۱۸ هزار خودروی دودزا در تهران جریمه شدند
پلیس راهور تهران بزرگ در راستای مقابله با آلودگی هوا، طی ششماهه نخست سال جاری ۱۸ هزار خودروی دودزا را اعمال قانون کرده و با ابطال معاینه فنی ۱۹۰۰ خودرو، گام مهمی در کنترل آلایندگی پایتخت برداشته است.

سرهنگ احسان مؤمنی، معاون عملیات ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، با اشاره به نقش پررنگ وسایل نقلیه در آلودگی هوای شهر تهران، اعلام کرد: حدود ۸۰ درصد آلودگی هوای پایتخت ناشی از فعالیت ناوگان حملونقل است که بخش عمدهای از آن مربوط به خودروهای فرسوده و دودزا است.
وی با بیان اینکه موتورسیکلتهای کاربراتوری چهار برابر بیشتر از سایر خودروها آلایندگی تولید میکنند، افزود: خودروهای شخصی تا چهار سال نخست از معاینه فنی معاف هستند و وسایل نقلیه سنگین به دلیل استفاده از سوخت گازوئیل، آلایندگی کمتری دارند. همچنین برقیسازی اتوبوسهای شرکت واحد توسط شهرداری تهران نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا ایفا کرده است.
سرهنگ مؤمنی با اشاره به اقدامات پلیس راهور در نیمه نخست سال جاری گفت:
-
۱۸ هزار خودروی دودزا اعمال قانون شدهاند.
-
روزانه حدود ۱۰۰ وسیله نقلیه توقیف میشود.
-
۴۵۶ هزار خودرو فاقد معاینه فنی توسط دوربینهای بزرگراهی شناسایی و جریمه شدهاند.
-
۸۲ هزار وسیله نقلیه دارای نقص فنی شامل ایراد در لاستیکها، سیستم روشنایی، برفپاککنها و ترمز متوقف و جریمه شدهاند.
-
معاینه فنی ۱۹۰۰ خودرو با وجود داشتن برگه معتبر، به دلیل بروز نقص فنی در طول زمان، توسط پلیس ابطال شده است.
وی تأکید کرد: این خودروها باید مجدداً به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و در صورت عدم اقدام، روزانه توسط دوربینها جریمه خواهند شد.
در بخش حملونقل عمومی، سهم آلایندگی وسایل نقلیه به شرح زیر است:
-
خودروهای سواری: ۳۳ درصد
-
کامیونها: ۲۰ درصد
-
موتورسیکلتها: ۱۴ درصد
-
اتوبوسها: ۱۹ درصد
-
وانتها: ۴ درصد
-
تاکسیها و مینیبوسها: هرکدام ۵ درصد
نظارت بر حملونقل عمومی بر عهده سازمان تاکسیرانی و شهرداری است که با برقیسازی ناوگان، اقدامات مؤثری در کاهش آلودگی هوا انجام دادهاند.
سرهنگ مؤمنی در پایان خاطرنشان کرد: برخورد با خودروها و موتورسیکلتهای دودزا در نیمه دوم سال تشدید خواهد شد. برنامههایی مانند ابطال معاینه فنی، تشکیل تیمهای مشترک پلیس و مراکز معاینه فنی برای تستهای میدانی، فعالسازی کدهای اعمال قانون توسط دوربینها و تعیین تکلیف خودروهای رسوبی در دستور کار قرار دارد.
سال گذشته حدود ۶۰ هزار خودروی رسوبی تعیین تکلیف و به چرخه اسقاط منتقل شدند و امسال نیز ۱۳ هزار خودروی شناساییشده در اولویت خروج از چرخه قرار دارند.