-
در بازدید رئیس هیات عامل ایدرو از ایران‌خودرو مطرح شد

توقف خروج خودرو ناقص از خط تولید

مدیرعامل ایران خودرو تصور راحت بودن تکمیل خودرو ناقص نسبت به تولید کامل را نادرست خواند و گفت: کامل کردن بسیاری از محصولات ناقص به خصوص در سایت تولیدی تبریز با توجه به حساسیت مسائل کیفی، با سختی زیادی همراه بوده است.

توقف خروج خودرو ناقص از خط تولید

رئیس هیات عامل ایدرو با اشاره به بازدید سرزده رئیس ‌ جمهوری و اظهار نارضایتی ایشان درباره وضعیت تولید خودرو ناقص که منجر به ابلاغ دستور هشت ‌ بندی شد، تصریح کرد: جای خوش ‌ حالی دارد که بسیاری از بندها اجرا شده و خودروهای کف با وجود اینکه تاکید شده بود براساس شرایط تولید امکان توقف تولیدات دو هفته در پارکینگ ‌ ها وجود دارد، امروز به جایی رسیده که حتی یک خودرو ناقص هم از خط تولید ایران خودرو خارج نمی ‌ شود.

گامی جلوتر از دستور رئیس جمهوری

علی نبوی، دستاورد عبور مستقیم و توقف تولید ناقص را بسیار مهم و ماحصل تلاش و زحمت و هماهنگی فراوان ارزیابی و اظهار کرد: شاید بیان این موضوع ساده باشد، اما برنامه ‌ ریزی زنجیره طولانی و عظیمی که در فرآیند تولید ایران ‌ خودرو دخالت داشته و شاخص ‌ های مدیریت خاصی لازم دارد که ایران ‌ خودرو گامی جلوتر از دستور رئیس ‌ جمهوری حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه یک سال است تیم مدیریت جدید مستقر شده، به دستاوردهای اخیر ایران خودرو اشاره کرد و گفت: درباره تعهدات معوق نیز اقدامات موثری شده و بسیاری از مواردی که جزء انتظارات و توقعات مردم و مسئولان بوده به ‌ خوبی پیش رفته و برنامه ‌ ها محقق شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، موضوعی که در دستورات هشت ‌ بندی رئیس ‌ جمهور دیده می ‌ شود و به ‌ طور کامل به اجرا نرسیده را واگذاری خودروسازان عنوان کرد و گفت: از اسفند سال گذشته اقدامات عملیاتی انجام ‌ شده اما متاسفانه فضای صنعت خودرو اجازه نمی ‌ دهد که تصمیمات اقتصادی اتخاذ شود و به همین سبب این موضوع مقداری زمانبر شده و واگذاری را دچار وقفه کرده است.

وی علت این موضوع را ضرورت فراهم ‌ سازی برخی الزامات دانست که به صورت کامل انجام نشده و گفت: باید اجازه دهیم بنگاه محصول خود را به صورت اقتصادی قیمت ‌ گذاری کند و از مرحله قیمت ‌ گذاری دستوری عبور کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عرضه خودرو در بورس کالا را یکی از مسیرهای عبور از قیمت ‌ گذاری دستوری برشمرد و گفت: هم ‌ زمانی افزایش نرخ خودرو در بازار با عرضه در بورس کالا، رابطه علت و معلولی به ‌ شمار نمی ‌ رود و افزایش نرخ بازار به دلایل دیگری از جمله افزایش نرخ دلار بوده است.

وی تصریح کرد: فضای فعالیت اقتصادی برای بنگاه اقتصادی به ‌ طور کامل شکل نگرفته تا شرایط برای خصوصی ‌ سازی واقعی ایجاد شود، اما اقدامات لازم در حال اجراست.

نبوی با بیان اینکه در شرایطی که ایران خودرو به ‌ دنبال ثبت رکورد تاریخی تولید در زمستان است باید تمرکز مدیران مجموعه بر تحقق اهداف ترسیم شده باشد، افزود: کار مدیران ایران خودرو بسیار سخت است و به جز سختی ‌ های فنی که کار صنعتی دارد، باید ملاحظات جانبی را نیز در نظر داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه به ‌ عنوان نماینده دولت، حداقل دخالت را در تصمیم ‌ گیری بنگاه اقتصادی داریم، خطاب به مدیرعامل ایران خودرو گفت: شما مدیران اجرایی منتخب هستید و باید براساس تصمیم ‌ گیری ‌ های فنی و کارشناسی مسائل را مدیریت کنید و نتایج این تصمیم ‌ گیری ‌ ها نیز قابل ‌ مشاهده است.

نبوی عبور از رکورد سال گذشته طی ۹ ماهه امسال، طراحی و توسعه محصول و ارتقای کیفیت را از دستاوردهای مهم مدیرعامل ایران خودرو دانست و گفت: باید فضای عمومی صنعت کشور را به آرامش برسانیم، تیم مدیریتی، کارشناسی و اجرایی صنعت خودرو این توان را دارند که به اهداف تعیین شده کشور برسند.

وی تصریح کرد: مجموعه مدیریتی صنعت خودرو همواره یک سر و گردن از صنایع کشور بالاتر بوده ‌ اند، به ‌ گونه ‌ ای که بسیاری از مباحث تضمین کیفیت برای نخستین ‌ بار در صنعت خودرو پایه ‌ گذاری و از سایر کشورها الگوبرداری و در ایران خودرو بومی ‌ سازی شده و درحال ‌ حاضر نیز همین ویژگی ‌ های مدیریتی حاکم است و با توجه به پیچیدگی ‌ های صنعت خودرو نسبت به سایر صنایع قوی ‌ تر است.

