فاصله توسعه گردشگری با هدف‌گذاری اسناد بالادستی

توسعه مطلوب گردشگری عملی نشد

ترسیم توسعه همواره متر و معیارهای معینی را در ساختارهای کشورها داشته و توجه به ابعاد آن می‌تواند هر منطقه را بر اساس مزیت‌ها رشد دهد. تدوین اسناد بالادستی در کشور ما نگاه‌هایی را به مزیت‌های محسوس و نسبی هر نقطه داشته و اهدافی بر این محور تبیین شده است. این درحالی است که توسعه سرمایه‌گذاری گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد رنگی از اسناد بالا دستی ندارد، این اسناد نگاهی به مزیت‌های محسوس و نسبی هر نقطه داشته و اهدافی متناسب با آنها تبیین شده است.

توسعه مطلوب گردشگری عملی نشد

نگاهی به کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های ایران است که مرکز آن، شهر یاسوج است. این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، در امتداد رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد که از شمال به چهارمحال و بختیاری، از غرب به خوزستان، از جنوب به بوشهر و از شرق به فارس و اصفهان محدود می‌شود. جمعیت کهگیلویه و بویراحمد بر پایه سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ برابر با ۷۱۳.۰۵۲ نفر بوده که ۵۰ درصد آنها در شهرستان بویراحمد حضور دارند. این استان حدود یک درصد از مساحت کل کشور را در بر می‌گیرد. با این وجود بیش از ۲۵ درصد نفت و گاز، ۱۰ درصد رواناب‌ها، دو هزار گونه گیاهی (با بیش از ۴۵۰ گونه گیاهی دارویی)، در این استان قرار دارند. ولی با این همه، جز محروم‌ترین استان‌های ایران می‌باشد. استان کهگیلویه و بویراحمد ۹ درصد از جنگل‌های کشور (حدود ۲۰ درصد کل زاگرس)، را در خود جای داده است، همچنین ۵۶ درصد استان را جنگل‌ها پوشانده‌اند و از این لحاظ استان مقام اول را در پوشش جنگلی کشور داراست.

کهگیلویه و بویراحمد که در طول سال‌ها به عنوان نخستین‌های تولید انرژی نفت و گاز کشور شناخته شده، هیچ‌گاه نتوانست نامی از صنعتی شدن را با خود به همراه ببرد و از طرفی توسعه کارخانجات تولیدی نیز در آن توفیق چندانی به خود ندید.

اسناد تدوین شده بالا دستی در استانی که ۹ درصد رواناب‌‌ها و درصد بالایی از جنگل‌ها و رودخانه‌های زاگرس را به خود می‌دید، تصویری از استانی با محوریت گردشگری را ساخت که در این بخش نیز ضعف‌هایی اساسی به خود می‌بیند.

بر اساس اسناد کشوری و حسب مزیت‌ها، کهگیلویه و بویراحمد که رابط کریدور جنوب به شمال محسوب می‌شد، باید بر محور توسعه گردشگری و سرمایه‌گذاری در این بخش رشد می‌کرد.

در روزگاری که بسیاری از استان‌ها، به تحمیل و تفسیری اشتباه صنعت را در قلب شهرهای خود می‌بینند، رشد بر اساس اسناد بالادستی و مزیت‌ها، حلقه مفقوده بسیاری از استان‌ها است.

متأسفانه تصویر ترسیم شده از این توسعه، گردشگری هدفمند در میدان عمل و در طول سال‌ها رنگ و رخسار مطلوبی نداشته و سرمایه‌گذاری گردشگری و جذب ظرفیت‌های خارجی در حد حرف باقی مانده است.

همچنین تلاش‌های شکل گرفته برای برقراری یک ارتباط اصولی میان جذب سرمایه‌گذاری خارجی و مزیت‌های درون استانی، گاهی با بی‌میلی متولیان درون استان به سردی گراییده است.

همایش سرمایه‌گذاری و بی‌میلی مدیران

همایش گردشگری و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری

کهگیلویه و بویراحمد که با حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در یاسوج برگزار شد، تصویر نگاه بسیاری از متولیانی را نمایان ساخت که تنها بازی با کلمات را از دل جلسات به ارث برده‌اند و به وقت میدان، انگیزه‌ای برای حمایت از فرصت‌های توسعه برای استان ندارند.

گواه این امر، ضعف استقبال و حمایت نه چندان مناسب بسیاری از دستگاهی است که مکلف به همکاری برای اجرای همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان شده، اما در عمل خروجی مطلوبی از طریق آنها حاصل نشد.

حضور تنها یک نفر از مجمع نمایندگان استان

کهگیلویه و بویراحمد نیز از دیگر موارد قابل تأمل در این رویداد مهم بود.

بدون شک این نگاه که ظرفیت‌های گردشگری استان در چارچوب حمایت‌ها نمود بهتری پیدا می‌کند، در اندیشه بسیاری از متولیان جا نیافتاده و همین امر سبب شده تا ظرفیت‌ها در حالت بالقوه باقی بماند.

گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد پیشرانی است که رنگ توسعه را دنبال می‌کند و حمایت تک‌تک بخش‌ها از آن ضروری است.

برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن می‌کنیم

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در این راستا گفت: برای سرمایه‌گذاران در استان فرش قرمز پهن می‌کنیم.

محمد بهرامی افزود: گردشگری به عنوان پیشران توسعه استان در اسناد بالا‌دستی دیده شده است.

بهرامی تصریح کرد: سال‌ها قبل و بر اساس بررسی که انجام دادیم، درآمد گردشگری کشور ترکیه در اوج فروش نفت و گاز ما، از درآمد حاصله کشور ما بالاتر بود.

بهرامی با بیان اینکه دنیا از استفاده منابع نفت و گاز به‌عنوان درآمد اصلی در حال عبور است، گفت: نفت و گاز ما روزی تمام می‌شود، اما گردشگری با ترسیم مسیری مناسب تمام نمی‌شود.

بهرامی با اشاره به اینکه منابع به عنوان سرمایه باید ذخیره و حفظ شود، اظهارکرد: مزیت‌های نسبی و رقابتی مطلوبی در بخش گردشگری داریم.

نماینده بویراحمد، دنا و مارگون گفت: پارک جنگلی یاسوج ظرفیت مناسبی برای یک کمپ بزرگ ورزشی دارد که می‌تواند حوزه کشورهای خلیج‌فارس را نیز پوشش دهد.

وی افزود: در حال ‌حاضر ترکیه در این بخش کشورش را رشد داده است.

بهرامی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد طبیعت بکر و کم‌نظیری در دنیا دارد، اظهار کرد: باید در حوزه گردشگری نگاه مناسبی بنا شود و آن را رشد داد.

بهرامی با تاکید بر تدوین یک طرح همه جانبه برای رشد گردشگری استان، گفت: ما در کنار سرمایه‌گذاران هستیم و برای شما فرش قرمز پهن می‌کنیم.

بهرامی با اشاره به اینکه دنبال صنعت نیز هستیم، اما گردشگری به عنوان مزیتی در اسناد بالا دستی اولویت است، خاطرنشان کرد: باید بر اساس این اسناد به توسعه گردشگری کمک کرد.

وی همچنین برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان را یک اقدام موثر دانست و از متولیان امر تقدیر کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری استان تقویت می‌شد.

رونق گردشگری با سرمایه‌گذاری

سید مجتبی امیر حسینی در گفت‌وگو با مهر، افزود: رونق اقتصادی و توسعه ظرفیت‌های گردشگری در استان، یک سرمایه‌گذاری بزرگ و مدون را طلب می‌کند.

وی با بیان اینکه استان ظرفیت‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری دارد، اظهار کرد: در زمره هدف‌گذاری‌های شکل‌گرفته، دعوت از شرکت‌های بین‌المللی و داخلی برای توسعه سرمایه‌گذاری دیده شده است.

امیرحسینی به معرفی توانمندی‌های استان در سطح ملی تاکید کرد و گفت: برندسازی و معرفی در سطح بین‌المللی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. وی افزود: از سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف گردشگری استان حمایت می‌شود.

سخن پایانی

نگاه به توسعه بر اساس مزیت‌های هر استان می‌تواند از چالش‌های بلند‌مدت جلوگیری کرده و کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌تواند استان پایلوت جذب گردشگر خارجی شود و از طرفی زیرساخت‌ها نیز با یک عدالت توزیعی در بخش سرمایه‌گذاری گردشگری رشد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین