مسائل مهم اقتصادی در دولت سیزدهم
دولت سیزدهم با تمام فرازونشیبهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور در حال استقرار و انسجام است.
این دولت با سیل عظیمی از نیازها و خواستههای مختلف بهویژه در حوزه اقتصاد روبهرو است؛ اقتصادی که آثار و عوامل تب و لرز و فشار خون بالای آن حداقل ۵ دهه است که ادامه دارد و چندین بار به اتاق جراحی و بستری در ICU برده شده، اما هنوز درمان قطعی نیافته و در مقابل هر تکانه و اندک لرزهای، ناپایدار است.دولت هماکنون با دهها مشکل اقتصادی انباشته شده مواجه است؛ هرچند برخی از آنها باتوجه به تغییرات محیطی، چهره دیگری پیداکرده یا ضریب اهمیتشان، کاهش یا افزایش یافته است.
در داخل کشور کماکان موضوع تورم زمامگسیخته، کاهش ارزش پول ملی، بیکاری مزمن و فزاینده، کاهش رشد اقتصادی، کنترل و هدایت نشدن نقدینگی به سمت تولید و ایجاد زیرساختها، ناتوانی در جذب سرمایهگذاری خارجی، کند بودن روند سرمایهگذاری بخش خصوصی، نبود بهرهبرداری مطلوب از ظرفیتهای موجود، افزایش ضریب جینی و گسترش فقر عمومی، استمرار وابستگی به درآمدهای نفتی، استقرار نیافتن نظام جامع مالیاتی و.. مشهود است.
درباره محیط بینالمللی نیز کمتوجهی به ظرفیتهای تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه (۱۵ کشور با جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ میلیون نفر و حجم تجاری حدود ۱۴۰۰ میلیارد دلار که سهم ایران معادل ۲ درصد است)، تشنج مدام در روابط با جهان و نبود ثبات و اعتماد به رفع این تنشها در روابط منطقهای و جهانی، وجود تحریم و آثار اقتصادی و روانی آن بر شرکتهای جهانی طرف مذاکره و قرارداد با ایران، بلوکه شدن بخش زیادی از درآمدهای کشور در بانکهای خارجی و... قابل ذکر است؛ بهتعبیری عامیانه اقتصاد ایران بین تیغههای قیچی تیز و برنده درگیر و گرفتار شده است.
نتیجه و خروجی این چالشها برای جامعه ۸۵ میلیون نفری ایران با داشتن جمعیتی جوان، توقعات و انتظارات بالا و بعضا بحق، سطح تحصیلات و بهره هوشی بالا، توان مقایسه شاخصهای رشد و پیشرفت با کشورهای نمونه و بمباران اطلاعاتی رسانههای مختلف، فشارهای گوناگونی را بر دولتها از جمله دولت جدیدالتاسیس وارد کرده و خواهد کرد.
عامه مردم بهویژه قشر نخبه و روشنفکر، توقع یک نوع خانهتکانی در نظام اقتصادی کشور را دارند؛ اقتصادی که دچار بیماریهای مزمن است و اطبای اقتصادی نیز در طول این چند دهه نسخ و داروهای مختلفی را تجویز کردهاند که یا ریشهها و عوامل اصلی بیماری، ناشناخته مانده و داروها مساعد رفع آن بیماری نبوده یا بیمار طبق دستورات اطبا عمل نکرده است. ساختارهای سازمانی و قدرت اجرایی و نظام بروکراسی و مدیران عالی کشور و... نیز در این فرآیند، ضمن هزینههای کلان، وقت و زمان را از دست دادهاند. نتیجهای که هماکنون حاصل شده اینکه اقتصاد بیمار کشور، مانند فردی مفلوج است که بر ویلچر سوار است و باید عدهای نیز از آن پرستاری کنند.
بهنظر میرسد بهدلیل تشخیص داده نشدن صحیح بیماریهای اقتصادی، هماهنگی و هارمونی مناسبی نیز بین اطبای اقتصادی و داروهای تجویز شده نبوده است؛ هرچند برخی از عوامل و متغیرها نیز قابل پیشبینی یا تحت کنترل نبوده است، مانند خروج امریکا از توافق برجام و.... سیاستها و راهبردهایی چون اقتصاد مقاومتی بهدلیل مشکلات ارزی و بلوکه کردن داراییها و افزایش نرخ تورم بهویژه خرید مواد اولیه موردنیاز یا ماشینآلات و تجهیزات با مشکل مواجه شده و هزاران طرح نیمهتمام نیز راکد مانده، این در حالی است که از ظرفیتهای موجود سرمایهگذاری شده بهرهبرداری مناسب و مطلوب نمیشود.
بدون شک تداوم این مصادیق، نهتنها باعث کاهش تولید میشود، بلکه بستر لازم را برای استهلاک داراییها و افزایش نرخ تمام شده، کاهش کیفیت، خریداری نشدن فناوریهای نوین و در مجموع نقصان رقابتپذیری و قدرت حضور در تجارت جهانی را بهشدت فراهم کرده است. پرواضح است که پرداختن به راهکارهای اساسی در این مقاله چندان مقدور نیست، اما میتوان به برخی از موارد اساسی آنها اشاره کرد:
۱- تبیین اهداف، سیاستها و راهبردهای اقتصادی در چارچوب سیاستهای کلان و چشمانداز اقتصادی کشور
۲- هماهنگی و همگرایی بین اعضای تیم اقتصادی دولت
۳- هماهنگی بین سران ۳ قوه بهویژه در حوزه مسائل اقتصادی و تیم اقتصادی دولت
۴- هدایت نقدینگی سرگردان در مسیر رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد زیرساختهای موردنیاز
۵- در اولویت قرار دادن رفع مشکلات اقتصادی برخی مناطق و استانها که تاکنون مورد توجه نبوده یا کمتر به آنها توجه شده است، مانند خوزستان و...
۶- انتخاب وزرا و معاونان و مدیران کل متخصص و استراتژیک، بدون هر نوع وابستگی خاص و اصلاح ساختار سازمانی، قوانین و مقررات اجرایی دستگاههای متولی در راستای چابکی و چالاکی آنها و توان تحقق اهداف موردنظر
۷- اتخاذ رویکرد تعامل مناسب با جهان بهویژه کشورهای منطقه و همسایه و پیوند با آنها در مسائل اقتصادی و تجاری
۸- تاکید بیشتر بر رفع مشکلات و موانع تولید در راستای پایهگذاری و ایجاد سنگ بنای پایدار و قوی اقتصاد مقاومتی
۹- تشویق بخش خصوصی به سرمایهگذاری با اصلاح و حذف عوامل بازدارنده و تقویت سازمانهای مردمنهاد و تشکلهای تخصصی
۱۰- توسعه سرمایهگذاری و حمایت از شرکتهای دانشبنیان در راستای تقویت و کاربردی کردن دانش و علوم جدید و کاهش فاصله فناوری با جهان پیشرفته
۱۱- کوچکسازی ساختار دولت باتوجه به وجود هزاران فارغالتحصیل بیکار و آموزشدیده از طریق حمایت و گسترش شرکتهای خصوصی و تعاونی
۱۲- بهبود نظام مدیریت سرمایه در کشور از جمله بورس و اوراق بهادار و اصلاح قوانین مربوط و...
۱۳- برخورد شدید با مفاسد اقتصادی و بروزآوری قوانین و افزایش قدرت بازدارندگی آنها و تقویت نظامهای نظارتی و...
مقتدالانام روانبخش- عضو هیات علمی دانشگاه