رئیس هیات عامل ایدرو علت وجود هجمه بالا برای این صنعت را ملی بودن آن دانست و گفت: فضای فعالیت صنعت خودرو مدیریت نشده و متاسفانه این هجمه ‌ ها به سمت بنگاه تولیدی هدایت می ‌ شود.

وی با اشاره به اظهارات مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر عدم ‌ مخالفت با واردات خودرو، تاکید کرد: اعتقاد وزارت صمت هم این است که واردات مشکلی برای خودروساز به وجود نمی ‌ آورد و عوامل مشکل ‌ ساز را باید در جای دیگری جست ‌ وجو کرد.

زمستان پربار ایران خودرو

مهدی خطیبی در نشست به رئیس هیات عامل ایدرو، با تاکید بر تولید با تیراژ بالا و با شرایط باثبات و پایدار در ایران خودرو، تصریح کرد: در سنوات گذشته سهم خودروهای داخلی از کل تولید به ‌ اندازه فعلی نبوده و اگر در مقطعی تیراژ تولید سالانه به ۷۰۰ هزار دستگاه رسیده، روزانه بیش از هزار دستگاه به صورت مونتاژی در کنار تیراژ قابل ‌ توجه وانت تولید می ‌ شده است.

خطیبی در پاسخ به اظهارنظر برخی افراد مبنی بر محاسبه خودروهای تکمیل ‌ شده به ‌ عنوان آمار تولید امسال، با بیان اینکه در بهمن سال گذشته بیش از ۸۲ هزار خودرو ناقص در پارکینگ ‌ ها متوقف بود و امسال را نیز با ۶۰ هزار خودرو ناقص آغاز کردیم، تصریح کرد: تولید کامل امسال با تولید کامل سال گذشته مقایسه می ‌ شود ضمن اینکه آمار سال گذشته نیز نشان می ‌ دهد ۳۹ هزار دستگاه خودرو ناقص از سال قبل ‌ تر به سال گذشته منتقل شده بود.

وی با اشاره به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش ۱۵ درصدی نرخ خودرو با قیمت ‌ های ثابت سال ۱۴۰۰ ، تصریح کرد: افزایش هزینه مواد اولیه و نهاده ‌ های تولید ۶۹۰۰ میلیارد تومانی و دستمزد اگر به نرخ سال ۱۴۰۰ به صورت ثابت در نظر گرفته شود، ایران خودرو امسال به میزان ۴۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ اقتصادی ‌ تر اداره می ‌ شود.

وی افزود: حتی در صورت عدم ‌ محاسبه هزینه مواد اولیه و دستمزد، بیش از ۱۴ درصد ایران خودرو را اقتصادی ‌ تر مدیریت می ‌ کنیم که ناشی از صرفه ‌ جویی بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومانی عبور مستقیم و ۸۲۰۰ میلیارد تومانی تغییر ترکیب تولید است.

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به تعهدات معوق نیز اظهار کرد: در صورتی که نسبت معوقات را با برنامه تولید سال مقایسه کنیم، اعداد قابل ‌ توجهی حاصل می ‌ شود که نشان از مدیریت اقتصادی مجموعه است.

وی ضمن انتقاد از قیمت ‌ گذاری دستوری، گفت: در حالی که ایران خودرو سهم تعدادی بالای ۵۰ درصد بازار را در اختیار دارد، سهم آن از نقدینگی حاصل از فروش تنها ۳۹ درصد است.

خطیبی افزایش نرخ بازار به ‌ دلیل عرضه در بورس کالا را غیرواقعی خواند و گفت: افزایش نرخ به دلایل دیگری از جمله تغییر در شاخص ‌ های کلان اقتصادی انجام ‌ شده است. وی در زمینه توسعه محصول نیز اظهار کرد: در پروژه TF ۲۱ با تعریف زمان ۱۸ ماهه از مرحله طراحی تا تجاری ‌ سازی محصول رکورد جدیدی را رقم خواهیم زد و با توجه به استفاده از تجهیزات برخی خطوط فعلی و قدیمی، صرفه ‌ جویی قابل ‌ توجهی در زمینه تجهیز خطوط تولید خواهیم داشت.

خطیبی از ساخته شدن نمونه صنعتی ری ‌ را و ارسال برای آزمون ‌ های مختلف خبر داد و گفت: این محصول که طراحی آن برای تولید نسخه برقی نیز پیش ‌ بینی شده است در زمان مقرر که نیمه سال آینده است، عرضه خواهد شد.

وی همچنین از رونمایی خط تولید موتور ارتقا یافته طی هفته آینده خبر داد و گفت: به ‌ زودی دو محصول دیگر نیز با همکاری شرکای خارجی گروه صنعتی ایران خودرو به سبد تولیدی این مجموعه اضافه خواهد شد.

خطیبی افزود: در توسعه حوزه برق و الکترونیک هدف این است که ایران خودرو پس از سال ‌ ها کارفرما شده و به این ترتیب دستور نقشه به ایران خودرو بازمی ‌ گردد. وی صادرات امسال را دارای دو شاخصه مهم دانست و از بازگشت به بازارهای گذشته خبر داد و گفت: درحال ‌ حاضر صادرات ایران خودرو زیانده نیست و نحوه محاسبه نرخ تمام ‌ شده اصلاح شده و تکلیف پرداخت و دریافت وجه نیز مشخص است و صادرات به صورت کاملا اقتصادی صورت می ‌ گیرد، در حوزه صادرات قطعات ریخته ‌ گری نیز رشد سه برابری را تجربه کرده ‌ ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین