-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->شهناز صفایی بررسی صمت از روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو

کاهش قیمتی که خریدار نمی‌آورد

در هفته‌های گذشته نرخ دلار که از کانال ۳۲ هزار تومان فراتر رفت، نرخ خودروها هم نجومی شد، در مقابل ریزش نرخ دلار در هفته جاری، به‌شدت بازار خودرو را تحت‌تاثیر قرار داد و خبرها حاکی از افت بسیار زیاد نرخ خودروهای داخلی و خارجی در بازار است.

کاهش قیمتی که خریدار نمی‌آورد

با ریزش قیمت ‌ ها، تعداد فروشنده ‌ ها در بازار دوچندان شده و این در حالی است که خریداری در بازار نیست. باتوجه به ابهامات و ناپایداری ‌ هایی که اقتصاد کشور با آنها مواجه است، نمی ‌ توان در این بازار تصمیم قطعی گرفت. از یک سو، خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت ‌ ها هستند و از سوی دیگر، فروشندگان با احتیاط اقدام به فروش می ‌ کنند. در کل به ‌ نظر می ‌ رسد اگر نرخ دلار در سطح فعلی، کنترل یا کاهشی شود، همچنان بر بازار خودرو تاثیر بگذارد و روند کاهشی قیمت ‌ ها ادامه یابد. صمت وضعیت بازار خودرو در هفته جاری را از فعالان این بازار جویا شده است که در ادامه می ‌ خوانید. با صمت همراه باشید.

وضعیت بازار بستگی به عملکرد صمت دارد

علی خسروانی، فعال بازار خودرو درباره وضعیت این بازار به صمت گفت: در هفته جاری در بازار خودرو به ‌ شدت شاهد ریزش قیمت ‌ ها بودیم. این کاهش نرخ به تناسب نرخ خودروها در برخی از آنها عدد قابل ‌ توجهی بود. عامل اصلی این ریزش قیمت ‌ ها به ‌ طورقطع نرخ دلار بود که پس از جهش ‌ هایی که در هفته ‌ های گذشته داشت، در این هفته روند کاهشی در پیش ‌ گرفته بود. البته پیش از این، متاثر از افزایش جهشی نرخ ارز، شاهد روند صعودی بسیار زیادی در نرخ خودروها بودیم. این فعال بازار خودرو ادامه داد: کاهش نرخ هم در بازار خودروهای داخلی و هم خارجی، مشهود و قابل ‌ توجه بود. در خودروهای داخلی از ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان و در بین خودروهای گرانقیمت تا ۱۰۰ میلیون تومان هم ریزش نرخ داشتیم.

خسروانی درباره دلیل اصلی این ریزش قیمت ‌ ها اظهار کرد: عامل اصلی کاهش قیمت ‌ ها در بازار خودرو، نرخ دلار بود. به ‌ محض اینکه قیمت ‌ ها در بازار دلار کاهشی شد، شاهد افت نرخ خودروها بودیم. عامل دوم تاثیرگذار بر بازار خودرو، پیش ‌ ثبت ‌ نام خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. برای خودروهای وارداتی، حدود ۱۲۰ هزار نفر ثبت ‌ نام کردند که با حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان پول بلوکه ‌ شده، مقدار زیادی از نقدینگی خریداران خودرو جذب شد. طرح سامانه یکپارچه فروش خودرو و ثبت ‌ نام برای ۵۰۰ هزار خودرو هم از طرح ‌ های تاثیرگذار بر بازار خودرو طی روزهای گذشته بود. طبق دستورالعمل این سامانه همه به نوبت خودرو دریافت خواهند کرد که این هم تاحدودی تاثیر داشته و ناگفته نماند توافق ایران و عربستان هم بی ‌ تاثیر نبوده است.

این فعال بازار خودرو در پاسخ به این پرسش که روند کنونی بازار خودرو تا کی ادامه خواهد داشت، گفت: ریزش قیمت ‌ ها به هر دلیلی که اتفاق افتاد، بسیار به ‌ موقع بود و تا حدودی جلوی تب ‌ وتاب بازار و گرانی شب عید را گرفت. باتوجه به اینکه در ادامه شب عید، ماه رمضان را در پیش داریم، پیش ‌ بینی من این است که ریزش نرخ خودرو ادامه ‌ دار باشد، البته نه به این شدت. در کل، وضعیت آینده بازار خودرو بستگی به عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد، اینکه در نهایت ثبت ‌ نام ‌ هایی که برای عرضه خودرو انجام شده است و مصوبه واردات خودرو به کجا می ‌ انجامد. اگر این برنامه ‌ ها درست اجرایی شوند، باز هم شاهد ریزش نرخ خودروها خواهیم بود، حتی اگر نرخ دلار کاهشی نباشد.

خسروانی درباره وضعیت عرضه و تقاضا در بازار خودرو اظهار کرد: فروشنده در بازار خودرو زیاد، اما خریدار کمتر است. در شرایطی که قیمت ‌ ها ریزشی است، انتظار این است که خریدارها در بازار بیشتر باشند، اما از آنجا که ۹۵ درصد متقاضیان این بازار در شرایط کنونی مصرف ‌ کننده نیستند و بیشتر برای سرمایه ‌ گذاری وارد این بازار شده ‌ اند، به ‌ همین دلیل در شرایطی که نرخ خودروها نزولی است، خریدار در این بازار کم می ‌ شود.

خسروانی در پایان درباره سامانه یکپارچه فروش و تاثیر آن بر بازار خودرو نیز گفت: واقعیت این است که برخی اقدامات مانند فنر بازار را فشرده می ‌ کند که اگر درست عمل کند، قطعا موثر است، اما اگر درست عمل نکند، آثار سوء آن بسیار زیاد و گسترده خواهد بود. به ‌ عنوان نمونه، به ‌ تازگی برای خودروهای وارداتی ۱۲۰ هزار نفر ثبت ‌ نام و هر یک ۵۰۰ میلیون تومان بلوکه کرده ‌ اند، اگر این انتظار درست پاسخ داده شود که تاثیر مثبت بر بازار خودرو دارد، اما اگر خودروها به ‌ موقع نرسد یا تعداد آنها کافی نباشد، نیاز بازار را جواب ندهد و دولت واردات را برای همه آزاد نکند که تقاضای مازاد کاهش پیدا کند، تاثیرات بسیار بدی بر وضعیت بازار خودرو خواهد داشت. دولت با طرح یکپارچه فروش خودرو برمبنای نوبت ‌ دهی به ‌ نوعی خودروساز را برای سال آینده بدهکار مردم و در واقع سلف ‌ فروشی و ایجاد تعهد می ‌ کند و محصول تولیدنشده را می ‌ فروشد. به ‌ نظر من، این رویکرد، رویکرد درستی نیست.

نوسانات نرخ دلار حرف اول و آخر را می زند

فریدون عطارد، فعال بازار خودرو نیز در این ‌ باره به صمت گفت: مهم ‌ ترین عاملی که در هفته جاری بر بازار تاثیر گذاشت، کاهش قابل ‌ توجه نرخ ارز بود. به ‌ دنبال جهش ‌ های صعودی نرخ دلار که تا پیش از این شاهد آن بودیم، نرخ خودرو افزایش بسیار زیادی داشت و به ‌ طبع با روند کاهشی که دلار در پیش ‌ گرفت، به ‌ سرعت قیمت ‌ ها هم در بازار خودرو ریزشی شد.

عطارد ادامه داد: البته باوجود اینکه شاهد ریزش قیمت ‌ ها در بازار خودرو هستیم و بازار شب عید هم هست، اما این بازار در رکود کامل است و خریدار ندارد. این در حالی است که عرضه زیاد است، اما به ‌ دلیل اینکه خریدار منتظر کاهش بیشتر قیمت ‌ ها است، اقدام به خرید نمی ‌ کند.

این فعال بازار خودرو در پاسخ به این پرسش که روند کنونی بازار خودرو تا کی ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: باتوجه به وضعیتی که در این هفته شاهد آن بودیم و شروع ماه رمضان، اگر نرخ دلار ثابت بماند، به احتمال زیاد بازار خودرو تا اردیبهشت همین روند را دنبال کند. در مقابل، اگر نرخ دلار دوباره افزایشی شود، نرخ خودروها هم تغییر می ‌ کند و بازار مسیر جدیدی را در پیش می ‌ گیرد.

عطارد در پاسخ به این پرسش که عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت چقدر در روند ریزشی قیمت ‌ ها تاثیرگذار بوده است، اظهار کرد: همان ‌ طور که بیان شد، بیشترین تاثیر را کاهش نرخ دلار بر بازار خودرو گذاشت. این فعال بازار درباره خودروهایی که ریزش نرخ داشتند نیز گفت: نرخ تمام خودروهای موجود در بازار به تناسب نرخ آنها در این هفته ریزش داشت. خودروهای داخلی به ‌ طور میانگین حدود ۱۵ درصد افت نرخ داشته ‌ اند. روند ریزش قیمت ‌ ها در بازار خودروهای خارجی هم مشهود بود.

بازار خریداری ندارد

امیر حاج ‌ ابوالحسن، فعال بازار خودرو درباره وضعیت این بازار در هفته جاری به صمت گفت: قیمت ‌ ها در بازار خودرو طی هفته گذشته به ‌ شدت کاهشی بود، با این وجود، خریداری وجود ندارد و فروشنده هم کم شده، چون اطمینانی از وضعیت بازار ندارند و از ترس اینکه قیمت ‌ های دوباره صعودی شود و متحمل زیان شوند، قدری با احتیاط عمل می ‌ کنند و بیشتر آنهایی که قصد فروش خودرو خود را دارند، فعلا دست نگه داشته ‌ اند.

وی درباره عاملی که به ‌ طورمستقیم منجر به ریزش نرخ در بازار خودرو در هفته جاری شده، اظهار کرد: بدون شک تفاهمنامه ایران و عربستان تاثیر بسیار زیادی بر بازار خودرو داشته، چون بلافاصله بعد از آن، ما شاهد ریزش دلار و به ‌ تبع آن ریزش در سایر بازارها و از جمله بازار خودرو بودیم.

این فعال بازار خودرو درباره میزان ریزش نرخ خودروهای داخلی و خارجی در بازار، افزود: ریزش نرخ قابل ‌ توجهی در برخی خودروها مانند ۲۰۷ و ۲۰۶ شاهد بودیم. بدون استثنا همه خودروها چه داخلی و چه خارجی کاهش نرخ داشته ‌ اند.

حاج ‌ ابوالحسن درباره پیش ‌ بینی از وضعیت بازار طی هفته آینده اظهار کرد: ادامه این روند ریزشی بستگی به سیاست ‌ های دولت دارد و باید منتظر ماند و دید چه خواهد شد، وضعیت بازار به ‌ طور قطعی قابل ‌ پیش ‌ بینی نیست. در این میان، دلار هم در حالت نوسان است و در مقابل، کاهش نرخ مقاومت می ‌ کند که به ‌ طورقطع بر وضعیت عرضه و تقاضا در بازار خودرو تاثیرگذار است.

ردپای دلار در ریزش ها پررنگ تر است

در هفته جاری با ریزش نرخ دلار، نرخ خودروهای داخلی نیز بین ۷ تا ۱۳ درصد و خودروهای مونتاژی مثل هایما و لاماری بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان افت کرد. سعید موتمنی در گفت ‌ وگو با مهر درباره وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: زمانی که نرخ دلار از کانال ۳۲ هزار تومان فراتر رفت، نرخ خودرو بسیار زیاد شد، اما با ریزش نرخ دلار، نرخ خودروهای داخلی نیز بین ۷ تا ۱۳ درصد و خودروهای مونتاژی مثل هایما و لاماری بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان افت کرد. وی گفت: طی چند روز گذشته، نرخ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۵۵۵ به ۵۰۰ میلیون تومان، نرخ پژو پارس ساده از ۵۵۰ به ۵۰۰ میلیون تومان، نرخ تارا دنده ‌ ای از ۷۵۰ به ۶۹۰ میلیون تومان، نرخ تیبا صندوقدار از ۳۵۵ ه ۳۲۷ میلیون تومان، نرخ تیبا هاچ ‌ بک از ۳۶۵ به ۳۳۷ میلیون تومان، نرخ کوییک آر دنده ‌ ای از ۳۷۰ به ۳۴۲ میلیون تومان و نرخ هایما S ۷ از یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان رسیده است. رئیس اتحادیه نمایشگاه ‌ داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: نکته این است که همواره افزایش نرخ خودرو خیلی سریع اتفاق می ‌ افتد، اما کاهش آن بسیار کند است. وی ادامه داد: باتوجه به بلاتکلیف بودن بازار و امید مصرف ‌ کنندگان به کاهش بیشتر قیمت ‌ ها، خریدوفروش فعلا در رکود کامل است. حتی باوجود اینکه نزدیک عید هستیم، اما مردم منتظر ثبات نرخ دلار و به ‌ تبع آن ثبات نرخ خودرو در بازار هستند تا برای خرید مراجعه کنند. این مقام صنفی درباره آینده نرخ خودرو، تصریح کرد: اگر نرخ دلار کاهش یابد، نرخ خودرو نیز ریزشی می ‌ شود، زیرا خودرو کالای سرمایه ‌ ای است و نوسانات بازار ارز تاثیر خود را بر این بازار می ‌ گذارد. موتمنی بااشاره به عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، گفت: اگر در سامانه یکپارچه تحویل فوری باشد، می ‌ تواند در بازار تاثیر مثبتی بگذارد، اما تحویل ‌ های یک ‌ ساله و...تاثیر چندانی بر بازار ندارند. رئیس اتحادیه نمایشگاه ‌ داران و فروشندگان خودرو تهران یادآور شد: به ‌ طورکلی درحال ‌ حاضر قیمت ‌ ها در بازار خودرو چه در بخش تولید داخل، چه مونتاژی ‌ ها و چه کارکرده ‌ ها، ریزشی است. البته قیمت ‌ ها نسبت به پاییز و تابستان بسیار نجومی بالا رفته، اما نسبت به 2 هفته گذشته، ریزش نرخ را شاهد هستیم. بررسی نرخ خودروهایی که عنوان کف بازاری را یدک می ‌ کشند و هنوز مدل ۱۴۰۱ آنها در بازار موجود است، نشان می ‌ دهد تیبا صندوقدار با افتی ۷ . ۸ درصدی به نرخ ۳۵۰ میلیون تومان بازگشت. این خودرو که قیمتش تا ۳۸۰ میلیون تومان بالا رفته بود، حدود ۳۰ میلیون تومان از ارزش خود را طی یک هفته از دست داد. تیبا ۲ و ساینا نیز به ‌ عنوان 2 عضو دیگر خانواده X ۲۰۰ پشت ‌ سر تیبا صندوقدار در جاده افت نرخ حرکت می ‌ کنند. هفته سوم اسفند در حالی پایان یافت که تیبا ۲ با نرخ حدود ۳۶۰ میلیون تومان و ساینا نیز با نرخ حول ‌ وحوش ۳۶۵ میلیون تومان در بازار قابل ‌ خریداری بودند.

سخن پایانی

نرخ خودرو پس از چندماه روند صعودی، سرانجام در هفته جاری روند نزولی در پیش گرفت و بررسی ‌ ها نشان می ‌ دهند بعد از مدت ‌ ها، فروشندگان، خودروهای خود را با نرخ کمتری نسبت به هفته ‌ های گذشته به بازار عرضه می ‌ کنند.در این میان، این پرسش مطرح می ‌ شود که آیا روند ریزشی قیمت ‌ ها در بازار خودرو کشور، پدیده ‌ ای موقتی است یا ادامه دارد؟ به ‌ گفته کارشناسان، اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، جوابگوی بازار خودرو نیست و عامل اصلی نوسان نرخ خودرو در بازار کشور، دلار شناخته می ‌ شود، چراکه اقتصاد، صنعت و بازار کشور دلارزده شده و اقداماتی مانند عرضه خودرو در بورس کالا، واردات خودرو و افزایش تولید خودرو، تاکنون تاثیر واقعی بر کاهش قیمت ‌ ها نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین