تماسهای تلفنی با وعده ۳۸۰ میلیون تومان، کلاهبرداری است
در جدیدترین شیوه کلاهبرداری، افراد سودجو با تماس تلفنی با بیمهشدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی، وعده دریافت مبالغ کلان مرتبط با دوران کرونا را میدهند. سازمان تأمین اجتماعی با صدور اطلاعیهای اعلام کرد که هیچگونه تماس تلفنی با شهروندان برای پرداخت وجه ندارد و این تماسها جعلی و کلاهبرداری هستند

در روزهای اخیر، گزارشهایی از تماسهای مشکوک با بیمهشدگان و بازنشستگان منتشر شده که در آن افراد سودجو با معرفی خود بهعنوان نمایندگان سازمانهای بیمهای، وعده پرداخت مبلغی حدود ۳۸۰ میلیون تومان را در قالب حقوق یا مزایا مطرح کردهاند. این افراد با ادعای آزادسازی مبالغ راکد در صندوق بیمه، از مخاطبان میخواهند مبلغی حدود ۷ میلیون تومان بهعنوان «ضمانت» به حسابی شخصی واریز کنند.
یکی از شهروندان در گفتوگو با رسانهها اعلام کرده که فرد تماسگیرنده با ایجاد فشار روانی و طرح موضوعاتی مانند «آخرین فرصت»، «قطعی برق» و «ارسال مدارک از طریق پست»، تلاش کرده اعتماد او را جلب کند و اطلاعات شخصیاش را دریافت کند.
بررسیها نشان داده که شماره حساب اعلامشده توسط فرد تماسگیرنده، متعلق به شخصی بوده و هیچ ارتباطی با سازمان تأمین اجتماعی ندارد. همچنین این فرد از ارائه نشانی برای مراجعه حضوری خودداری کرده است.
در پی این اتفاق، روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که این سازمان به هیچ وجه با بیمهشدگان و بازنشستگان تماس تلفنی برقرار نمیکند و تمامی خدمات از طریق مراجعه حضوری یا سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir و اپلیکیشن «تأمین من» انجام میشود.
سازمان تأمین اجتماعی از شهروندان خواست در صورت دریافت چنین تماسهایی، به هیچ وجه وجهی پرداخت نکنند و موضوع را از طریق شماره ۱۴۲۰ (مرکز ارتباطات مردمی) پیگیری کنند. همچنین تأکید شد که حتی اگر تماسگیرنده اطلاعات شخصی مخاطب را داشته باشد، نباید به او اعتماد کرد.