-
جریمه مسافرکشی با ماشین شخصی ابلاغ شد

جدال تامین معاش با قانون

جابه‌جایی مسافر با خودروی شخصی جزو تخلفات رانندگی محسوب شده و ۹۰ هزار تومان جریمه درپی دارد. از ۲۳ تیر و براساس ابلاغ محمد مخبر، سرپرست وقت ریاست‌جمهوری، مبالغ جریمه‌های راهنمایی و رانندگی که از سال ۹۶ تغییر نکرده بود، افزایش پیدا کرد و از این تاریخ به بعد، رانندگان متخلف با نرخ‌های جدید جریمه می‌شوند. اقدامی که هدف از آن کاهش تصادفات و خسارت‌های جانی ناشی از آن و نیز افزایش نظم ترافیک عنوان شده است. در این میان «حمل مسافر با وسایل نقلیه شخصی یا غیرمجاز» نیز جزو مواردی است که می‌توانند موجب اخلال در نظم ترافیکی، به‌خطر انداختن ایمنی و امنیت مسافران و همچنین تضییع حقوق رانندگان تاکسی‌های مجاز شود. در همین راستا نیز قانون‌گذار این اقدام را جزو تخلفات رانندگی محسوب و برای آن جریمه وضع کرده است. بر این اساس حمل مسافر با وسایل نقلیه شخصی یا غیرمجاز در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، ۹۰ هزار تومان جریمه دارد. مبلغ جریمه این تخلف در سایر شهرها ۶۰ هزار تومان و در روستاها ۳۰ هزار تومان است، در حالی که شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، بسیاری را به‌سمت و سوی شغل‌های کاذب کشانده است.

جدال تامین معاش با قانون

خدای‌تان را هم شکر کنید

کاری ندارند که زیر برف مانده‌ای یا باران؛ نرخ کرایه را آنقدر بالا اعلام می‌کنند که مسافر، چاره‌ای جز قبول ندارد. البته، شکایتی هم نمی‌توان از این مسافرکش‌ها کرد. چون آدرس، شماره خط و جای مشخص‌شده‌ای ندارند و به هیچ سازمانی نمی‌توان تخلف به این بزرگی را اعلام کرد. برای خودمان هم پیش آمده است که به‌علت مشغله کاری، در ساعات پایانی شب، منتظر تاکسی بوده‌ایم و فردی با خودروی شخصی، دقیقا در مقابل ایستگاه تاکسی که هیچ تاکسی زرد رنگی وجود ندارد، برای‌مان بوق می‌زند. همان لحظه، اعلام می‌کند، کرایه از صادقیه تا شهران ۲۵ هزار تومان است. در صورتی که کرایه تاکسی‌ها با نرخ مصوب از سوی شورای شهر تهران و سازمان تاکسیرانی، برای این مسیر ۱۵هزار تومان در نظر گرفته شده است. چاره‌ای جز سوار شدن نبود و همه مسافران، با حالت عصبی قبول کردند. زمانی که از راننده، علت بالا بودن کرایه را جویا شدیم، پاسخ داد: تمام لوازم خودرو گران شده است و امروز یک لاستیک با نرخ بسیار بالا خریداری کرده‌ام و چاره‌ای نیست جز آنکه کرایه را در این ساعت شب، با نرخ بیشتر دریافت کنم. البته این را هم اعلام کرد که در این ساعت شب، تاکسی پیدا نمی‌شود و همین که ما را سوار کرده تا به مقصد برساند، باید خدا را شکر کنیم.

مشکل تاکسی‌ها با مسافرکش‌های شخصی

رانندگان تاکسی، درگیر مشکلاتی هستند که حضور مسافرکش ها، بر مشکلات‌شان دامن زده است. آنها اعلام می‌کنند در مسیری که همیشه مسافر وجود داشته است، به‌واسطه حضور مسافرکش‌ها، مجبور می‌شوند با ۲ مسافر تا ایستگاه پایانی بروند. این موضوع، معیشت رانندگان تاکسی را هم به‌خطر انداخته است. کمبود مسافر و نرخ بالای لوازم خودرو و همچنین نرخ بنزین روزانه، سبب شده است تا دخل و خرج رانندگان تاکسی جور در نیاید. این صدای اعتراض، آنقدر بلند بود که برای مسافرکشی با خودروی شخصی، جریمه در نظر گرفته شد. از ۲۳ تیر و براساس ابلاغ محمد مخبر، سرپرست وقت ریاست‌جمهوری، مبالغ جریمه‌های راهنمایی و رانندگی که از سال ۹۶ تغییر نکرده بود، افزایش پیدا کرد و از این تاریخ به بعد، رانندگان متخلف با نرخ‌های جدید جریمه می‌شوند. اقدامی که هدف از آن کاهش تصادفات و خسارت‌های جانی ناشی از آن و نیز افزایش نظم ترافیک عنوان شده است.

