-

توافق وین، ریزش قیمت‌ها

شمارش معکوس برای پایان مذاکرات در وین پیرامون آینده توافق هسته‌ای ایران آغاز شده است. روز شنبه خبرگزاری رویترز در خبری از مذاکرات وین به نقل از یک منبع آگاه نوشت: « توافق در مذاکرات وین می‌تواند خیلی زود به‌دست آید. متن مذاکرات بسیار، بسیار نزدیک به توافق نهایی است.»

خبرگزاری‌های دیگر نیز در ادامه این خبر رویترز خبر از احتمال دستیابی به توافق تا ۲ هفته آینده دادند. انتشار خبر رویترز مبنی بر دست یافتن به متن پیش‌نویس احیای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، بازارهای دارایی در ایران به‌ویژه بازار آزاد ارز را به‌هم ریخت. به‌علاوه اینکه رویترز در گزارش خود مدعی آزادسازی تمام پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و البته تبادل زندانیان امریکایی در ایران پس از توافق هسته‌ای شده بود؛ موضوعی که بلافاصله با واکنش منفی دستگاه دیپلماسی ایران مواجه شد و مقامات وزارت خارجه وجود این پیش‌نویس را تکذیب کردند. همزمان با این گزارش رویترز، روزنامه «هاآرتص» نیز از احتمال امضای قریب‌الوقوع توافق هسته‌ای خبر داده و نوشته بود این توافق جدید تفاوت چندانی با نسخه قبلی برجام ندارد.
۶ شرط مجلس برای توافق در وین
۲۵۰ نماینده مجلس در بیانیه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری تاکید کردند با خط قرمز قرار دادن منافع ملت ایران بدون اخذ تضامین لازم متعهد به هیچ توافقی با بدعهدان نشوید.
به گزارش خانه ملت، در نشست علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای با امضای ۲۵۰ نفر از نمایندگان خطاب به رئیس‌‌جمهوری قرائت شد. در این بیانیه خطاب به رئیس‌جمهوری آمده است: «مذاکرات ایران در زمینه رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران به نقطه حساسی رسیده است. ما نمایندگان ضمن تشکر از دیپلماسی فعال و عزتمندانه حضرتعالی و تیم مذاکرات ضمن همکاری‌های لازم توجه شما و مسئولان مذاکرات را به نکات زیر جلب می‌کنیم:
۱- دولت ظالم و تروریست امریکا و نیز دنباله‌روان ضعیف و ذلیل امریکا یعنی ۳ کشور اروپایی در طول ۸ سال گذشته نشان دادند به هیچ تعهدی پایبند نبوده و از هر وسیله ممکن برای ضربه وارد کردن به منافع ملت ایران استفاده و حتی خلاف تمام قوانین دنیا دارو را نیز علیه ملت ایران تحریم کردند؛ بر این اساس باید از تجربیات سابق درس عبرت بگیریم و با خط قرمز قرار دادن منافع ملت ایران بدون اخذ تضامین لازم متعهد به هیچ توافقی با بدعهدان نشویم.
۲- دولت تروریست امریکا و سایر کشورهای عهدشکن غربی باید تضمین دهند که از برجام خارج نمی‌شوند.
۳- رژیم امریکا و سایر کشورهای طرف برجام باید تعهد دهند که از مکانیسم ماشه استفاده نخواهند
کرد.
۴- رژیم امریکا و ۳ کشور اروپایی باید به ملت ایران تعهد دهند که تحریم‌ها علیه ملت ایران به بهانه‌های واهی هسته‌ای، تروریسم، موشکی و حقوق بشر را لغو کنند؛ از جمله باید تحریم‌های کاتسا، کاتسا یوترن و آیسا حذف شود.
۵- در مقام اجرا باید ابتدا امریکا و سایر بدعهدان برجام به تعهدات خود در قبال تحریم‌ها عمل کنند و بعد از راستی‌آزمایی ایران به سراغ انجام تعهدات خود رفته و آن را انجام دهد.
۶- مطابق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است انجام تعهدات طرف غربی در لغو تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های نفتی، بانکی و بازگشت پول صادرات به صورت بانکی و بدون هیچ مشکلی را به مجلس شورای اسلامی گزارش کند و در صورت تایید و تصویب، مجلس می‌تواند نسبت به گام‌های کاهشی در زمینه هسته‌ای اقدام
کند.
مذاکرات وین، ‌محور گفت‌وگوی سران کشورها
روز شنبه جلسه دوجانبه میان هیات‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران و روسیه به ریاست علی باقری و میخائیل اولیانوف برگزار شد. مذاکره‌کننده ارشد کشورمان همچنین پیش از نشست دوجانبه با اولیانوف، با انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها دیدار کرد. رایزنی‌ها با برگزاری جلسه‌ای دوجانبه میان هیات‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران و چین به ریاست علی باقری و وانگ کوان مذاکره‌کنندگان ارشد دو کشور ادامه پیدا کرد.
به گزارش ایرنا، کنفرانس امنیتی مونیخ نیز میزبان بسیاری از رؤسا و وزرای خارجه کشورها بود. حسین امیرعبداللهیان به‌عنوان نماینده ایران با رؤسا و نمایندگان بسیاری از این کشورها دیدار و درباره موضوعاتی مانند مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین دیدار و گفت‌وگو کرد.
در حاشیه پنجاه‌وهشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ، وزیر امور خارجه کشورمان با الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش، درباره موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین‌المللی از جمله مذاکرات جاری در وین گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
وی با بیان اهمیت خطوط قرمز ایران و عدم امکان نادیده گرفتن آنها در وین تصریح کرد: اگر انتخاب نهایی میان عدم توافق از یک سو و گذر کردن از منافع مردم ایران -به‌عنوان خط قرمز ما- از سوی دیگر باشد، انتخاب قطعی تهران احترام به منافع ملی و عدم عبور از خطوط قرمز منطقی و مشروع جمهوری اسلامی ایران است.
امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه پنجاه‌وهشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ، در دیدار با ووپکه هوکسترا، وزیر خارجه هلند با تشریح آخرین وضعیت روند مذکرات رفع تحریم‌های کشورمان در وین، بر موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت رفع همه تحریم‌های ناهمخوان با برجام و لزوم توجه به رعایت خطوط قرمز کشورمان در روند مذاکرات تاکید کرد. وزیر امور خارجه با رد برخی اظهارات در زمینه تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی، تاکید کرد: تهران کیفیت توافق را در کنار عنصر زمان می‌بیند و اگر همین امروز به خواسته‌های مشروع تهران توجه شود، می‌توان در وین به توافق دست یافت. ضروری است در این گام‌های آخر طرف مقابل اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه‌ای نکشاند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، درباره مذکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، با اشاره به جدی و فشرده بودن گفت‌وگوها خاطرنشان کرد: پیشرفت‌ها در روند مذاکرات قابل‌توجه است، اما هنوز طرف مقابل در برخی موضوعات کلیدی باید در تامین حقوق و منافع مشروع ایران تصمیم‌های جدی سیاسی اتخاذ کند و اراده عملی خود را نشان بدهد.
در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک در وین با محوریت لغو تحریم‌ها، میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها دیدار و گفت‌وگو کرد.
میخائیل اولیانوف با انتشار پیامی با اشاره به رایزنی دو طرف در زمینه موضوعات باقیمانده‌ای که باید به‌منظور نهایی کردن توافق وین حل‌وفصل شود، تصریح کرد: هنوز زمان مناسبی برای استراحت نیست.
وزیر امور خارجه فرانسه نیز در دیدار با همتای امریکایی بر ضرورت به نتیجه رسیدن مذاکرات بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد. ژان ایو لودریان پس از دیدار با آنتونی بلینکن در توئیتی یکی از مسائل مطرح شده را ضرورت به نتیجه رسیدن مذاکرات بازگشت به برجام عنوان کرد. وی در این توئیت نوشت: در دیدار با بلینکن در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، هماهنگی دو کشور (امریکا و فرانسه) در بحران روسیه، ضرورت به نتیجه رسیدن مذاکرات بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران و مسئله صحرای افریقا، مطرح شد.
توافق با ایران به سود همه خواهد بود
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در نشستی در مؤسسه سلطنتی روابط بین‌الملل چتم‌هاوس انگلیس گفت: رسیدن به توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران به سود همه طرف‌ها خواهد بود و امیدواریم بعد از این توافق، توافقی میان ایران و کشورهای عربی خلیج (فارس) حاصل شود.
به گزارش ایسنا به نقل از النشره، وی تاکید کرد: قطر ارتباط قوی با ایران و امریکا و طرف‌های دیگر در زمینه برجام دارد. ما تلاش می‌کنیم در پر کردن شکاف‌ها سهیم باشیم، زیرا توافق و مذاکره با کشورهایی در حال برگزاری است که فاصله جغرافیایی زیادی با ایران دارند، این درحالی است که ما در همسایگی ایران زندگی می‌کنیم. عبدالرحمن آل‌ثانی گفت: رسیدن به توافق و رسیدن به تفاهم با مقامات ایرانی به سود کشورش نیز خواهد بود و امیدواریم بعد از آن تفاهمی منطقه‌ای میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) به‌دست بیاید. وزیر خارجه قطر در ادامه از همه طرف‌ها خواست که نقشی سازنده و مثبت در تمامی ابتکارعمل‌ها داشته باشند و نسبت به رسیدن به نتایج مثبت در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.
سخن پایانی
دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ها که از ۶ دی‌ آغاز شده ‌بود با گذشت بیش از ۵۰ روز همچنان در جریان است؛ مذاکراتی با چند وقفه‌ که البته طولانی‌ترین و پیچیده‌ترین دور از گفت‌وگوها به‌شمار می‌رود. بنا بر آخرین اخبار مخابره شده از پایتخت اتریش، شرکت‌کنندگان مشغول تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در زمینه برخی موضوعات اختلافی هستند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند گفت‌وگوها باوجود پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است. تحرکات اخیر و اخباری که از وین می‌رسد، نشان می‌دهد همه مذاکره‌کنندگان در انتظار تصمیم سیاسی امریکا هستند و تنها در صورتی می‌توان آینده‌ای را برای گفت‌وگوهای وین متصور بود که واشنگتن تصمیم‌های لازم را در حوزه رفع تحریم‌ها بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*