-
گل‌گهر ۴۳ درصد کنسانتره و ۳۳درصد گندله کشور را تولید می‌کند

رشد تولید در کویر

منطقه معدنی گل‌گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن ‌یکی از مطرح‌ترین قطب‌های فعال معدنی، صنعتی در خاورمیانه است. در همین حال از قابلیت‌های بسیاری برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح ایران و حتی جهان برخوردار است.

این شرکت در طول سال‌های گذشته توانسته به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره و گندله در کشور مطرح شود و نقشی اساسی در روند تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولادی کشور را بر‌عهده بگیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حسین شاهمرادی، معاون بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: حدود ۳۳ درصد از کل کنسانتره و ۲۵ درصد از کل گندله کشور در کارخانجات فرآوری و گندله‌سازی شرکت گل‌گهر تولید می‌شود. البته سهم منطقه بزرگ گل‌گهر از تولید کشور در بخش کنسانتره ۴۳ و گندله ۳۳ درصد است. بنابراین، این شرکت بخش عمده‌ای از نیاز کنسانتره و گندله کارخانجات فولادی کشور را تامین می‌کند و نقش بی‌بدیلی در تامین زنجیره فولاد کشور دارد.

شاهمرادی افزود: این حجم از تولید مستلزم تامین حداقل ۲۸ میلیون تن سنگ آهن خام است که درحال‌حاضر فقط ۹ میلیون تن آن، از معدن شماره یک گل‌گهر که بهره‌برداری آن توسط ایمیدرو به گل‌گهر واگذار شده، تامین می‌شود و مجبور هستیم حدود ۷۰ درصد مابقی نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنیم. ذخایر باقی‌مانده منطقه معدنی گل‌گهر، حدود ۷۸۰ میلیون تن است که از این مقدار براساس قراردادهای موجود با ایمیدرو کمتر از ۲۰۰ میلیون تن به طور مستقیم و غیرمستقیم در اختیار گل‌گهر قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد توزیع ذخایر سنگ آهن گل‌گهر متناسب با میزان سرمایه‌گذاری، تولید و نیاز کارخانجات فرآوری این منطقه انجام نشده و این مسئله گل‌گهر را مجبور کرده بخشی از سنگ آهن خام مورد نیاز خود را از خارج از منطقه و حتی استان کرمان تامین کند؛ که موضوع نرخ تمام‌شده محصولات شرکت را به‌شدت افزایش و میزان تولید این شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بی‌توجهی به اکتشاف

معاون بازرگانی شرکت گل‌گهر معتقد است اکتشاف و استخراج سنگ آهن مستلزم سرمایه‌گذاری کلان و زمان‌بر بوده و متاسفانه در سال‌های اخیر این حوزه مورد کم‌توجهی قرار گرفته است. ضمن اینکه ذخایر سنگ آهن و پهنه‌های معدنی در اختیار دولت یا اشخاصی بوده که توان سرمایه‌گذاری در این حوزه را نداشته و درنتیجه توسعه این بخش به‌عنوان نخستین حلقه از زنجیره فولاد، متناسب با حلقه‌های پایین‌دست خود انجام نشده است.

شاهمرادی افزود: گل‌گهر یک شرکت توسعه‌محور است و نگاه توسعه‌ای مدیران و سهامداران آن طی ۲ دهه اخیر رشد قابل‌توجه این شرکت و افزایش جایگاه آن در بازار سرمایه را به‌ دنبال داشته و با مطالعه و رصد زنجیره تامین فولاد و تحلیل بازار، برنامه‌ریزی لازم برای توسعه شرکت تدوین و در دست اجراست. تفاهمنامه سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت گل‌گهر که در اوایل امسال منعقد شد، گواه این ادعا است. وی در ادامه افزود: این تفاهمنامه شامل ۳۶ طرح بزرگ اقتصادی با محورهای تکمیل زنجیره ارزشی فولاد، ورود به بازارهای جدید، تنوع جغرافیایی، توسعه زیرساخت، توسعه اکتشافات و... است. قطعا اجرای چنین طرح‌هایی موجب پیشرفت و آبادانی کشور، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه زیرساخت‌های کشور می‌شود. علاوه‌بر این، ورود گل‌گهر به سرمایه‌گذاری در استان سیستان و بلوچستان که با دید جهادی مدیران شرکت عملی شده است، کمک شایانی به ایجاد اشتغال پایدار و توسعه این استان کم‌برخوردار خواهد کرد.

تامین نیاز داخلی، اولویت است

شاهمرادی تاکید کرد: خط‌مشی شرکت در حوزه فروش و توزیع محصولات تولیدی، در مرحله اول تامین خوراک کارخانجات فولادی داخل کشور است که بسیار به آن پایبند است. این روش ضمن کمک به ایجاد ارزش افزوده بالاتر، در مسیر چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد کشور است. وی تصریح کرد: برمبنای این خط‌مشی و با هدف رفع نیاز داخل کشور، گل‌گهر در امسال تقریبا تمام گندله و کنسانتره فروش رفته خود را مطابق با سهمیه‌بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار شرکت‌های فولادی قرار داده است. هرچند به دلیل وجود مازاد گندله در کشور، کاهش تولید کارخانجات فولادی ناشی از قطع برق و همچنین ذخیره گندله توسط برخی شرکت‌ها، تقاضا برای این محصول در کشور کاهش یافته است.

معاون بازرگانی شرکت گل‌گهر خاطرنشان کرد: شرکت گل‌گهر در ۶ ماه‌ ابتدای امسال، موفق به فروش ۶، ۶۲۰، ۰۰۰ تن انواع محصولات شامل ۵، ۱۳۵، ۰۰۰ تن گندله، ۱، ۴۸۰، ۰۰۰ تن کنسانتره و مقداری اندکی نرمه گندله شده است. مبلغ ریالی فروش شرکت در این ۶ ماه به حدود ۲۳۰ هزار میلیارد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بالای ۵۰ درصدی داشته است. محصولات این شرکت بخش عمده‌ای از خوراک حداقل ۱۶ کارخانه فولادی داخل کشور را تامین می‌کند.

سخن پایانی

شرکت گل‌گهر در زمینه اکتشافات، در سال‌های اخیر فعالیت‌های قابل‌قبولی انجام داده و به‌تازگی نیز در جهت تامین تجهیزات و نوسازی و توسعه ناوگان حفاری که یکی از مشکلات اساسی این حوزه است، اقداماتی را آغاز کرده و امیدوار است با سرمایه‌گذاری در این بخش و ورود دانش و فناوری جدید به شناسایی و اکتشاف ذخایر جدید و رشد این حوزه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*