-

فولاد مبارکه تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی را دریافت کرد

شرکت فولاد مبارکه در نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی، موفق شد برای چهارمین‌بار تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی را از آن خود کند.

به گزارش ایراسین، نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی ٣ اسفند با موضوع «تعالی و نوآوری پایدار سازمانی» در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی کشور برگزار شد. در این همایش، سازمان‌های سرآمد در بخش‌های ساخت و تولید، خدمات، آموزش و عمومی پس از ارزیابی توسط کارشناسان انتخاب شدند که شرکت فولاد مبارکه توانست در بخش تولید موفق به تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی کشور شود. در این مراسم که با معرفی سازمان‌های برتر و اهدای جوایز این سازمان‌ها برگزار شد، تعدادی از مقامات، مدیران شرکت‌ها و صاحب‌نظران این حوزه به سخنرانی پرداختند.
محمد ناظمی هرندی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به موفقیت این سازمان در کسب چهارمین تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی، نگرش سیستمی و توسعه قابلیت‌های سازمانی را رمز موفقیت فولاد مبارکه در مسیر تعالی سازمانی دانست و اظهار کرد: از بدو تاسیس کارخانه با نگاهی که مدیران دوران ساخت و بهره‌برداری به این بنگاه داشته‌اند، همواره نگرش سیستمی در سازمان به‌عنوان یک ارزش، پشتیبانی و تقویت شده و اکنون به صورت یک فرهنگ در سازمان نهادینه شده است.


حفظ سطوح بالای تعالی
وی با اشاره به نقش رهبران در ایجاد فرهنگ تعالی افزود: نقش اصلی در تعالی سازمان‌ها برعهده رهبران آن سازمان‌هاست و مولفه‌هایی همچون آینده‌نگری و الهام‌بخشی از ابعاد اصلی شایستگی رهبران در سازمان‌های متعالی به شمار می‌رود؛ رهبران سازمان هستند که از طریق ایجاد دلبستگی در کارکنان، اهداف و استراتژی‌های سازمان را به منظور خلق ارزش برای ذی‌نفعان راهبری و هدایت می‌کنند.
معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه، حفظ سطوح بالای تعالی را از دستیابی به آن سخت‌تر دانست و با اشاره به اینکه در فولاد مبارکه از طریق طراحی سیستم‌های مدیریتی، توسعه فرهنگ مشارکت و حل مسئله، کار تیمی و ایجاد ساختار تحول همواره تلاش شده به حرکت در مسیر رشد و تعالی خللی وارد نشود، حضور در سطوح بالای تعالی سازمانی طی ۲۰ سال گذشته را نشان از موفقیت این الگو دانست.
گسترش فرهنگ تعالی و توسعه قابلیت‌های سازمانی
وی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر فولاد مبارکه با رشد و توسعه در حوزه‌های مختلف به گروهی به وسعت ایران تبدیل شده است، گسترش فرهنگ تعالی و توسعه قابلیت‌های سازمانی در سطح گروه فولاد مبارکه را از سیاست‌های اصلی این سازمان برشمرد و حضور ۱۰ شرکت از گروه فولاد مبارکه در فرآیند ارزیابی سال ۱۴۰۰ را ناشی از این مهم دانست.
ناظمی هرندی از همه کارکنان فولاد مبارکه که نقش اصلی در این موفقیت را ایفا کردند، تشکر و قدردانی کرد و گفت: مسیر تعالی پایان ندارد و امیدواریم بتوانیم به‌عنوان الگوی ملی بنگاهداری نقش خود را در رشد و توسعه صنعتی کشور به‌خوبی ایفا کنیم.


کاربردهای روزافزون مدل‌ تعالی سازمانی
سیامک شجاعی، مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی شرکت فولاد مبارکه نیز درباره این دستاورد، اظهار کرد: مدل‌های تعالی سازمانی در دنیا متناسب با فضای کسب‌وکار به‌عنوان چارچوبی برای ارزیابی عملکرد و سنجش میزان موفقیت سازمان‌ها در استقرار سیستم‌های نوین مدیریتی، کاربردهای روزافزونی پیدا کرده‌اند.
وی افزود: این مدل‌ها در واقع با ایجاد یک زبان مشترک عملکرد سازمان‌ها در کسب نتایج مورد انتظار را می‌سنجند که قدیمی‌ترین مدل در دنیا مدل دمینگ و متعلق به ژاپن است؛ مدلی که از سال ۱۹۵۰ طراحی و اجرا شده است.
مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: در ایران نیز مدل تعالی سازمانی و جایزه ملی تعالی سازمانی از سال ۱۳۸۲ توسط موسسه مطالعات و بهره‌وری منابع انسانی راه‌اندازی شد؛ چارچوب اصلی مدل تعالی سازمانی ایران برگرفته از مدل تعالی سازمانی اروپا یا همان EFQM است که طی سال‌های اخیر چندین بار مورد بازبینی قرار گرفته و آخرین ویرایش آن در سال ۱۴۰۰ معرفی شده است.
وی مفاهیم بنیادین، معیارها و منطق ارزیابی را ارکان این الگو دانست و بیان کرد: مفاهیم بنیادین در واقع ارزش‌ها و اصول این الگو بوده که معیارهای مدل مبتنی‌بر آنها طراحی شده است.
شجاعی خاطرنشان کرد: معیارهای مدل در ۲ بخش طراحی شده‌اند که بخش اول شامل رویکردهای یک سازمان متعالی در حوزه رهبری، استراتژی، کارکنان، قابلیت‌ها، مشتریان و عملیات و بخش دوم شامل نتایج حوزه ذی‌نفعان شامل مشتریان، کارکنان، جامعه، همکاران تجاری و تامین‌کنندگان و همچنین نتایج سازمانی است.

معدن
وی اذعان کرد: روش ارزیابی معیارها مبتنی‌بر منطقی به نام منطق رادار طراحی شده که رویکردها و نتایج سازمان را با توجه به مولفه‌های متنوعی مورد سنجش قرار می‌دهد و در نهایت سطح تعالی سازمان با توجه به امتیاز کسب شده در بازه ۱۰۰۰ امتیازی مشخص می‌شود.
مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به سطوح تعالی تعریف‌شده برای این جایزه تاکید کرد: سطح گواهی تعهد به تعالی، تقدیرنامه یک ستاره (امتیاز بیش از ۲۵۰)، تقدیرنامه دو ستاره (امتیاز بیش از ۳۰۰)، تقدیرنامه سه ستاره (امتیاز بیش از ۳۵۰)، تقدیرنامه چهار ستاره (امتیاز بیش از ۴۰۰)، تندیس بلورین (امتیاز بیش از ۴۵۰)، تندیس سیمین (امتیاز بیش از ۵۵۰) و تندیس زرین (امتیاز بیش از ۶۵۰) است.
وی با بیان اینکه از اهداف برگزاری این همایش می‌توان به ایجاد فضای رقابتی برای تعالی سازمان‌ها، کمک به شناسایی نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود در سازمان و ایجاد فضایی برای تبادل تجربیات موفق اشاره کرد، گفت: فرآیند ارزیابی بدین صورت است که ابتدا سازمان‌ها گزارشی با عنوان اظهارنامه تعالی که مبتنی‌بر معیارهای مدل، تهیه شده به دبیرخانه جایزه ارسال می‌کنند و پس از آن سازمان متقاضی توسط تیم ارزیابی که از مدیران یا کارشناسان سایر حوزه‌های کسب‌وکار است مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
شجاعی بیان کرد: تیم ارزیابی ابتدا اظهارنامه تعالی سازمانی را مورد بررسی قرار داده، سپس برای رفع ابهام و دریافت پاسخ سوالات خود در محل شرکت متقاضی حضور می‌یابد؛ در نهایت براساس اجماع تیم ارزیابی امتیاز نهایی سازمان مشخص و گزارش بازخورد شامل نقاط قوت و حوزه‌های قابل بهبود برمبنای معیارهای مدل به سازمان ارائه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین