصوب، موجب تشویق و ترغیب سرمایه ‌ گذاران خارجی برای حضور در منطقه و موجب تسهیل مشارکت طرفین ایرانی و خارجی در سرمایه ‌ گذاری می ‌ شود.

همچنین تسریع در امر واردات و صادرات به منطقه یا از آن، به ‌ دلیل حذف بسیاری از تشریفات گمرکی، قانونی و ضوابط و مقررات موجب می ‌ شود بستر لازم برای چابکی بیشتر تولیدکنندگان و حتی سوق دادن تولید به سمت فرآیندهای Just in Time فراهم شود.

تسهیلات ویژه

تامین زیرساخت ‌ های آب، برق، گاز و مخابرات توسط منطقه، استفاده از معافیت ‌ های گمرکی برای واردات تجهیزات و مواد اولیه، معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته ‌ شده در منطقه به داخل کشور به میزان ارزش ‌ افزوده، معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش ‌ افزوده برای شرکت ‌ های فعال در منطقه، امکان صادرات، ترانزیت، ترانشیب و صدور مجدد کالا و... از تسهیلات ویژه در این منطقه ویژه اقتصادی به ‌ شمار می ‌ رود.

بازنگری در دستورالعمل ها

علی نبوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات ‌ عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره سرمایه ‌ گذاری گفت: دستورالعمل سرمایه ‌ گذاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بازنگری بوده و چند مشوق به دستورالعمل در حال اضافه شدن است.

به ‌ گزارش ایدرونیوز، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه بررسی مسائل مشکلات منطقه ویژه اقتصادی جهرم افزود: ایدرو به ‌ عنوان یک سازمان توسعه ‌ ای، وظیفه سرمایه ‌ گذاری و حمایت از سرمایه ‌ گذاران دارد.

نبوی با بیان اینکه وظیفه ایدرو بنگاهداری نیست، بلکه باید زیرساخت ‌ های صنعتی کشور را ایجاد و مهیا کند، ادامه داد: اهتمام جدی برای فعال ‌ سازی منطقه ویژه اقتصادی جهرم داریم.

وی تصریح کرد: دستورالعمل سرمایه ‌ گذاری در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در حال بازنگری است و چند مشوق به دستورالعمل در حال اضافه شدن است تا سرمایه ‌ گذاران بیشتر تمایل به سرمایه ‌ گذاری در مناطق ویژه داشته باشند.

معاون وزیر صنعت، معاون و تجارت اعلام کرد: تمام زیرساخت ‌ های لازم در فاز یک منطقه ویژه اقتصادی جهرم آماده است و سرمایه ‌ گذاران هیچ کمبود و نیازی برای فعالیت ندارند. رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بیان کرد: با توجه به ظرفیت ‌ هایی که داریم آمادگی کمک و حمایت از سرمایه ‌ گذاران در این منطقه خواهد بود.

ایجاد اشتغال و امید

استاندار فارس نیز در این جلسه گفت: برای کمک و حمایت در تسریع در فعال ‌ سازی منطقه ویژه اقتصادی جهرم آمادگی کامل داریم. محمدهادی ایمانیه تاکید کرد: ایجاد هر یک شغل و ایجاد امید در جوانان، از هر کار مستحب دیگری ارزشمندتر است.

استاندار فارس ادامه داد: با توجه به اینکه مسیر راه ‌ آهن و قسمت عمده شاهراه ارتباطی جنوب کشور به ‌ ویژه از بندرعباس به شمال کشور در این شهرستان عبور می ‌ کند، حتما این منطقه ویژه در حوزه اقتصادی کشور و استان فارس یک منطقه بسیار پویا خواهد بود.

ریل گذاری برای جذب سرمایه گذار

رئیس کمیسیون عمران و نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه، افزود: سرمایه ‌ گذار به ‌ دنبال مکانی می ‌ گردد تا بتواند با کمترین هزینه بیشترین سود داشته باشد. محمدرضا رضایی اظهار کرد: باید در تعیین قیمت زمین منطقی با سرمایه ‌ گذاران برخورد شود و علاوه ‌ بر قیمت واقعی زمین، جاذبه برای سرمایه ‌ گذاران ایجاد کند.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی گفت: وظیفه ایدرو، ریل ‌ گذاری و مهیا کردن شرایط برای جذب سرمایه ‌ گذار است و توقع داریم خود این سازمان چند شرکت و کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی جهرم راه ‌ اندازی کند.

برگزاری یک کارگاه آموزشی

کارگاه آموزشی استقرار چرخه مدیریت و ارتقای بهره ‌ وری در ایدرو برگزار شد.

معاونت برنامه ‌ ریزی و توسعه ایدرو به ‌ منظور استقرار چرخه بهره ‌ وری در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت ‌ های تابعه، کارگاه ‌ های آموزشی استقرار چرخه مدیریت و ارتقای بهره ‌ وری را برگزار کرد.

این کارگاه ‌ ها در راستای تکالیف موضوع بند (و) تبصره ( ۱۸ ) قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور و با هدف تحقق اهداف بهره ‌ وری مندرج در جدول شماره ( ۲ ) ماده ( ۳ ) قانون برنامه ششم توسعه، توسط مدیریت برنامه ‌ ریزی، بودجه و ارزیابی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و با همکاری سازمان ملی بهره ‌ وری ایران طراحی شد.

کارگاه ‌ های یادشده با عناوین هدف ‌ شناسی بهره ‌ وری ایدرو، سنجش بهره ‌ وری و ظرفیت ‌ شناسی ارتقای بهره ‌ وری، تعیین مسائل و اقدامات اساسی، برنامه ‌ ریزی عملیاتی بهره ‌ وری و بازبینی، توسعه و بهبود برنامه ‌ ها در سطح ستاد و شرکت ‌ های تابعه ایدرو در تاریخ ‌ های ۱۴۰۱ / ۰۷ / ۱۸ ، ۱۴۰۱ / ۰۷ / ۱۹ ، ۱۴۰۱ / ۰۷ / ۲۳ ، ۱۴۰۱ / ۰۷ / ۲۵ و ۱۴۰۱ / ۰۷ / ۰۸ برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*