-

بازار کم‌رونق بستنی‌فروشی‌ها

بستنی بی‌تردید پرطرفدارترین خوراکی فصل گرماست و این روزها با افزایش گرمای هوا باید بازاری داغ داشته باشد، اما مشاهدات میدانی خبرنگاران حاکی از آن است که رشد نرخ این خوراکی پرطرفدار باعث شده خریداران این روزها کمتر از قبل سراغ یخچال‌های سوپرمارکت‌ها بروند.

بستنی البته هیچ‌وقت جزو اقلام دارای نرخ ثابت و مصوب و حمایتی نبوده و نرخ آن را شرکت‌های تولیدی با توجه به هزینه تولید تعیین می‌کنند. به‌همین دلیل در یکی، ‌دو سال اخیر به‌طور پیوسته هر چندماه یک‌بار درصدی از رشد نرخ را به‌خود دیده، اما تغییر نرخ شیر و تعیین نرخ دیگر اقلام لبنی در یک‌ماه پیش، باعث شد این خوراکی محبوب موجی از افزایش نرخ را در اردیبهشت از سر بگذراند.


بستنی‌ها چقدر گران شدند

نگاهی به نرخ جدید بستنی‌های شرکتی نشان می‌دهد نرخ بستنی مگنوم تا ۲۰هزار تومان بالا رفته است. این بستنی پرطرفدار پیش‌ از این ۱۵هزار تومان فروخته می‌شد. یک ماه پیش نرخ بستنی‌های قیفی، کیم و عروسکی هم بالا رفت. کیم و عروسکی ۴هزارتومانی ۵هزار تومان شدند، نرخ قیفی هم از ۵به ۷هزار تومان رسید، دیگر نانی‌ها هم مثل قیفی‌ها ۷هزار تومانی شدند و سالار ۱۰هزار تومانی هم ۱۲هزار تومان شد.

خوردن بستنی قیفی ممنوع شد!

قیمت بستنی‌های لیتری هم به همین نسبت بالا رفته، ولی بسته به پاکتی بودن یا ظرفی بودنشان نرخ متفاوت است؛ ظرفی‌ها با وزن ۵۰۰ تا ۶۵۰گرمی از ۳۵هزار تومان به ۴۰هزار تومان رسیده‌اند، پاکتی‌های یک لیتری که قبلا ۲۵هزار تومان فروخته می‌شدند، حالا ۳۰هزار تومانی شده‌اند و نرخ جدید پاکتی‌های ۲لیتری هم ۴۰هزار تومان شده که ۱۰هزار تومان بیشتر از قبل است.

در میان بستنی‌ها، یخی‌ها کمترین رشد نرخ را در ماه‌های اخیر داشته‌اند. نرخ این بستنی‌ها که در تابستان‌ها به تعداد طرفدارانشان افزوده می‌شود، ۲هزار تومان است و به‌گفته فروشندگان به‌تازگی‌تغییر قیمتی نداشته‌اند.


بازار کم‌رونق بستنی‌فروشی‌ها

مغازه‌های آبمیوه و بستنی، دیگر واحدهای صنفی‌ای هستند که تغییرات نرخ شیر خام به‌طور مستقیم نرخ محصولاتشان را افزایش داده است؛ البته محصولاتی با پایه شیر. مالک یکی از این مغازه‌ها در غرب تهران با اشاره به اینکه افزایش نرخ شیر از یک‌ماه پیش به‌شدت ورودی مغازه‌اش را کاهش داده گفت: بستنی‌هایی که ما عرضه می‌کنیم شرکتی است و با تغییراتی که در نرخ شیر خام ایجاد شد، نرخ خرید هر ظرف ۱۰کیلوگرمی بستنی، ۶۰هزار تومان بالا رفت و از ۱۹۰هزار تومان به ۲۵۰هزار تومان رسیده است.

و با اشاره به افزایش ۲هزار تومانی نرخ هر اسکوپ بستنی برای جبران هزینه‌ها افزود: با توجه به تغییر نرخ خرید به ناچار نرخ هر اسکوپ بستنی را از ۸هزار تومان به ۱۰هزار تومان تغییر دادیم، اما دیروز ویزیتور شرکت اعلام کرد قرار است دوباره قیمت‌ها افزایش داشته باشد و تا ۳۰۰ یا حتی ۳۵۰هزار تومان هم بالا برود.

این فروشنده که بیش از ۱۰سال است در منطقه غرب تهران مغازه آبمیوه و بستنی‌فروشی دارد معتقد است بعد از دوران کرونا، این تابستان کم‌مشتری‌ترین دوران فروشش را می‌گذراند و اگر دوباره رشد نرخ بستنی اتفاق بیفتد مشتری دیگری نمی‌ماند. با یک حساب سرانگشتی نرخ کوچک‌ترین بستنی اسکوپی که از نوع قیفی است با احتساب ۳اسکوپ بستنی به ۳۰هزار تومان رسیده که برای بسیاری از خانواده‌ها به‌عنوان یک خوراکی غیرضروری، گران است. افزایش نرخ بستنی، از سوی دیگر بهای محصولات وابسته به آن مثل آیس‌پک یا شیک‌ها را هم بالا برده است.

هر لیوان میلک شیک در این مغازه آبمیوه و بستنی از ۴۵هزار تومان یک‌ماه پیش، حالا به ۵۰هزار تومان رسیده است و به‌گفته این فروشنده، تقاضا برای این نوشیدنی با وجود گرمای این روزها، به نصف رسیده است. با این حال نکته مثبت ماجرا این است که نرخ آبمیوه‌ها و سایر محصولاتی که پایه شیر و بستنی ندارند در ماه‌های گذشته بدون تغییر بوده و برخلاف تابستان سال قبل که نرخ آب هویج نجومی شد، حالا به‌نظر نمی‌رسد دلیلی برای رشد نرخ آبمیوه‌ها وجود داشته باشد.
کافی‌شاپ‌ها و ۱۰ درصد افزایش نرخ

افزایش نرخ شیر نرخ خدمات کافی‌شاپ‌ها را هم بالا برده است. مالک یک کافی‌شاپ در این زمینه می‌گوید: با افزایش قیمتی که در نرخ مواداولیه ما مخصوصا شیر و شکر اتفاق افتاد، به ناچار نرخ بعضی محصولاتمان را ۱۰درصد افزایش دادیم؛ درحالی‌که این میزان کافی نیست، اما اگر بیشتر گران کنیم مشتری‌مان را از دست می‌دهیم.

در این کافی‌شاپ، هر لیوان میلک‌شیک ساده از ۳۸هزار تومان به ۴۰هزار تومان و هر لیوان لته ‌از ۳۲ به ۳۵هزار تومان افزایش نرخ داشته است. به‌گفته او، از یک‌ماه پیش به وضوح تعداد مشتری‌های کافه کاهش یافته، اما امیدوار است که با تغییر شرایط درآمد مردم این کاهش مشتری جبران شود.


منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین