هزینه راه اندازی یک آجیل فروشی در ۱۴۰۱ / قیمت ها چقدر بالا رفت؟
رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران اظهار داشت: بزرگترین مشکلی که با آن مواجه هستیم، مالیات است. جنس ما گران و سود آن بسیار کم است.
بازار آجیل فروشان در روزهای آخر سال طوری جان میگیرید که جای سوزن انداختن نیست. از مغزهای مختلف تا میوههای خشک همه به فروش میرسد و صف های دور و درازی جلوی این مغازه ها به راه می افتد. شب چله نیز از آن زمانها است که بازار این صنف خوب داغ میشود و فروش خوبی دارند. هر چند که در چند سال اخیر با وجود کرونا و وضعیت بد اقتصادی ، مردم خیلی کمتر در این دو رسم باستانی به سراغ خشکبار و آجیل میروند.
گسترش نیوز در خصوص میزان افزایش نرخ آجیل و خشکبار در سال ۱۴۰۱ به گفتوگو با مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران پرداخت.
احمدی در خصوص میزان تولید آجیل و خشکبار در سال ۱۴۰۰ و تاثیر آن بر نرخ این محصولات اظهارکرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰ درصد افت تولید نسبت به سال ۹۹داشتیم. در نتیجه این کمبود تولید افزایش نرخ ایجاد شد و ثبت سفارش نیز به اندازه کافی صورت نگرفت و برخی مشکلات قیمتی را برای ما بهوجود آورد.
گرانی ۲۰ درصدی آجیل و خشکبار
وی با اشاره میزان افزایش نرخ این محصولات در سال ۱۴۰۱ نیز گفت: در خصوص فروش آجیل و خشکبار دو مورد وجود دارد. اول اینکه در شش ماهه اول سال مشتری آجیل و خشکبار نداریم و بازار ما تقریبا تعطیل میشود در نتیجه به علت تقاضا کم میزان عرضه جوابگو بازار است. هنگامی که هزینهها بالا میرود قطعا روی قیمت تمام شده محصول نهایی نیز تاثیرگذار است. بعد از عید در برخی از اقلام بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش نرخ داشتیم.
رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران پیرامون میزان فروش در سال جاری بیان کرد: میزان فروش در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر از ۵۰ درصد افت داشته است.
بزرگترین مشکل این روزها
احمدی در خصوص مشکلات فعلی این صنف اظهارکرد: بزرگترین مشکلی که با آن مواجه هستیم، مالیات است. جنس ما گران و سود آن بسیار کم است. مشتری در بازار نیست و اصناف به صورت رقابتی فعالیت میکنند. پس از آن مشکلات بعدی ما حملونقل است. در آمد در صنف ما به اندازه هزینهها و سرمایه گذاریها نیست. جنس گران است و در صورتیکه ما ۷۰ قلم جنس میفروشیم اما معمولا با پسته و بادام مقایسه میکنند. در نتیجه این صنف را جزء رده ۱ قرار میدهند در صورتیکه آجیل فروشی جزء رده ۳ است.
وزارت جهاد چه میکند؟
وی با بیان اینکه مشکل ثبت سفارش نیز دارای اهمیت است، افزود: ثبت و سفارش به موقع با توجه به اینکه وزارت جهاد آگاه است که سرمازدگی و خشک سالی چه زمان رخ میدهد و زمانیکه ما برای یک محصول درخواست داریم که ثبت سفارش آن آزاد شود تا تعادل در بازار حفظ شود موافقت نمیشود. سال گذشته نیز ما به مسئولان مربوطه اعلام کردیم که پسته ۷۰ درصد افت تولید داشته و اگر میخواهید نرخ این محصول متعادل بماند باید ثبت سفارش بادام هندی را آزاد کنید. این موضوع در نهایت اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ انجام شد.
شب یلدا ۱۴۰۱ و هزینه آجیل
احمدی پیرامون شب چله امسال نیز گفت: امیدواریم که برای شب یلدا امسال اتفاق خوبی رخ دهد تا تعادل در قیمت آجیل و خشکبار حفظ شود. هر جنسی که با افت تولید همراه است کنار آن محصولی را داریم که با ثبت سفارش آن، قیمت محصول دیگر خیلی متفاوت نشود.
برای افتتاح آجیل فروشی چقدر هزینه کنیم؟
رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران در پایان ضمن اعلام هزینه لازم برای راه اندازی یک آجیل فروشی، افزود: برای تاسیس یک آجیل فروشی اولین و بیشترین هزینه مربوط به ملک است که بستگی به محل، امکانات وشهر آن واحد صنفی دارد. با وجود هزینههای فعلی یک آجیل فروش برای تاسیس یک مغازه بالای یک میلیارد تومان باید هزینه کند اما در گذشته با ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون یک مغازه آجیل فروشی افتتاح میشد.
قیمت آجیل در ۱۱ تیرماه
قیمت آجیل و خشکبار امروز ۱۱ تیر نسبت به روز قبل با تغییرات کمی همراه شد. درحالحاضر قیمت روز مغز بادام کیلویی ۲۲۵ هزار تومان، مغــز بادام زمینی درشت (با پوست) کیلویی ۸۷ هزار تومان، مغز گردو کیلویی ۳۹۰ هزار تومان، مویز بدون هسته کیلویی ۹۹ هزار تومان، گردو با پوست کاغذی (وارداتی) کیلویی ۱۸۰ هزار تومان، مویز با هسته کیلویی ۵۰ هزار تومان، پسته اکبری کیلویی ۳۹۲ هزار تومان، مغز بادام زمینی ممتاز ایرانی کیلویی ۸۰ هزار تومان و کشمش پلویی طلایی کیلویی ۶۵ هزار تومان است.