-

علت اصلی بیشتر سوانح جاده‌ای چیست؟

مدیرکل ایمنی ترافیک و ایمنی حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای معتقد است عامل اصلی در بیشتر سوانح جاده‌ای، عامل انسانی است اما جاده‌های کشور هم به‌دلیل مشکل مالی و گرانی قیر، از کیفیت لازم برخوردار نبوده و در شأن مردم ایران نیست.

مجید صباغ‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلایل وقوع حوادث و سوانح جاده‌ای در روزها و ماه‌های اخیر، اظهارکرد: این‌گونه نیست که همه جاده‌ها و سیستم حمل‌ونقل ایراد داشته باشد. رانندگی با سیستم حمل‌ونقل، اصول و قواعد خودش را دارد.

تصادف مینی‌بوس دانش‌آموزان که رخ داد به این علت بود که در شرایطی که هوا مه‌آلود و مینی‌بوس در حال حرکت است، اگر راننده هوشیار نباشد و به جلو توجه نکند نمی‌توان گفت مینی‌بوس فرسوده بوده یا جاده مشکل داشته و این مسئله را براساس گزارش پلیس‌راه اعلام کرده است.

وی افزود: نمی‌گویم جاده‌های کشور همه خوب هستند یا مشکلی ندارند، چراکه مشکلات مالی سبب‌شده کیفیتی که مطلوب‌مان است و در شأن مردم ایران است، نباشد. این ایراد در جاده‌های کشور به دلایلی مانند نرخ بالای قیر وجود دارد و نمی‌توانیم همه آنها را نگهداری کنیم. اما در تصادفات جاده‌ای عامل انسانی، اثرگذارترین عامل است. به‌عنوان مثال، عامل تصادف مینی‌بوس دانش‌آموزان و عامل تصادف اخیر در آزادراه قم-کاشان به همین دلیل بود. راننده اعلام کرد نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد و هوشیار نبودم.

مدیرکل ایمنی ترافیک و ایمنی حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: قاعدتا اگر در جاده برفی حرکت می‌کنید، باید با زنجیرچرخ حرکت کنید. در این شرایط یک راننده می‌تواند با زنجیرچرخ حرکت کند و با آرامش به مقصد برسد و می‌تواند بدون زنجیرچرخ حرکت و در جایی گیر کند. این دو حالت می‌تواند رخ بدهد؛ بنابراین در تصادف‌های اخیر عامل اصلی انسانی بوده است. صباغ‌زاده در پاسخ به اینکه آیا استاندارد نبودن جاده‌های کشور و فرسودگی ناوگان به‌ویژه مینی‌بوس عاملی برای وقوع این حوادث و سوانح جاده‌ای نیست، گفت: به‌عنوان مثال، باید پرسید خبرنگارانی که چند ماه پیش برای بازدید سدی به سفر رفتند و آن حادثه برایشان رخ داد، به چه صورتی سوار آن اتوبوس شدند و حرکت کردند؟ آیا تمام مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌هایی که مسافر سوار می‌کنند، لیست مسافر تهیه می‌کنند آیا همه آنها از مجاری قانونی استفاده می‌کنند؟ آیا همه آنها استانداردها را رعایت می‌کنند و از مراجع مسئول و مربوط مجوز می‌گیرند؟

صباغ‌زاده در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا سازمان راهداری نباید بر همه این فرآیند نظارت کافی را داشته باشد، اظهارکرد: این مسائل دستورالعمل و ضابطه دارد اما اینکه ما در جاده‌ها برویم و بپرسیم رانندگان اتوبوس و مینی‌بوس لیست مسافر دارند یا خیر، وظیفه ما نیست و ما باید حرکت‌هایی که در پایانه‌های مسافربری تعریف‌شده را کنترل کنیم و این کار انجام می‌شود.

لیست مسافران کنترل می‌شود اما وقتی بدون هماهنگی و بدون رعایت مجاری قانونی این اتفاق می‌افتد در جایگاهی نیستیم که ببینیم نیمه‌شب مینی‌بوسی در جاده فرعی حرکت کرده و جلوی آن را بگیریم. نظارت‌هایی که سازمان راهداری انجام می‌دهد در مبادی مانند پایانه‌هاست اما نظارت‌های بین‌جاده‌ای را باید از پلیس‌راه بپرسید.

مدیرکل ایمنی حریم و مدیرکل ایمنی ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد: آن چیزی که قانونمند است اینکه برای مواردی که کارت هوشمند صادرشده اگر تخلفی رخ دهد، مسلما در قالب کمیسیون برخورد تخلفات حمل‌ونقل عمومی با متخلفان برخورد جدی و قانونی می‌شود اما مواردی هم وجود دارد که خارج از این چارچوب فعالیت انجام می‌شود و اگر اتفاق و حادثه‌ای رخ دهد متوجه می‌شوید که یک اتوبوس یا مینی‌بوس در جاده‌ای حرکت کرده، بدون اینکه از مجاری قانونی مجوزی برای تردد داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*