در این میان «حمل مسافر با وسایل نقلیه شخصی یا غیرمجاز» نیز جزو مواردی است که می‌توانند موجب اخلال در نظم ترافیکی، به‌خطر انداختن ایمنی و امنیت مسافران و همچنین تضییع حقوق رانندگان تاکسی‌های مجاز شود. در همین راستا نیز قانون‌گذار این اقدام را جزو تخلفات رانندگی محسوب و برای آن جریمه وضع کرده است. بر این اساس حمل مسافر با وسایل نقلیه شخصی یا غیرمجاز در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، ۹۰ هزار تومان جریمه دارد. مبلغ جریمه این تخلف در سایر شهرها ۶۰ هزار تومان و در روستاها ۳۰ هزار تومان است.

تاکسیرانان گلایه دارند

رانندگان تاکسی‌های خطی، از موضوعاتی مانند کمبود تسهیلات گلایه دارند. مشکلات بیمه از یک‌طرف و معطل گذاشتن برای پرداخت وام از طرف دیگر، مشکلاتی است که رانندگان تاکسی‌های خطی درگیر آن هستند. طبق گفته یکی از رانندگان تاکسی، روغنی که برای خودرو عرضه می‌کنند، یکی از بی‌کیفیت‌ترین روغن‌های بازار است که به‌مرور زمان، آسیب بزرگی به موتور خودرو می‌زند. هیچ تسهیلاتی به رانندگان نمی‌دهند و همه از این موضوع ناراضی‌ هستند. تمام افرادی که در تاکسی‌های آنلاین مشغول به کار هستند، تحصیلکرده‌ بوده و مدرک بالایی دارند.

 البته که این رانندگان از پایین بودن نرخ کرایه هم گلایه دارند و اعلام می‌کنند که کرایه‌ها باید بیش از این مقدار باشد. موضوع اصلی و مورد گلایه رانندگان تاکسی، وجود مسافرکش‌های شخصی است. گفته می‌شود مسافرکش‌ها، خلل بزرگی بر کار تاکسی‌ها وارد می‌کنند و نباید به آنها اجازه فعالیت داد. اگر کسی در شهر محل سکونت خود، شغل و درآمد مناسبی داشته باشد، کسی برای مسافرکشی به شهرهای دیگر نخواهد رفت و به درآمد خود قانع است.

جریمه‌ها بازدارنده نیستند

اعمال جریمه‌ها، سبب نشد تا از فعالیت مسافرکش‌ها کاسته شود و شاهد هستیم که از شهرهای اطراف تهران، برای مسافرکشی وارد پایتخت می‌شوند. زمانی که سوار خودروی یکی از مسافرکش‌ها شدیم و درباره اعمال جریمه برای خودروهای شخصی که مسافرکشی می‌کنند، سوالی پرسیدیم، در پاسخ گفت: تاکنون، هیچ جریمه‌ای برای او اعمال نشده است و اگر هم جریمه شود، اهمیتی نخواهد داشت. درطول شبانه‌روز، درآمد مناسبی دارد که اگر هم جریمه شود، پرداخت می‌کند و این شغل برایش صرف دارد. بنابراین، می‌توان این موضوع را از ۲ جهت بررسی کرد؛ اول آنکه، نرخ جریمه‌های اعمال‌شده برای مسافرکشی با خودروی شخصی اندک است و بازدارنده نیست. دوم آنکه، این افراد مجبور هستند برای کسب درآمد، مبلغ جریمه را پرداخت کنند. در کل، می‌توان گفت که اعمال جریمه برای کاهش مسافرکشی با خودروی شخصی، چندان بازدارنده نیست. معیشت مسافرکشان، امر بسیار مهمی است و این افراد بخش بزرگی از جامعه هستند. برای همین نمی‌توان با وضع قوانین، جلوی امرار معاش آنها را گرفت.

سخن پایانی

هرچند، فعالیت مسافرکش‌ها با خودروی شخصی دردسرهایی را برای رانندگان تاکسی به‌وجود آورده است اما، نمی‌توان جلوی فعالیت آنها را گرفت. این افراد، به‌علت آنکه نتوانسته‌اند شغل مناسبی پیدا کنند، مجبور می‌شوند، مسافرکشی کنند تا درآمد داشته باشند. از طرف دیگر، تعدادشان آنقدر زیاد است که نمی‌توان تمام خیابان را کنترل کرد و فهمید چه کسی مشغول مسافرکشی است. این افراد حاضر هستند، جریمه را هم پرداخت کنند، اما درآمدشان قطع نشود. خوب است، کسانی که این‌چنین قوانینی را وضع می‌کنند، کمی هم آینده آن را در نظر بگیرند.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین