-
برگزاری نشست تبیین دستاوردهای اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو

تولید خودرو ناقص در ایران‌خودروقفل شد

دوشنبه، ۲۱ آذر نشست تخصصی «تبیین فرصت‌های اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو؛ شناخت گلوگاه‌ها، بهبود فرآیندها و دستاوردهای اقتصادی» ازسوی گروه صنعتی ایران‌خودرو در مرکز همایش‌های ساپکو برگزار شد.

این نشست گروه صنعتی ایران ‌ خودرو با عنوان تبیین فرصت ‌ های اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو در راستای تولید بدون توقف و کسری خودرو که یکی از دستاوردهای مهم و قابل ‌ ستایش ایران ‌ خودرو در شرایط کنونی باوجود تحریم ‌ ها به ‌ شمار می ‌ رود، با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیران ارشد گروه صنعتی ایران ‌ خودروو قطعه ‌ سازان برپا شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران ‌ خودرو در نشست تبیین دستاوردهای اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو؛ فلسفه برگزاری چنین نشست ‌ هایی را تبیین نتایج و بررسی نقاط ضعف و قوت اقدامات پژوهشی اجرایی شده، اعلام کرد. به گزارش صمت، مهدی خطیبی اظهار کرد: در مدیریت صنعتی و اقتصادی کشور، اگر پروژه ‌ ای ناشی از مطالعات و پژوهش ‌ های از پیش انجام ‌ شده، اجرا شد و به نتیجه رسید، بهتر است نسبت به تبیین نتایج و نقاط ضعف و قوت آن، اقدام و نتیجه آن به ‌ صورت مبسوط ثبت و درباره آن، اطلاع ‌ رسانی مناسبی انجام شود که فلسفه برگزاری این نشست نیز به این امر برمی ‌ گردد. خطیبی افزود: دستاوردها و نتیجه تولید کامل و عبور مستقیم برای گروه صنعتی ایران ‌ خودرو در چند ماهی که از اجرای آن می ‌ گذرد، بسیار چشمگیر و قابل ‌ توجه بوده است. وی خاطرنشان کرد: سال گذشته، چند معضل اساسی و ریشه ‌ ای گریبانگیر صنعت خودرو کشورمان بود؛ یکی موضوع کیفیت بود و دیگری که تبدیل به یک معضل ملی شده بود، دپو حدود ۱۸۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف پارکینگ ‌ های ایران ‌ خودرو و سایپا بود. این دو مورد به ‌ طور خاص، چالش ‌ هایی را برای صنعت خودرو کشور و به ‌ طبع ایران ‌ خودرو ایجاد کرده بود؛ از همین رو از بهمن سال گذشته که مسئولیت این گروه را برعهده گرفتم، دغدغه ‌ ام در آغاز دور جدید حضورم در گروه صنعتی ایران ‌ خودرو، تولید کامل خودرو در ایران ‌ خودرو بود که با تلاش و همفکری گروهی در این گروه صنعتی محقق شد. خطیبی به بررسی ‌ های انجام ‌ شده از سوی گروه صنعتی ایران ‌ خودرو در راستای دستاوردهای عبور مستقیم تولید اشاره کرد و گفت: براساس مطالعاتی که انجام شده، اگر سال گذشته، تولید خودرو ناقص نداشتیم و 100 درصد خروجی ما از خطوط تولید، کامل بود، در بدترین حالت ممکن شاید حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو از تعداد تولید مکانیکی و ناقص خودرو در سال قبل کاسته می ‌ شد. وی افزود: به اعتقاد من در تمام این سال ‌ ها، اگر تولید ناقص به ‌ عنوان آمار تولید ارائه شده، اشتباه بوده است. اگر سال قبل تولید کامل انجام می ‌ شد، شاید از ۴۷۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ دستگاه کمتر بود، اما عواید آن، عواید اقتصادی قابل ‌ توجه و به ‌ علاوه افزایش کیفیت، چشمگیر و ملموس بود.

نتیجه همگرایی و هم افزایی

خطیبی با اشاره به اینکه مجبور بودیم در این مسیر، یعنی حذف تولید خودرو ناقص گام بگذاریم، اظهار کرد: از نظر تفکری و تصمیم ‌ سازی مجبور بودیم باوجود تمام سختی ‌ های آن، این تصمیم را بگیریم و در عین حال مشتاق و علاقه ‌ مند بودیم و با تمام توان ‌ مان در این مسیر قرار گرفتیم. مدیرعامل گروه صنعتی ایران ‌ خودرو افزود: در چند مرحله پروژه تعریف شد و از ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در گروه صنعتی ایران ‌ خودرو ۱۰۰ درصد تولیدات ایران ‌ خودرو به ‌ صورت کامل تولید و سیستم تولید ناقص در این گروه صنعتی به ‌ عبارتی قفل شد و دیگر تولید ناقص خودرو نداشتیم. وی تاکید کرد: رسیدن به این مرحله نتیجه تلاش همه همکاران من در گروه صنعتی ایران ‌ خودرو و شبکه تامین و به ‌ عبارتی نتیجه همگرایی و هم ‌ افزایی کل خودروسازی و شبکه تامین و قطعه ‌ سازان است.

