-

افزایش ۱۸درصدی نرخ خودرو

سه‌شنبه، ۱۸ آبان امسال دو خودروساز بزرگ کشور -ایران‌خودرو و سایپا- بنا به تصویب شورای هماهنگی سران قوا در ۲۸ مهر و تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی جدید قیمت‌گذاری خودرو، برای خروج از قیمت‌گذاری دستوری، اقدام به افزایش نرخ برخی از محصولات خود کردند.

با این حال پنجشنبه، ۲۰ آبان رئیس‌جمهوری به موضوع افزایش نرخ خودروها ورود کرد و در همین زمینه نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان دستور بازگشت به قیمت‌های قبلی را داد و اعلام شد پس از بررسی‌های همه‌جانبه، قیمت‌های جدید خودرو اعلام خواهد شد. پس از آن سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از واگذاری موضوع قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: قیمت‌گذاری خودروها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد.

سازکاری که برای قیمت‌گذاری خودرو اتخاذ شده، این است که نرخ خودروهایی که از محل افزایش تولید خودروسازان به بازار عرضه خواهد شد، با احتساب نرخ تمام‌شده و سود قانونی که به تایید نهاد ناظر خواهد رسید، محاسبه خواهد شد. افزایش نرخ از محل تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام کرده، اعمال می‌شود. از آن زمان تاکنون اظهارنظرهای بسیاری در این زمینه مطرح شده، اما بالاخره بعد از گذشت حدود یک ماه از این خبر، چهارشنبه هفته گذشته قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا مصوب و اعلام شد.

آغاز فروش فوری ایران‌خودرو در پی اصلاح قیمت‌ها

معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو از آغاز فروش فوری هفتگی و افزایش عرضه محصولات، در پی اصلاح قیمت‌ها خبر داد و گفت: افزایش نرخ خودرو برمبنای تورم بخشی حدود ۱۸ درصد درنظر گرفته شده است. به گزارش ایکوپرس بابک رحمانی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: با تصمیمات اتخاذشده درباره اصلاح نرخ محصولات خودروسازان، گروه صنعتی ایران‌خودرو برنامه‌های فروش فوری هفتگی و افزایش تولید و عرضه محصولات خود را آغاز می‌کند. وی افزود: اصلاح نرخ محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، براساس محاسبه تورم بخشی صورت می‌پذیرد.

رحمانی ضمن اشاره به افزایش چند برابری نرخ نهاده‌های تولید، بر ضرورت اصلاح نرخ محصول نهایی براساس بهای تمام‌شده تولید تاکید و عنوان کرد: با اصلاح قیمت‌ها و تزریق نقدینگی به خطوط تولید، از زیان هنگفت خودروسازان و تهدید تولید ملی و اشتغال هزاران نفر در زنجیره تامین و تولید خودرو جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان‌ اینکه اصلاح قیمت‌ها سبب افزایش تولید و عرضه به بازار شده و علاوه بر حذف واسطه‌گری و سودجویی در بازار، حفظ حقوق مشتریان و منافع سهامداران خودروسازی را به‌دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد: افزایش نرخ برمبنای تورم بخشی حدود ۱۸ درصد است.

در گروه محصولات ایران‌خودرو، در خانواده پژو، نرخ پژو ۲۰۶ tu۳ (با افزایش ۱۹ میلیون و ۸۸۱ هزار و ۱۶۶ تومانی) به ۱۳۰ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۸۹ تومان، پژو ۲۰۷ i (با افزایش ۲۷ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۹۸۰ تومانی) به ۱۸۱ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۴۲۶ تومان، پژو ۲۰۷i فرمان برقی (با افزایش ۲۸ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۹۹۱ تومانی) به ۱۸۷ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۵۵ تومان، پژو ۲۰۷ i پانوراما (با افزایش ۱۵ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۳۶ تومانی) به ۲۰۵ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۱۱ تومان، پژو پارس XU ۷ (با افزایش ۲۱ میلیون و ۹۹۴ هزار و ۸۰۰ تومانی) به ۱۴۴ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۱۳۲ تومان، پژو پارس TU۵ (با افزایش ۲۲ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۲۵۷ تومانی) به ۱۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۹۰۸ تومان، پژو پارس دوگانه‌سوز (با افزایش ۲۲ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۴۴۲ تومانی) به ۱۴۹ میلیون و ۸۳۶ هزا و ۶۷۸ تومان و پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز XU۷ (با افزایش ۱۹ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۲۰ تومانی) به ۱۲۷ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

در گروه سمند، نرخ سمند گازسوز EF۷ (با افزایش ۲۱ میلیون و ۸۸۱ هزار و ۱۴۳ تومانی) به ۱۴۳ میلیون و ۴۴۳ هزار و ۴۷ تومان، سمند بنزینی EF۷ (با افزایش ۲۰ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۸۰۱ تومانی) به ۱۳۶ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۲۶ تومان، سمند XU۷ (با افزایش ۲۰ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۳۷۰ تومانی) به ۱۳۵ میلیون و ۹۵۱ هزار و ۵۳۲ تومان و سورن پلاس نیز (با افزایش ۳۲ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۸۷۷ تومانی) به ۲۱۱ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۴۱۴ تومان رسیده‌ است.

در خانواده رانا نیز، رانا پلاس TU۵ (با افزایش ۲۸ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۳۸۴ تومانی) ۱۸۶ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۶۳۱ تومان و راناپلاس پانوراما TU۵P (با افزایش ۳۰ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۶۳۸ تومانی) ۲۰۰ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۶۲۷ تومان تعیین نرخ شده‌اند.

دنا معمولی (با افزایش ۲۷ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۷۳۴ تومانی) ۱۷۸ میلیون و ۶۲۴ هزار و ۳۱ تومان، دنا پلاس (با افزایش ۳۰ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۱۸۴ تومانی) ۱۹۸ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۳۱۷ تومان، دنا پلاس توروبوشارژ (با افزایش ۴۵ میلیون و ۳۱۸ هزا و ۶۰۲ تومانی) ۲۹۷ میلیون و ۸۸ هزار و ۶۱۴ تومان و مدل اتوماتیک آن (با افزایش ۳۰ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۴۳۲ تومانی) ۳۴۸ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۶۰۳ تومان اصلاح نرخ شده‌اند.

اصلاح نرخ کارخانه‌ای محصولات سایپا

معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا نیز ضمن اعلام اصلاح نرخ محصولات تولیدی سایپا و افزایش بهای کارخانه‌ای خودرو، از تداوم روند طرح‌های هفتگی و مستمر فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش خودرو با هدف تنظیم بازار، پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان واقعی و کمک به حذف واسطه‌گری خبر داد.

به گزارش سایپانیوز حسین کاظمی گفت: به‌‌دنبال افزایش چند برابری نرخ نهاده‌های تولید و مواد اولیه نظیر فولاد، آلومینیوم، مس، محصولات پلیمر، پتروشیمی و سایر مواد اولیه و نیز قطعات موردنیاز برای تولید خودرو در ماه‌های اخیر که منجر به افزایش چشمگیر نرخ تمام‌شده محصولات و تحمیل زیان به سهامداران خودروسازان شده، بهای کارخانه سبد محصولات سایپا از امروز به‌‌طور متوسط ۱۸ درصد افزایش می‌یابد.

کاظمی تصریح کرد: این اصلاح و افزایش، به‌معنای آزادسازی نرخ نبوده و صرفا با اتکا به فرمول تعیین‌شده توسط مراجع قبلی قیمت‌گذاری خودرو، براساس محاسبه تورم صورت می‌پذیرد.

وی افزود: باتوجه به نوسان نرخ ارز و شرایط تورمی موجود، زیان صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی به‌طور کامل پوشش داده نمی‌شود، اما این اصلاح نرخ سبب هدایت و تزریق نقدینگی به خطوط تولید شده و رشد تولید و افزایش تیراژ روزانه و طبعا عرضه هرچه بیشتر خودرو به بازار، پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان واقعی، کمک به حذف واسطه‌گری، حفظ حقوق مشتریان و منافع سهامداران خودروسازان در بورس را رقم خواهد زد.

کاظمی در پایان گفت: در این راستا طرح‌های مستمر فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش به صورت هفتگی به‌اجرا در خواهد آمد.

محصولات سایپا چقدر افزایش نرخ داشت؟

پس از اخذ مجوز افزایش نرخ محصولات گروه خودروسازی سایپا، این خودروساز نیز نرخ جدید محصولات خود را اعلام کرد.

در این گروه خودروسازی نرخ پراید وانت (سایپا ۱۵۱) که تنها بازمانده محصولات خانواده پراید است، با افزایش نرخ ۲۰ میلیون و ۹۲ هزار و ۲۰۰ تومانی به ۱۳۱ میلیون و ۷۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

در خانواده تیبا، تیبا (با افزایش ۱۵ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۶۰۰ تومانی) ۱۰۲ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و تیبا ۲ (با افزایش ۱۶ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان) ۱۰۸ میلیون و ۶۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان، تعیین نرخ شده‌اند.

در محصولات ساینا نیز، ساینا دستی (با افزایش ۱۶ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۶۰۰ تومانی) ۱۰۶ میلیون و ۶۵۶ هزار تومان و ساینا S (با افزایش ۲۲ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۵۰۰ تومانی) ۱۴۶ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.همچنین کوییک (با افزایش ۲۲ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۴۰۰ تومانی) ۱۴۵ میلیون و ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان، کوییک S ‌(با افزایش ۲۴ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۷۰۰ تومانی) ۱۵۹ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۲۰۰ تومان و کوییک اتوماتیک پلاس (با افزایش ۳۶ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۴۰۰ تومانی) ۲۴۲ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان تعیین نرخ شده‌اند. در نهایت محصول جدید گروه خودروسازی سایپا که با نام تجاری شاهین عرضه می‌شود، افزایش نرخ ۴۶ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۷۰۰ تومانی داشته و در اصلاح قیمت‌ها، ۳۰۳ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۲۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*