-

بی‌ثباتی بلای جان کسب‌وکارها

در حال‌حاضر مهم‌ترین چالش‌های فراروی کسب‌وکارهای گوناگون کشور چیست؟ چگونه می‌توان فعالیت کسب‌وکارها را تسهیل کرد؟ برگزاری رویدادهایی مانند کنفرانس بین‌المللی اقتصاد و مدیریت کسب‌وکار چه مزایایی برای کسب‌وکارها به‌دنبال خواهند داشت؟ به اعتقاد علی‌مطیع جهانی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی کسب‌وکارها، بی‌ثباتی قیمت‌هاست. این مسئله گریبانگیر همه صنوف کشور شده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی صمت با عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران است.

برای بهبود مستمر کسب‌وکارها تا کنون چه اقداماتی انجام‌شده و برای تداوم این بهبود چه باید کرد؟

در سال‌های گذشته، قانونی به‌نام قانون بهبود مستمر کسب‌وکار تصویب شد. در همین راستا، مفهوم، شرایط ایجاد، وظایف سازمان‌ها و نقش دولت و حاکمیت در بهبود فرآیندهای حاکم بر کسب‌وکارها را تقریبا، روشن و نظام‌مند کردیم. متاسفانه بسیاری از مواد قانونی تصویب‌شده برای بهبود وضعیت کسب‌وکارها، هنوز اجرایی نشده است. نقش هیات مقررات‌زدایی که در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد، بررسی و رفع موانع پیش‌روی کسب‌وکارهاست. بسیاری از موانع و مجوزهای ضدکسب‌وکار، نتیجه آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های سالیان گذشته است. هیات مقررات‌زدایی، این قبیل بخشنامه‌ها را بررسی و بعضی از آنها را باطل می‌کند تا فضای کسب‌وکار تسهیل شود.

مهم‌ترین موانع و چالش‌های پیش‌روی کسب‌وکارها از نظر شما چیست؟

یکی از مهم‌ترین موارد، بی‌ثباتی قیمت‌هاست. این مسئله گریبانگیر همه صنوف شده است. نوسانات نرخ ارز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اقتصادی است. مانع مهم دیگر، بروکراسی‌ اداری است. بروکراسی‌ها تاثیری سوء بر فضای اقتصادی کسب‌وکارها به‌جا می‌گذارند. دخالت‌های نهادهای صادرکننده مجوز و بروکراسی‌های خاص آنها هم به نوبه خود تاثیرگذار است.

به نظر شما، برگزاری کنفرانس کسب‌وکار چه تاثیری بر رونق کسب‌وکارها خواهد داشت؟

رویداد در معنای کلی، محلی برای عرضه و نمایش کسب‌وکارهاست. بدیهی است در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی، فعالان تخصصی حوزه‌ها حضور پیدا می‌کنند. رویدادها می‌تواند مکانی تخصصی باشند برای ارائه خدمات فنی‌مهندسی، تجاری و بازرگانی. در توصیف نقش و اهمیت رویدادها می‌توان گفت که رویدادها ویترین اقتصادی هر کشوری به‌شمار می‌آید.

حضور فعالان در رویدادها بر اقتصاد داخلی ما تاثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، این امر بر حجم تولید ناخالص ملی و شاخص‌های دیگر تاثیر دارد. برگزاری مستمر رویدادها، فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها را تسهیل می‌کند. اساسا فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها به برگزاری نمایشگاه و رویدادهای گوناگون بستگی دارد. آنها هر سال باید بتوانند، دستاوردهای جدید خود را عرضه کنند و به نمایش بگذارند. دولت با برگزاری رویدادهای نمایشگاهی می‌تواند به صورت یکپارچه از فعالیت‌های اقتصادی و کسب‌وکارها حمایت کند.

نقش اتحادیه‌های صنفی در تسهیل فضای کسب‌وکارها چیست؟

در قانون اساسی، سه رکن اقتصادی تعریف شده است: دولتی، تعاونی و خصوصی. در همین راستا در هر بخش اقتصاد، یکسری تشکل و اتحادیه فعالیت می‌کنند. اقتصاد دولتی حدود ۸۰ درصد اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است. البته این مسئله جای بحث دارد و می‌توان پرسید چرا همچنان در اقتصاد دولتی مانده‌ایم و بسیاری از شرکت‌ها و اتحادیه‌های بزرگ نمی‌توانند با بخش دولتی رقابت کنند؟ در بخش‌های خصوصی و تعاونی، نقش اصلی را تشکل‌ها و اتحادیه‌ها ایفا می‌کنند. آنها تشکل‌های تخصصی هستند. اقتصادهای خصوصی و تعاونی، دو رکن کمکی اقتصاد دولتی هستند. حتی طبق اصل ۴۴ می‌توان گفت این دو بخش، ارکان اصلی اقتصاد کشور به‌شمار می‌آیند. در نهایت هر قدر اتحادیه‌ها و تشکل‌ها در حوزه‌های تخصصی خود، قدرتمندتر باشند به همان نسبت تاثیر مثبت و مستقیمی بر اقتصاد تعاونی و خصوصی به جا خواهند گذاشت. ضعف و نقش‌آفرینی کمتر تشکل‌های صنفی به آن معناست که سهم این دو بخش مهم اقتصادی کاهش می‌یابد و به عدد قابل‌توجهی نخواهد رسید. بدون شک حمایت از شکل‌گیری و تسهیل فعالیت تشکل‌های حرفه‌ای به اقتصاد کلان کشور کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*