ساخت داخل ۹۵ درصد و بالاتر

صمتخطیبی خاطرنشان کرد: در حال ‌ حاضر در گروه صنعتی ایران ‌ خودرو، چند هدف مهم را محقق کرده ‌ ایم، تولید کامل انجام می ‌ دهیم و به یک ثبات نسبی در تیراژ بالا رسیده ‌ ایم. وی با اشاره به اینکه در سال ‌ های قبل، تیراژ تولید قابل ‌ توجه بود، اما بیش از نصف خودروهایی که تولید می ‌ شد، در قالب سی ‌ کی ‌ دی بود، ادامه داد: براساس پژوهش ‌ هایی که از سوی گروه صنعتی ایران ‌ خودرو انجام شده، در تمام سال ‌ هایی که ایران ‌ خودرو فعالیت کرده، هیچ ‌ وقت تعداد تولید آن برای خودروهای ساخت داخل این اندازه نبوده و این از جمله اتفاقات مثبتی است که در سال جاری در گروه خودروسازی ایران ‌ خودرو افتاد. خطیبی اظهار کرد: امسال تولیدات گروه صنعتی ایران ‌ خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۳۳ هزار دستگاه جلوتر و با نسبت تولید ساخت داخل ۹۵ درصد و بالاتر در حال انجام است و شاید فقط ۵ درصد سی ‌ کی ‌ دی داشته باشیم. وی افزود: در حال ‌ حاضر در تیراژ بالا تولید می ‌ کنیم و برای ۳ ماه پایانی سال، برنامه جهش تولید داریم تا تیراژ تولید را بالاتر ببریم. امیدواریم شبکه تامین هم در این مسیر همراه باشند تا این هدف برای کمک به صنعت خودرو کشور محقق شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران ‌ خودرو ادامه داد: تولید در تیراژ بالا، ثبات تولید و تولید کامل، از دستاوردهای گروه صنعتی ایران ‌ خودرو در سال جاری است و البته همزمان با این دستاوردها در بحث کیفیت نیز بیش از ۲۵ درصد از نمرات منفی کیفیت خودروهای ما کاسته شده است. خطیبی با اشاره به اینکه در این مسیر از همه مهم ‌ تر برای یک مدیر صنعتی، شناسایی گلوگاه ‌ های تولید است، اظهار کرد: شناخت مسئله کمک بسیار زیادی به حل مشکلات می ‌ کند. سال ‌ های قبل شناسایی گلوگاه ‌ ها یکی از موارد مغفول بود و اینکه برای شناسایی دقیق مسائل اقدامی انجام نمی ‌ شد، اما امروز با بررسی ‌ ها و اقداماتی که انجام داده ‌ ایم، تمام این گلوگاه ‌ ها به ‌ خوبی خود را نشان می ‌ دهند و این یعنی فراهم آوردن مقدمات رشد و توسعه در کشور. وقتی نقاط ضعف را بدانیم و بدانیم کجا باید سرمایه ‌ گذاری و سرمایه ‌ گذاران را به آن نقاط هدایت کنیم، قطعا به نتایج بهتری خواهیم رسید.

در مجموع می ‌ توان گفت شناخت گلوگاه ‌ ها در این پروژه، اقدام بسیار بجا و مفیدی بود و در حال ‌ حاضر گروه صنعتی ایران ‌ خودرو درصدد رفع گلوگاه ‌ هایی است که در صنعت خودرو کشور شناسایی کرده است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران ‌ خودرو در ادامه با اشاره برنامه ‌ های آینده این گروه صنعتی در راستای عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو، اظهار کرد: در اینکه تحقق تولید خودرو کامل، موضوع مهم و تاثیرگذاری است و نیاز امروز صنعت خودرو ما است، شکی نیست، اما در راستای این هدف باید حتما در شبکه تامین، افزایش ظرفیت داشته باشیم. در این بخش، انبارش کالا و قطعات مصرفی، یکی از مهم ‌ ترین الزامات است که هنوز نتوانسته ‌ ایم به آن دست پیدا کنیم و باوجود اینکه چند ماه از این پروژه گذشته، ما به ‌ صورت روزانه و گاه ساعتی رفع نیاز می ‌ کنیم.

