-
ایران در انتظار نشانه‌هایی از اراده و جدیت واشنگتن

روزهای حساس گفت‌وگو

دور هشتم مذاکرات احیای برجام که از ۶ دی‌ماه در وین آغاز شده، یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری درباره برخی موضوعات اختلافی هستند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند گفت‌وگوها باوجود پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.

در حالی که در روزهای اخیر مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین روزهای حساس و مهمی را طی می‌کند، ایران و کشورهای ۱+۴ همچنان در انتظار اخذ تصمیمات سیاسی و نشانه‌هایی از اراده و جدیت واشنگتن برای رسیدن به توافق هستند.
مذاکرات وین این روزها در حالی پیگیری می‌شود که مدت‌هاست جمهوری اسلامی ایران تصمیم خود را گرفته و به‌اذعان همه طرف‌های حاضر در وین، پیشرفت در روند مذاکرات تنها به تصمیمات سیاسی واشنگتن بستگی دارد.
به گزارش ایرنا حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در دیدار با خوزه مانوئل آلبارز، وزیر خارجه اسپانیا درباره مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین گفت: گفت‌وگوها در وین به نقطه‌ای رسیده که نیازمند اتخاذ تصمیمات سیاسی طرف غربی برای رسیدن به توافق هستیم و در این راستا ۳ کشور اروپایی باید به نقش خود به‌عنوان اعضای برجام‌ توجه و تلاش کنند حقوق و منافع مشروع ایران رعایت شود.
امیرعبداللهیان در ادامه دیدارهای خود در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، با جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد. وی در این دیدار با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تمامی ابتکارات و پیشنهادات ممکن را ارائه کرده، اظهار کرد: اکنون وقت آن رسیده که امریکا و ۳ کشور اروپایی نیز با اخذ تصمیم‌های سیاسی لازم، نشان دهند اراده واقعی برای رسیدن به توافق در کمترین زمان را دارند.


منتظر تصمیمات اروپا و امریکا هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: گفت‌وگوها پیشرفت‌های بسیار قابل‌توجهی داشته و منتظر تصمیمات اروپا و امریکا هستیم.
سعید خطیب‌زاده در نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی درباره لغو تحریم‌های غیرهسته‌ای در مذاکرات وین گفت: هیات جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت از تهران، پیشنهادات خود را درباره موضوعات باقیمانده به صورت مکتوب ارائه داد.
آنچه که مسلم است در چارچوب گفت‌وگوها همه تحریم‌ها فارغ از برچسب‌های زده شده و ناهمخوان با تعهدات طرف مقابل و مانع انتفاع اقتصادی از برجام باید مرتفع شود؛ این جزء اصول ما بوده و تا امروز هم پیگیری شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: گفت‌وگوها پیشرفت‌های بسیار قابل‌توجهی داشته است. البته دامنه و تعداد موضوعات کاهش جدی پیدا کرده، اما موضوعاتی هم که باقی مانده، سخت‌ترین، کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی هستند که باید حل شوند.
وی گفت: اگر به نقطه‌ای برسیم که طرف مقابل تصور کند از خطوط قرمز خود و منافع و حقوق مردم عبور می‌کنیم یا به هر دلیلی به توافق نرسیم، هیچ‌گاه با حقوق مردم بزرگ ایران مصالحه نخواهیم کرد.
وی همچنین درباره نامه ۲۵۰ نماینده مجلس به رئیس‌جمهوری درباره اخذ تضمین از امریکا در مذاکرات وین، گفت: نمایندگان ملت در مجلس می‎دانند که مذاکره‌کنندگان ملت در وین با چه دقت و سختی در حال مذاکره هستند تا حداکثر خطوط تعیین شده در شورای‌عالی امنیت ملی اجرایی و پیاده‌سازی شود. تا به نقطه توافق برسیم راه قابل‌توجهی باقی مانده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات بین ایران و عربستان، گفت: همکاران من در عربستان سعودی می‌دانند هر گفت‌وگو و مذاکره‌ای برای ثمربخش بودن، دو پایه‌ اصلی دارد؛ یکی استمرار و دیگری اراده واقعی در اطراف مذاکره برای رسیدن به نتایج خوب از گفت‌وگوها. اگر این دو یعنی هم استمرار و هم اراده واقعی برای رسیدن به نتایج خوب از گفت‌وگوها هر چه زودتر در همکاران ما در عربستان تجمیع شود، شاهد گفت‌وگوهای ثمربخش خواهیم بود.


توافق وین، ضعیف‌تر از برجام ۲۰۱۵ نخواهد بود
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توئیتری برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه توافق حاصل از مذاکرات وین ضعیف‌تر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خواهد بود را رد کرد.
به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توئیترش نوشت: برخی تحلیلگران در انتظار برای احیای توافق هسته‌ای، ادعا می‌کنند توافق «ضعیف‌تر» خواهد بود. این صحت ندارد. ما شاهد برجام [توافق هسته‌ای] به‌شکل اصلی آن خواهیم بود که طبیعتا ضعیف‌تر از سال ۲۰۱۵ [زمانی که توافق انجام شد] نخواهد بود. در همین حال وزیر امور خارجه عربستان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات احیای برجام و توافق با ایران گفت‌وگو کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*