-

مکانیسم ماشه؛ تهدید دوباره برای صنعت خودرو

امیرحسن کاکائی، کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به فعال‌سازی مکانیسم ماشه، نسبت به آسیب‌های جدی پیش‌روی صنعت خودرو هشدار داد. او معتقد است که کاهش همکاری خارجی و افت درآمد ارزی، دو چالش اصلی این صنعت در دوره جدید تحریم‌ها خواهند بود.

مکانیسم ماشه؛ تهدید دوباره برای صنعت خودرو

با فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، نگرانی‌ها درباره آینده صنعت خودرو ایران افزایش یافته است. امیرحسن کاکائی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، تأکید کرد که این تحریم‌ها می‌توانند از دو جهت صنعت خودرو را با آسیب جدی مواجه کنند: نخست، قطع همکاری خودروسازان و قطعه‌سازان خارجی با شرکت‌های داخلی، و دوم، کاهش درآمد ارزی کشور.

کاکائی با مرور تجربه تحریم‌های سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۷، توضیح داد که در دوره اول، امکان همکاری با شرکت‌های چینی وجود داشت، اما در تحریم‌های بعدی حتی این مسیر نیز مسدود شد. او یادآور شد که در سال ۱۳۹۷، تولید خودرو از ۱.۲ میلیون دستگاه به ۸۰۰ هزار دستگاه کاهش یافت و مونتاژ خودروهای خارجی تقریباً متوقف شد.

وی افزود که هرچند خودروسازان در سال‌های اخیر راه‌های دور زدن تحریم‌ها را آموخته‌اند، اما این مسیرها با هزینه‌های بالا و محدودیت‌های جدی همراه هستند. به گفته او، فشار بر درآمد ارزی کشور از ابتدای سال جاری محسوس بوده و این موضوع تأمین مواد اولیه و قطعات را با چالش مواجه کرده استو

کاکائی همچنین به خروج سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه و انتقال سرمایه‌ها به کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت که بلاتکلیفی سیاسی و اقتصادی موجب کاهش نقدینگی و رکود در بازار خودرو شده است. او هشدار داد که تأثیرات تحریم‌ها به‌تدریج نمایان می‌شود و افزایش قیمت دلار، تورم و رکود عمیق‌تر از پیامدهای بلندمدت آن خواهد بود.

منبع: اقتصادآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین