-

بـوی مـاه مهـر

روز اول مهر یکی از روزهای خاطره‌انگیز برای دانش‌آموزان، به‌ویژه کلاس‌اولی‌ها است، زیرا تجربه‌ای جدید در زندگی برای‌شان رقم می‌خورد.

پس از تعطیلات سه ‌ ماهه تابستان دیگر وقت تلاش و کوشش دانش ‌ آموزان فرا می ‌ رسد و باید به مدرسه بروند و علم بیاموزند. امسال آغاز ماه مهر باتوجه به تاثیر کرونا بر نحوه آموزش در ۲ سال گذشته رنگ و بوی دیگری دارد.

جشن شکوفه ها در راه است

وزیر آموزش و پرورش درباره زمان آغاز سال تحصیلی و برگزاری «جشن شکوفه ‌ ها» گفت: جشن شکوفه ‌ ها روز پنجشنبه، ۳۱ شهریور برگزار می ‌ شود.

نوری ادامه داد: اول مهر جمعه است و سال تحصیلی جدید از روز شنبه، 2 مهر آغاز می ‌ شود؛ به ‌ عبارت دیگر مدارس کشور از دوم مهر بازگشایی می ‌ شوند و همه دانش ‌ آموزان در تمام مقاطع به مدرسه می ‌ روند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: برای برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی نیز باید با ریاست ‌ جمهوری هماهنگ شویم و ببینیم چه روزی فرصت می ‌ دهند که احتمالا همان روز شنبه، 2 مهر خواهد بود.

نوری همچنین با بیان اینکه رسانه یکی از ارکان تربیت محسوب می ‌ شوند، اظهار کرد: رسانه در کنار ارکانی چون خانواده، حکومت و نهادهای غیردولتی قرار می ‌ گیرد و به ‌ عنوان حلقه واسطی میان این ارکان نقش ایفا می ‌ کند.

رسانه می ‌ تواند در راستای ماموریت ‌ ها و رسالت ‌ هایی که دارد به ما در پیشبرد اهداف آموزش ‌ وپرورش کمک کند.

آغاز به کار «مدرسه مجازی ایران»

مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر اعلام کرد «مدرسه مجازی ایران» نیز به ‌ زودی افتتاح خواهد شد تا آموزش مجازی و ترکیبی به دانش ‌ آموزانی که شرایط حضور در مدرسه را ندارند از این طریق انجام شود و این گروه نیز تحت آموزش قرار بگیرند.

حمیدرضا خان ‌ محمدی در نشستی خبری که با موضوع توزیع نوشت ‌ افزار ایرانی- اسلامی و بازدید از فرآیند توزیع استانی نوشت ‌ افزار برگزار شد، گفت: معتقدیم توسعه ظرفیت ‌ های موجود در عرصه تولید محصولات نوشت ‌ افزار ایرانی تنها در آموزش و پرورش و با اهتمام کانون فرهنگی کودکان و نوجوانان قابل تحقق است.

وی افزود: این مهم باید به ‌ گونه ‌ ای رقم بخورد که همه نوشت ‌ افزار و ابزار مورداستفاده دانش ‌ آموزان ایرانی، ساخت ایران باشد. وقتی دانش ‌ آموزان ما از نوشت ‌ افزاری استفاده می ‌ کنند که توسط متخصصان و تولیدگران ایرانی ساخته شده حس خودباوری در وجودشان تقویت می ‌ شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر با اشاره به توزیع و عرضه مستقیم نوشت ‌ افزار ایرانی در شهرهای مختلف که امکان آن به ‌ تازگی از طریق سایت «دیجی ‌ کانون» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراهم شده، اظهار کرد: وقتی استفاده ار نوشت ‌ افزار ایرانی به فرهنگ تبدیل شود، دانش ‌ آموزان دیگر به لوازم ‌ التحریر خارجی نگاه نمی ‌ کنند.

خان ‌ محمدی در پاسخ به پرسشی درباره بازماندگی از تحصیل نیز گفت: نرخ بازماندگی از تحصیل دوران کرونا با قبل کرونا تفاوت چندانی ندارد که یک علت آن استفاده از ابزار فناورانه برای ادامه آموزش بود، اما آنچه اکنون با آن مواجهیم چالشی است که اگر درست برنامه ‌ ریزی نشود ممکن است در مهر و آبان اتفاق بیفتد. باید ببینیم از افرادی که ثبت ‌ نام کرده ‌ اند چه تعداد در کلاس درس حضور نمی ‌ یابند.

عرضه مستقیم نوشت افزار ایرانی

وی با اشاره به اینکه بنا داریم یک میلیون بسته لوازم ‌ التحریر را با مشارکت نهادهای خیریه و گروه ‌ های جهادی در قالب «پویش همه حاضر» توزیع کنیم، افزود: امکان اهدای بسته لوازم ‌ التحریر در طرح عرضه مستقیم نوشت ‌ افزار از طریق سایت «دیجی کانون» نیز وجود دارد تا دانش ‌ آموزی به ‌ علت هزینه نوشت ‌ افزار از مدرسه باز نماند و بخشی از بار مردم نیازمند سبک شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر ادامه داد: ما کتب درسی دانش ‌ آموزان بازمانده و نیازمند را نیز تامین خواهیم کرد.

در آموزش و پرورش باوجود همه مشکلات و گرفتاری ‌ ها ابتدای مهر میزبان همه دانش ‌ آموزان خواهیم بود.

اگر گروه ‌ های مردم ‌ نهاد و رسانه ‌ ها دانش ‌ آموزان بازمانده را می ‌ شناسند به دفاتر قرارگاه در ادارات اطلاع دهند تا بتوانیم آنها را به مدرسه برگردانیم.

خان ‌ محمدی با بیان اینکه دو تفاهمنامه خوب با دو خیریه منعقد کردیم تا برای آموزش ۱۰ هزار دانش ‌ آموز که به ‌ دلایل مختلف در سیستان ‌ وبلوچستان دسترسی به آموزش ندارند، برنامه ‌ ریزی کنند، گفت: مدرسه مجازی ایران نیز به ‌ زودی افتتاح خواهد شد که آموزش مجازی و ترکیبی به دانش ‌ آموزانی که شرایط حضور در مدرسه را ندارند ارائه شود تا این گروه نیز تحت آموزش قرار بگیرند.

سخن پایانی

هیاهوی بچه ‌ ها و بوی مدرسه این بار نه در مهر که با طراوت بهاری به مشام می ‌ رسد و آموزش از پشت رایانه و گوشی ‌ های تلفن همراه به کلاس ‌ های درس و مدرسه بازگشته است.

با فروکش تب کرونا، براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، آموزش در کشورمان حضوری شده و تصمیم بر این است با رعایت دستورالعمل ‌ های بهداشتی نحوه آموزش دانش ‌ آموزان به دوران قبل از کرونا بازگردد.

هر چند این اقدام با استقبال اکثریت والدین و دانش ‌ آموزان مواجه شده، اما مخالفان نیز دلایل خود را برای غیرحضوری شدن فرآیند یادگیری و یاددهی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*