تولید مستقیم هم خوب است، هم نیاز

وی با اشاره به اینکه گاه این ‌ گونه مطرح می ‌ شود که تولید مستقیم نرخ تمام ‌ شده را بالا می ‌ برد، درباره هزینه-فایده اجرای این پروژه اظهار کرد: نتیجه پیگیری ‌ های گروه صنعتی ایران ‌ خودرو نشان می ‌ دهد به هیچ ‌ وجه این اتفاق رخ نداده و اگر در تامین قطعه ‌ ای هم افزایش نرخ داشته ‌ ایم، در مقابل صرفه ‌ جویی قابل ‌ توجهی هم شده و مهم ‌ تر از همه اینکه، وظیفه ما این است که کالای کامل و بدون نقص تولید و عرضه کنیم. مدیرعامل گروه صنعتی ایران ‌ خودرو ادامه داد: با این ‌ گونه اظهارنظرها که محلی از اعراب ندارند و در راستای ارائه دستاوردهایی که در این پروژه مهم داشتیم، در نهایت تصمیم گرفتیم با برگزاری این نشست درباره دستاوردها و نقاط ضعف و قوت روشی که در پیش گرفتیم، گفت ‌ وگو کنیم تا ثبت شود و برای آیندگان باقی بماند. وی افزود: شاید سوال مهمی که امروز باید از کارشناسان و بعضی سازمان ‌ ها پرسیده شود، این است که چرا عبور مستقیم تولید زودتر انجام ‌ نشده و چرا زمانی که تحریم نبودیم، آن را با هزینه ‌ ای به ‌ مراتب کمتر و اقتصادی ‌ تر محقق نکردیم؟ خطیبی عبور مستقیم تولید را شجره طیبه نامید که باید در گلستان کاری و شکوفای صنعت خودرو محقق و تقویت شود تا همه مردم از مزایای آن بهره ‌ مند شوند. مدیرعامل گروه صنعتی ایران ‌ خودرو در پایان گفت: گروه صنعتی ایران ‌ خودرو در راستای تحقق عبور مستقیم تولید از مرحله خواستن عبور کرده و از «می ‌ خواهیم انجام دهیم» به «انجام دادیم» رسیده است. امیدوارم این کار که با تلاش شبانه ‌ روزی این گروه آغاز شده، استمرار یابد تا خودرو را باکیفیت ‌ تر، اقتصادی ‌ تر و با قیمت تمام ‌ شده کمتر و البته با قیمت ‌ های ثابت به ‌ دست مردم برسانیم.

سخن پایانی

پس از سخنرانی مدیرعامل گروه صنعتی ایران ‌ خودرو در این نشست، مدیران ارشد گروه صنعتی ایران ‌ خودرو و قطعه ‌ سازان در قالب دو پنل به بیان نظرات خود پرداختند. کیانوش پورمجیب، قائم ‌ مقام اجرایی مدیرعامل در این دو پنل به نکات مهمی اشاره و اهداف محقق ‌ شده در گروه صنعتی ایران ‌ خودرو را بیان کرد. در پنل نخست به شناخت گلوگاه ‌ ها و بهبود فرآیندها پرداخته و در پنل دوم هم دستاوردهای اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو که در سال جاری از سوی گروه صنعتی ایران ‌ خودرو محقق شده، بررسی شد. در پنل نخست، آرش محبی ‌ نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه ‌ سازان خودرو کشور، شاپور سامعی نایب ‌ رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه ‌ های خودرو، شهرام صالحی مدیرعامل ساپکو، سهراب برفروشان معاون کیفیت گروه صنعتی ایران ‌ خودرو و علیرضا بخت ‌ آزما رئیس خطوط مونتاژ گروه صنعتی ایران ‌ خودرو درباره هدف از برگزاری نشست به بیان نظرات و دیدگاه ‌ های خود پرداختند. در پنل دوم نیز محمد نیکفر قائم ‌ مقام مالی و اقتصادی گروه صنعتی ایران ‌ خودرو، بهروز غفاری سرپرست شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران ‌ خودرو(ساپکو)، عادل پیرمحمدی قائم ‌ مقام گروه صنعتی ایران ‌ خودرو در پروژه ‌ ها و محمدرضا نجفی ‌ منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه ‌ سازی کشور نظرات خود را مطرح کردند. گفتنی است بعد از برگزاری این دو پنل ابوالفضل خلخالی، معاون صنایع حمل ‌ ونقل وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای تحولات صنعت خودرو کشور به ایراد سخنرانی پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین