-
«صمت» بررسی کرد

برنامه جدید «گل‌گهر» ۳ هزار نفر را راهی بازار کار می‌کند

ایجاد شغل یکی از معضلاتی است که در سال‌های اخیر دولت‌ها برای حل آن اقدامات بسیاری را در دستور کار خود قرار داده‌اند، اما امروز شاهد هستیم توسعه فعالیت‌های معدنی و اجرای طرح‌هایی از سوی شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی توانسته بسیاری را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم راهی بازار کار و توسعه فرهنگی و اجتماعی را محقق کند.

ایجاد شغل یکی از معضلاتی است که در سال ‌ های اخیر دولت ‌ ها برای حل آن اقدامات بسیاری را در دستور کار خود قرار داده ‌ اند، اما امروز شاهد هستیم توسعه فعالیت ‌ های معدنی و اجرای طرح ‌ هایی از سوی شرکت ‌ های بزرگ معدنی و صنایع معدنی توانسته بسیاری را به ‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم راهی بازار کار و توسعه فرهنگی و اجتماعی را محقق کند. بدون شک با کاهش آمار بیکاری در یک منطقه، مهاجرت کاهش می ‌ یابد و سطح اجتماعی زندگی مردم نیز با رشد بیشتری همراه می ‌ شود. شاهد این مساله هستیم که معارضان محلی که روزی در تقابل با فعالیت ‌ های معدنکاری بودند، خود در میان مدافعان معدنی قرار می ‌ گیرند و بسیاری از مشکلات در این حوزه حل خواهد شد.

تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ نیازمند توسعه همه ‌ جانبه در زنجیره ارزش فولاد است؛ زنجیره ‌ ای که از معدن شروع و به صنایع پایین ‌ دستی همچون خودروسازی، لوازم ‌ خانگی و... می ‌ رسد تا محصولی با ارزش ‌ افزوده بیشتر راهی بازار شود و ارز حاصل از صادرات غیرنفتی کشور را هم افزایش دهد.

به ‌ گزارش صمت، تحقق این موارد نیازمند اجرای اقداماتی در تمامی حلقه ‌ های اصلی و مرتبط با این صنعت است که امروز بسیاری از مجموعه ‌ های معدنی و صنعتی به ‌ سراغ آن رفته ‌ اند. به ‌ عنوان ‌ مثال شرکت معدنی و صنعتی گل ‌ گهر با در اختیار داشتن معادن سنگ ‌ آهن، نقش کلیدی خود در تولید سنگ ‌ آهن، کنسانتره و گندله در زنجیره فولاد را آغاز کرد و امروز با در اختیار داشتن ۵ کارخانه تولید کنسانتره، بزرگ ‌ ترین تولیدکننده این محصول در کشور محسوب می ‌ شود. همین موضوع مهر تاییدی بر نقش ‌ آفرینی مهم گل ‌ گهر در تحقق چشم ‌ انداز ۱۴۰۴ است.

تکمیل زنجیره ارزش

اما گل ‌ گهر با تکمیل زنجیره ارزش، پا فراتر گذاشته و نقش خود را در این زنجیر ارتقا داده است؛ موضوعی که با تولید فولاد منجر به افزایش درآمدهای داخلی و صادراتی گل ‌ گهر می ‌ شود و از سویی دیگر، می ‌ تواند بر نماد «کگل» نیز تاثیر مستقیم گذاشته و سوددهی آن را افزایش دهد. در این میان، گل ‌ گهر برای دستیابی به اهداف پیش ‌ بینی ‌ شده، چندین موضوع دیگر را هم در دستور کار خود قرار داد که یکی از آنها استفاده از تجهیزات ساخت داخل است که به ‌ میزان قابل ‌ توجهی در صرفه ‌ جویی ارزی نقش ‌ آفرین بود. گل ‌ گهر با این موضوع که در ۳ الی ۴ سال اخیر توجه ویژه ‌ ای به آن داشته، توانسته به ‌ میزان قابل ‌ توجهی وابستگی خود به واردات را کاهش داده و از توان داخلی برای تامین تجهیزات استفاده کند. در این راستا، همکاری و تعامل این مجموعه با شرکت ‌ های دانش ‌ بنیانی افزایش پیدا کرد و این موضوع باعث شد، اشتغالزایی جدیدی را به ‌ همراه داشته باشد.

برنامه ریزی برای تامین زیرساخت

گل ‌ گهر در بحث تامین زیرساخت ‌ ها نیز با برنامه ‌ ریزی دقیق و مشخص وارد عمل شد. نمونه ‌ ای از این موضوع را باید در ابرپروژه ملی انتقال آب خلیج ‌ فارس دید که گل ‌ گهر با ورود به این کنسرسیوم با مشارکت چند شرکت معدنی دیگر تلاش کرد تا نگرانی درباره تامین آب را برطرف کند. همچنین، اجرای پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی از دیگر اقداماتی بود که گل ‌ گهر در راستای تامین نیاز خود و منطقه آن را در دستور کار قرار داد.

نگاهی به استراتژی ‌ های گل ‌ گهر نشان می ‌ دهد، این شرکت علاوه بر توسعه در منطقه و افزایش نقش خود در زنجیره ارزش، در تلاش است تا در ۱۰ سال آینده در بین بزرگ ‌ ترین شرکت ‌ های معدنی خاورمیانه و دنیا قرار بگیرد، به ‌ همین دلیل در چند سال اخیر حرکت به این سمت را کلید زده و ریل ‌ گذاری ‌ های رسیدن به این ایستگاه را آغاز کرده است.

تعریف پروژه های توسعه ای

همان ‌ طور که اشاره شد، این مجموعه با تعریف پروژه ‌ های توسعه ‌ ای که منجر به افزایش تولید به ‌ صورت کمی و کیفی می ‌ شود، می ‌ تواند نقش خود در صنعت فولاد را افزایش دهد. برای حضور بیشتر در بازارهای صادراتی، گل ‌ گهر با امضای تفاهمنامه معدنکاری سبز و تولید فولاد سبز در تلاش است خود را با آخرین استانداردهای جهانی در معدنکاری و تولید فولاد همسو و بتواند در بحث کربن صفر ورود کند، البته در کنار این موضوع، گل ‌ گهر تا به امروز اقدامات و مطالعات گسترده ‌ ای در زمینه محیط ‌ زیست و کاهش مخاطراتی زیست ‌ محیطی ناشی از معدنکاری داشته که یکی از ارکان اصلی برای دستیابی به توسعه پایدار است. در کنار تمامی موارد یادشده، اقدامات مبارکه دستاورد دیگری هم به ‌ همراه داشت.

بدون شک توسعه فعالیت ‌ ها در بخش تحقیق و توسعه، تولید، فروش، صادرات و... با اجرای طرح ‌ هایی در حوزه مسئولیت ‌ های اجتماعی منجر به توسعه فرهنگی و اجتماعی در منطقه می ‌ شود و می ‌ تواند آمار بیکاری را کاهش دهد. در واقع، شاید دستاورد اصلی در حوزه اجتماعی برای گل ‌ گهر را بتوان در کاهش بیکاری شاهد بود؛ موضوعی که یکی از معضلات جدی دولت ‌ ها در سال ‌ های اخیر است که به ‌ دنبال افزایش آن، مهاجرت از شهرها و روستاها را افزونی یافته است؛ به ‌ نحوی که تنها در ۹ ماه سال ۱۴۰۰ با تلاش ‌ ها و پیگیری ‌‌ های این مجموعه، در کنار تلاش تیم ‌ های کارآفرینی، ۱۳۰۰ شغل برای جوانان بیکار و زنان سرپرست خانوار در شهرهای سیرجان و بردسیر از محل تسهیلات اشتغالزایی گل ‌ گهر ایجاد شده است.

اولویت با نیروهای بومی است

صمتامسال نیز ایمان عتیقی، مدیرعامل گل ‌ گهر از دستاوردی دیگر خبر داد که تا پایان سال با اولویت نیروهای بومی، ۳ هزار نفر تا پایان سال مشغول به کار می ‌ شوند. در واقع در ۴ ماه آینده و با برگزاری آزمون استخدامی جذب گل ‌ گهر خواهند شد که می ‌ تواند سهم بزرگی در کاهش بیکاری در این منطقه داشته باشد. توسعه فعالیت ‌ های معدنی و صنایع معدنی باتوجه به قرارگیری ذخایر معدنی در مناطق محروم یا کمتر توسعه ‌ یافته باعث می ‌ شود تا برای بهره ‌ برداری از این ذخایر، زیرساخت ‌ های اولیه مانند جاده، برق، آب و... توسعه یافته و دسترسی مردم بومی را هم آسان کند. در ادامه این مسیر، اجرای پروژه ‌ هایی در راستای مسئولیت ‌ های اجتماعی شرکت ‌ ها نیز در بخش ‌ های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی پروژه ‌ هایی کلید می ‌ خورد که در نهایت مردم تاثیر فعالیت یک واحد معدنی و صنعتی را در زندگی خود به ‌ خوبی لمس می ‌ کنند.

همین موضوع می ‌ تواند تقابل میان مردم بومی و فعالیت ‌ های معدنی را کاهش داده و معارضان محلی را به مدافعان محلی تغییر دهد. با جذب نیروهای جدید و برگزاری دوره ‌ های آموزشی می ‌ توان شاهد ارتقای سطح علمی نیروهای فنی بود که در افزایش بهره ‌ وری نقش مهمی بر دوش دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*