-

حادثه برای رئیس جمهور

عصر دیروز خبرهایی روی خروجی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ّهای گروهی قرار گرفت که از وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهوری در جنگل دیزمار مرکزی بین روستای برازین و اردشیری استان آذربایجان شرقی حکایت داشت.

حادثه برای رئیس جمهور

عصر دیروز خبرهایی روی خروجی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ّهای گروهی قرار گرفت که از وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهوری در جنگل دیزمار مرکزی بین روستای برازین و اردشیری استان آذربایجان شرقی حکایت داشت. روز گذشته بالگرد حامل رئیس‌جمهوری که برای افتتاح سد مشترک قیزقلعه‌سی روی رودخانه مرزی ارس به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر برگشت دچار سانحه شد. در کاروان همراه رئیسی، ۳ بالگرد حضور داشته‌اند که دو بالگرد حامل برخی وزرا و مسئولان از جمله علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو و مهرداد‌ بذرپاش وزیر راه که در بالگردهای دیگر حضور داشتند، سالم به مقصد رسیدند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی از دیگر سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهوری بودند.
سخنگوی دولت با اعلام خبر برگزاری جلسه هیات دولت و ارائه آخرین گزارش‌ها از سانحه گفت: معاون اجرایی رئیس‌جمهوری به همراه بخشی از اعضای دولت عازم تبریز شدند.
روند اطلاع‌رسانی از این حادثه به‌شرحی است که در ادامه می‌آید.

ساعت ۱۷- وزیر کشور: گروه‌های امدادی به محل سانحه اعزام شدند
احمد وحیدی، وزیر کشور در گفت‌وگو با شبکه خبر صداوسیما، درباره سانحه پیش‌آمده برای بالگرد حامل رئیس‌جمهوری در آذربایجان شرقی گفت: امروز افتتاح سد قیز قلعه‌سی را با حضور رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان داشتیم و بعد از آن، رئیس‌جمهوری کشورمان و تیم همراه با چند بالگرد در مسیر برگشت به تبریز بودند که یکی از بالگردها بر اثر بدی هوا و وضعیتی که در منطقه بوده، مجبور به فرود سخت می‌شود. وی افزود: گروه‌های امدادی به منطقه اعزام شدند، اما باتوجه به مه‌آلود و نامناسب بودن جو منطقه، ممکن است زمان ببرد تا به بالگرد برسند.
وحیدی گفت: با همراهان رئیس‌جمهوری ارتباط داشته‌ایم، اما چون منطقه پیچیده است، مقداری ارتباطات سخت است و منتظریم گروه‌های امدادی به منطقه حادثه و نشست بالگرد برسند و به ما اطلاعاتی بدهند.

ساعت ۱۷:۴۵ -جلسه هیات دولت و اعزام معاون رئیس‌جمهوری به تبریز
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد جلسه امروز هیات دولت برگزار و ضمن تصمیم‌گیری درباره موضوعات روز، آخرین گزارش‌ها از سانحه بالگرد رئیس‌جمهوری ارائه شد.
به‌گفته بهادری جهرمی، محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری به همراه برخی از اعضای دولت عازم تبریز شدند.

ساعت ۱۸- کولیوند: ۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه حضور یافتند
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور گفت: ۴۰تیم واکنش سریع ما در منطقه در حال جست‌وجو هستند. شرایط جوی بسیار نامساعد و محل صعب‌العبور است و با تمام تلاش اقدامات در حال انجام است.
وی افزود: از پهپاد و تجهیزات هوایی نیز استفاده کردیم، اما باتوجه به شرایط بد آب و هوایی، امکان جست‌وجوی کامل هوایی وجود ندارد. رئیس جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: از استان‌های معین نیز نیروهایی برای کمک‌رسانی اعزام شدند.

ساعت ۱۸:۱۰- توقف جست‌وجوی هوایی
بابک یکتاپرست، سخنگوی سازمان اورژانس کشور درباره روند جست‌وجوی بالگرد حامل رئیس‌جمهوری و همراهان بیان کرد: متاسفانه به‌دلیل مه شدید در منطقه، ادامه عملیات هوایی ممکن نبود و برای همین، تعداد ۸ دستگاه آمبولانس اورژانس تبریز راهی محل سانحه شده‌اند.
وی گفت: باتوجه به فاصله محل احتمالی سانحه تا جاده، تیم‌های پیاده سه‌نفره اورژانس تبریز با تجهیزات برای تجسس و ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی در منطقه هستند.
به گزارش تسنیم وی گفت: ۲۰ تیم امدادی به منطقه اعزام شدند که به‌دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و شرایط آب و هوایی نامناسب به‌ویژه مه شدید، عملیات جست‌وجو و نجات زمانبر کرد.

ساعت ۱۸:۲۰ -کولیوند: استان‌های معین فراخوانده شدند
رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: اکنون امدادگران جمعیت هلال‌احمر با ۴۰ تیم واکنش سریع، همه مسیرها را برای یافتن بالگرد حامل رئیس‌جمهوری و همراهان در حال جست‌وجو هستند؛ به همین منظور تیم‌های واکنش سریع و امدادگر استان‌های معین نیز فراخوانده شدند.
کولیوند درباره آخرین تلاش‌ها برای امدادرسانی به بالگرد حامل رئیس‌جمهوری اظهار کرد: ۴۰ تیم واکنش سریع در حال بررسی هستند و منطقه را پایش می‌کنیم. شرایط جوی بسیار نامساعد و سخت‌گذر است، اما با تمام تلاش جست‌وجو انجام می‌شود. وی ادامه داد: برای جست‌وجو از پهپاد استفاده کردیم، اما باتوجه به شرایط جوی امکان جست‌وجوی هوایی وجود ندارد؛ به همین منظور از طریق نیروهای واکنش سریع در حال جست‌وجوی منطقه هستیم.
کولیوند اضافه کرد: این منطقه یک منطقه کوهستانی سخت‌گذر است و تا تبریز ۲ ساعت فاصله دارد، اما امدادگران از تمام مسیرها با حضور ۴۰ تیم عملیات جست‌وجو را انجام می‌دهند. رئیس جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: برای جست‌وجو از استان‌های معین نیروهایی را در نظر گرفته‌ایم. این عملیات جست‌وجو حدود سه ساعت است که در حال انجام است.
رئیس جمعیت هلال‌احمر عصر امروز (یکشنبه) به‌همراه بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات برای بازدید از روند جست‌وجوی بالگرد حامل رئیس‌جمهوری و همراهان عازم تبریز شد.
به گزارش تسنیم، منطقه وقوع سانحه از مناطق صعب‌العبور است و امکان تردد در آن به‌صورت خودرویی وجود ندارد و همین مسئله نیروهای امدادی را با دشواری‌هایی روبه‌رو کرده است.
منطقه به‌شدت بارانی و مه‌آلود بوده و هشدار نارنجی هواشناسی برای این مناطق صادر شده بود. در محل سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهوری، تخته سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر پشت به پشت هم قرار دارند که این موضوع امکان جست‌وجو و پیش‌روی‌ را از امدادگران و مردم گرفته است.
وزیر بهداشت:آمادگی نیروهای بخش بهداشت و درمان
بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت نیز که در محل مس سونگون حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما درباره روند جست‌وجوی بالگرد حامل رئیس‌جمهوری و وضعیت منطقه گفت: شرایط جوی بسیار نامناسب است و به‌همین دلیل عملیات به‌صورت زمینی انجام می‌شود.
وی از آمادگی نیروهای بخش بهداشت و درمان برای انجام اقدامات درمانی موردنیاز به‌محض پیدا شدن بالگرد خبر داد و گفت: تجهیزات درمانی شامل آمبولانس و اتوبوس آمبولانس و نیروهای درمانی شامل پزشک و جراح برای ارائه خدمات درمانی موردنیاز در محل مستقر هستند.
قرار بود رئیس‌جمهوری از محل مس سونگون برای افتتاح پالایشگاه تبریز به تبریز بازگردند.

همچنین براساس آخرین خبرها تا لحظه تنظیم این گزارش سرلشگر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بر استفاده از همه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی برای امدادرسانی و تفحص سانحه تاکید کرد.
نخستین واکنش‌های خارجی
در همین حال به گزارش ایسنا، شارل میشل، رئیس شورای اروپا در واکنش به گزارش‌ها درباره بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهوری ایران گفت: اتحادیه اروپا از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز اعلام کرد ایالات متحده از نزدیک گزارش‌های مربوط به فرود سخت بالگرد حامل رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه ایران را دنبال می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*